Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 510 ggr
[FrejaGna]
0

hjälp,mycoplasma igen...

Jag hade först två djuraffärs råttor, och direkt när dom kom hem visade det sig att den ena hade mycoplasma, det visade sig på genom snor(blod) i näsan och nysningar, men inget rassel och inget i ögonen. edit: kom på att syrran inte blödde men nyste, så jag tog inte emd henne till vettis men vettis gav båda medicin) Jag behandlade båda två så att det inte skulle smittas och dom blev bättre. Nu har det gått nån månad sen dess och jag har skaffat två till råttor som då bor tillsammans, och igår och speciellt idag  har samma råtta som var sjuk förut massa blod/snor runt ögonen, väldigt mycket, men ingeting runt näsan och har inte hört någa nysningar och hon verkar pigg och så. Problemet är ju för det första att om jag bara tar henne och ger henne medicin kanske dom andra hinner smittas och sen åker mycoplasman runt runt (?) och liksom drabbar en i taget eller så, eller så tar jag alla samtidigt fast dom kanske inte ens har det och så får jag betala en stor räkning :P
Kan ju säga att dom andra tre inte har något snor någonstans vad jag ser och är pigga som vanligt…

hjälp mig med detta dilemma, vill ju inte att någon av råttorna ska vara sjuka, och jag trodde freja (hon som varit sjuk en gång redan) blev bättre och att det inte skulle komma tillbaka :/ hon kanske har dåligt immunförsvar tyvvär… Nu ska jag göra en roiibos blandning med honung och vitlök åt dom…

hus-musen
0

har du dragit runt buren? lätt hänt så här års när de blir kallt ute! jag hade testat med att tex hänga för något på den dragiga sidan(om det finns någon) o gett rooiboste med honung o vitlök först o främst. ett till tips är att lägga blöta handdukar på ett element nära råttorna eller en skål med vatten så luftfuktigheten höjs=) bättre att köra hemmakurer först! annars så bör du kolla upp hos en veterinär om de är mycoplasma o behandla med medecin om hon inte blir frisk. personligen anser jag att man inte ska behandla symtomfria råttor, utan fortsätt ge de andra te o annat som höjer immunförsvaret=)

sen så är råttans snor och ögonsekret rött så de är inte blod=)

Qui dormit, non peccat

[FrejaGna]
0

nej jag vet, jag skriver snor/blod för att.. jag vet inte, förtydliga mig själv :P vet att det är snor.

ska testa det där med elementen :)

hus-musen
0

föresten kom på en till sak, bara för att råttan är förkyld så behöver den inte ha mycoplasma, den kan helt enkelt vara förkyld=) så med lite tur så blir hon frisk snart=)

Qui dormit, non peccat

Terato
0

Kan det inte vara så att det kom in en massa nya bakterier när du köpte de nya råttorna? Det kanske är som du säger, att Freja är väldigt känslig.

Nej, man ska inte behandla symptomfria djur med antibiotika. Det rekommenderar inte läkare till människor i alla fall. Om hon bara är lite snorig kan hon klara det på egen hand. Håll koll bara!

Det bästa för snoriga råttor tycker jag är varma, ombonade sovhus, bra mat och välstädad bur.

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se