Burhjälp
Hej alla råttvänner! Nu e det så här att jag skulle gärna vilja ha lite råd och tips om min bur. Det är min första råttbur och jag ska ha 2st honor i den. Hur tycker ni den ser ut? Vad fattas? Vad kan jag ta bort/ändra på? Vad kan jag ha i det mittersta "tornet"? Jag har även en till bur som jag tänker bygga ihop med denna! Hur kan man göra minst skada på burarna men ändå få till en bra passage imellan dom? Alla tips och idér är välkomna!
Bild på båda burarna --(du får tyvärr kopiera och klistra in i adressfältet) --> http://img152.imageshack.us/my.php?image=burarmq5.jpg
MVH/wendL
Tror det kommer bli väldigt svårt att sätta ihop dom där burarna på ett bra sätt. Och om du bara har en bur så är väll det lite litet istället eftersom dessa burar egentligen är anpassade för mindre djur som Hamstrar.
Om du vill ha bra inspiration till inredning så kolla in någon av burtrådarna som finns!
Vet att många brukar köpa burinredning på ikea, bara fantasin sätter gränser. Jag själv köper också råttgrejerna där :)
Jag beklagar men jag säger detta även till dig… En råttbur ska vara MINST 50x50x50… mindre än det åt nåt håll är faktiskt inte tillåtet enligt föreskrift.
Den bur du räknar som huvudbur kan du inte räkna på högsta punkten eftersom den inte är rektangulär.
Min rekommendation är att du hittar en trevlig begagnad bur med minimimåtten 70x60x50.
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
allobosia: Den större buren är "godkänd" till 2 råttor enligt burräknaren på ratpower.se. Men jag känner själv att mina damer ska få mer än tillräckligt utrymme att strosa runt på. Och med inredningen så funderade jag bara på om det räckte dom första dagarna tills dom får komma till ro?
Allamej: Ahaa…ok ok…jag ska genast kolla på blocket och diverse sidor…tack tack! Men vad tror du om man får ihop dessa två burar? Blir det ändå för litet?
MVH/wendL
#3 Läs #2… Och du kan inte beräkna den buren i burräknaren eftersom den inte har en konstant höjd över hela buren.
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Ok Ok…då ställer jag en ny fråga! Någon som vet vad man kan få för pengar för båda burarna?
#3 Men det som visas på Ratpower är minimåtten, mycket bättre med en stor och rymlig bur. Rören i buren är för små för råttor också. Jag skulle sätta in mycket mer saker, någon hängmatta tex det brukar vara uppskattat och så massor som dom kan boa med.
200 kr st typ
#6 150-200 MAX 300 styck skulle jag gissa på.
Beror ju på skick också och om det ingår några tillbehör.

#6 Ett tips är att lägga ut en annons med burarna på hamster.ifokus, dom ser nya och fräscha ut men passar bättre till hamstrar.
Om du vill slå på stort direkt (alla verkar hamna i drömmar om en sån här iaf. i slutet)
Den här går ju men högre är ju att föredra
Nånstans läste jag att dom hade mellandagsrea och fraktfritt… men men bra burar finns där, gå in på fåglar och kolla parakitburar och voljärer.
Att ingen köpt denna är för mig förbluffande
Den här skulle jag ha köpt direkt om jag sökt
Finns den här kvar så är lyckan gjord
Annars kan du alltid ringa den här tjejen och kolla vad hon har hemma :)

#12 annonsera ut dem på http://hamster.ifokus.se/ också då det där är burar anpassade för hamstrar =)
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
#13 redan gjort!
Det blir te o bygga en egen bur…plånboken säger ifrån till o köpa en bur av varianten dyrare (vilket är målet;)!
Och tack för alla tipsen Allamej. Det var bara en bur som fans i närheten av mig o som sagt…plånboken sa nej!
Det blir nog garderobsvarianten för mig så länge! Eller hemmabygge!
MVH/wendL