Marsvin och råttor?
Jag funderade på en grej eftersom jag har både marsvin och råttor i samma rum.
Kan marsvinen överföra något till råttorna? något virus, bakterie?
I höt kan det förstås finnas ohyra, det är det ända jag vet om, men finns det nåt annat?
jag har det men det är nog inte så bra med höet jag ska flytta henne till mitt rum när jag är där
Det går bra! Bara du håller avstånd mella djuren och när du har tatt i höet, tvätta händerna innan du tar i råttorna. :)
går det att ha råttburen på marsvinsburen?
#3 Det går, men skulle inte rekomendera det. Marsvinens hö kan innehålla ohyra = förnära, bara att hoppa för dem typ. Sen är det stressande för marsvinen att höra råttor som hoppar upp och ner hela tiden. Tänk er själv om ni bodde i en lägenhet. Dem som bor över er, hoppar upp och ner, gräver mm. Råttor är mycket mer aktiva än marsvin på kvällen.
Sättar man två burar så, tycker jag det är djurplågeri.
#2 Självklart är jag noga med att tvätta mig innan jag håller på med råttorna^^
Men funderar endå. det var en uppfödare som sa till mig att marsvinen kunde ge Bordetella till råttorna. Nån som hört om det?
missuppfattade det, hon sa att kaniner kan ge råttor bordetella, men marsvin visste hon inte. Så vet någon hur det är?

Om det kan smitta mellan kanin och råttor så är det inte artspecifikt och borde därför även kunna smitta marsvin till råtta. Orkar inte googla. men det borde finnas på nätet.