Råttor iFokus

Råttor

Etikettpresentation
Läst 4392 ggr
[GlittriGris]
0

Världens äldsta råtta?

Skepp o'hoj ;)

En sak som jag har tänkt på och sökt upp är hur gammal världens äldsta råtta har blivit?

har inte hittat svaret men ni kanske vet, :D

Elipowe
0

En kompis till mig hade en hona som blev 5,5 år :)! Älsta vad jag känner/vet. Annars ver jag inte :)!

empan-hampus
0

#1 Oj jisses! Förvånad

[GlittriGris]
0

OOjSkrattande vad konstigt det måste kännas att ha en råtta som är ca 4 år och amn förväntar sig att den kommer kila vidare snart men  den stannar i 1,5 till :)

Otaku
0

#1 Wow, inte illa! :D

Mvh Vinetta

dorkey
0

#1 Tror jag inte en sekund på.

Överdrift. Eller så visste hon inte när råttan var född.

Elipowe
0

#5 Han som ägde råttan viste vilken dag honan födes.

Det är nog mer av tur. Råttan hade aldrig varit sjuk eller skadad. Tur helt enkelt.

AnneN
0

"rekordet ligger på strax över sju år."

källa: http://sv.wikipedia.org/wiki/Tamr%C3%A5tta

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

niffen
0

Finns tråd/ar om detta. Äldsta vi vet till (i bara sverige då, kanske, eller var det i världen?) var en labbråtta som blev drygt 7 år.

Nicciz
1

#7 hmm.. utan källa Flört

Elipowe
0

Kolla! Det är inte omöjligt då ;)!

Love-
0

Men  Wikipedia är inget bra ställe att hämt info på efter som vem som får lov att skriva där och kan skriva dit vaad som

Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/
 Medarbetare på återbruk , trädgård och Feminism

dorkey
0

Wikipedia kan vem som helst skriva på. Det kan vara hur BS som helst.

Källkritik snälla folk…. Eller tror ni verkligen på allt ni hör?

Wikipedia går inte att förlita sig på. Inte rykten, inte random prat.

AnneN
0

#11 & 12 jag är fullt medveten om att wikipedia inte är en helt tillförlitlig källa, men ni kanske kan komma med en bättre källa till detta själva istället för att klaga på andra?

_**/Mvh Anne

dorkey
0

#13 Det är inte meningen att vara otrevlig. Men jag blir bara irriterad av att folk tror på allt de hör, utan någon källa till det.

Nej, jag har inga källor. Det är ju just därför jag inte tror på det. Eller hur?

AnneN
0

#14 jag tror varken det ena eller det andra, jag bara konstaterade vad som stod på den sidan, sedan är det upp till var och en att avgöra vad man vill tro på eller inte =)

Min första råtta blev strax över 5år, vi vet inte hur gammal hon var då jag fick henne, men jag hade henne i strax över 5 år iaf. Tror hon kan ha varit ca 3-4månader gammal då jag fick henne.

_**/Mvh Anne

Nicciz
0

Förlåt AnneN.. jag menade inget illa med det jag skrev… Skäms

AnneN
0

#16 ingen fara =)

_**/Mvh Anne

Jinaum
0

min vän har en råtta på 5 år iaf.. tror han drar sig emot 6 år.. Inte helt hundra på det men jag vet att råttan över ÖVER 5 i alla fall.

jessi_twini
0

En råtta som vi hade för ca 9 år sen blev ungefär 4,5 :D  Och när han avlivades sa veterinären att han va en gammal gubbe :P Hehe ;)

Terato
0

Vi hade en hamster som blev 4,5 år. Det är väldigt länge för en hamster. Visst finns det såna exemplar här i världen som har blivit gamla!

Tycker det är kul iaf att tro på det. Jag struntar i källor ibland för ibland vill man tro! :P

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

hus-musen
0

världens äldsta råtta blev 7 år, och de var en labbråtta. den finns med i guiness rekordbok faktikst!!

Qui dormit, non peccat

ladysurprise
0

till er som inte tror på de

Varför skulle inte råttor kuna bli 7år eller kanske till och med 10år.. allt förändras jag menar mäniskor blev ju inte över 90år för några år sen. Allt förändras så varför skulle inte råttorna kuna förändras o bli äldre

[GlittriGris]
0

#22   jäkligt bra sagt :)

ladysurprise
0

#23 tack.. =)

RatLover
0

ja rekordet ligger på 7 år, har själv guines boken där det står :)

dorkey
0

#22 Ja, visst självklart utvecklas alla arter.

Men i detta fall så handlar det om dålig avel. Dålig avel - dåliga sjuka råttor. Så det går inte riktigt att tänka så.

Terato
0

Aveln kan ju påverka livsåldern ännu mer. Man selekterar ju inte med människor på det viset utan där är det vår miljö som påverkar livslängden så där går det saktare. 

Om man t.ex. ENBART skulle avla på ålder hade förmodligen alla råttor varit 7 år gamla nu. Men då kanske de hade varit aggressiva och fula eller sjuka, missbildade eller haft nåt annat fel som inte går att förutse. Kanske pga att man inavlar för hårt eller något som helt enkelt av slumpen dyker upp för att det glöms bort att avla på det.

Man avlar ju inte på enbart en egenskap. Det finns mycket att ta hänsyn till.

Det är därför jag är så mycket för koncentrerad hälso- och temperamentsavel. Det går inte att avla fram perfekt friska och snälla råttor om man tar hänsyn till standard. Jo, visst, till slut men det tar väldigt mycket längre tid, eftersom standard är så komplicerat att avla efter. Det finns ju så många variabler som ska stämma.

Men råttvärlden är ju bättre än många andra djurvärldar. Vi har ju fler temperaments- och hälsoinriktade uppfödare i Sverige. Och det finns väl inte någon känd uppfödare som inte tar någon som helst hänsyn till hälsa och temperament. Råttvärlden tar temperament och hälsa på allvar och det ska vi vara stolta över!

MEN jag tycker nog att man borde kunna gå steget ännu längre..

/*säger Sara lite kaxigt* :P

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se