Transportbur förlitet ? - Petbox
En vånnings kompis på mitt internat, har skaffat sig två råtthonor! Mycket trevliga krabbater. Iallafall. Hon ska börja pendlar som jag 2 gånger i veckan med tåg och buss till internatet vi bor på. Tillfrågan, hon har två petboxar. En på 18x12x13cm och en på 23x15x17cm som hon har haft hamstrar i. Nu undrar hon om hon kan använda den mista eller hon är tvungen att ta den större ? Resan är på 2h.
Själv har jag funderat på att byta till en petbox. Då deras transport är ganska tung och klumpig.
Vad säger ni :) ?
Jag svarade att hon inte skall ta den lilla, men ta gärna den stora. Sa att jag skulle fråga er också ;)!

Ja, det gjorde du rätt i. Absolut inte mindre än 23:an tycker jag. Fast egentligen är båda för små för råttor. Titta på en linjal så ser du hur litet det är. Råttorna brukar ju få cellskräck som det är när de ska sitta i transportburar. Eller visst, det beror ju på råttorna, hur stora de är och hur de är i temperamentet. Fast lite måste de ju kunna röra på sig och man behöver ju ha plats för lite filtar och sånt.
Jag tycker inte petboxar är så praktiska att transportera råttor i över huvudtaget. Möss är de bra för men råttor kan ganska lätt bryta sig ur petboxar. :P
På ÖB har de skitbra transportburar som kostar runt hundringen. De är 35 cm långa och då får hon plats med nån matskål, lite gurka och en massa filtar. Man kan även sätta in en hängmatta i dem om man liksom fäster en handduk mellan överdelen och underdelen. De har också ett parktiskt handtag, vilket petboxarna inte har. Finns även lite mindre modeller på zoobutiker men de har jättedum stängfönkttion som kan klämma råttorna. Nä, säg åt henne att köra med ÖB-burarna!
Älskar mina stora små vänner..

jag tycker att båda burarna är väldigt små, hon borde skaffa sig något nytt o större precis som terato säger! den minsta är ju ynkligt liten, den lite större funkar nog ett tag om råttorna är små ungar.
Qui dormit, non peccat