Råttor iFokus

Råttor

Etikettgenetik-utseende
Läst 4069 ggr
Amoz
0

Dumbo, toppörad och "vanlig"

Jag har fått för mig att i allafall Pippi (på skolan) är dumbo och även några av hennes ungar, såg en av ungarna idag som hade gigantiska öron, någon som har lust att visa bilder på råttor och vad dom har för storlek på öronen så jag kan veta mer säkert?

(En film med råttbebisar med om någon vill se, det är Ronjas ungar: http://www.youtube.com/watch?v=8_8Al5anzyw )

hus-musen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

hihi du har nog fått lite om bakfoten=) de finns bara två sorters örontyper, de är dumbo och toppörad=)

här är en toppörad=)

Qui dormit, non peccat

hus-musen
1

och de här är två dumbos=)

Qui dormit, non peccat

zickan
0

Dumbo har öronen mer isär och mer på sidorna av huvudet. Oftast helt runda.

Toppörad"vanllig" Har sina öron mitt på huvudet.  Lite mer spettsiga.

Bilden är en dumbo

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Ninja
0

Det finns bara två varianter av öron, det är dumbo som är större och lägre ansatta, samt toppörade som är normala och sitter högre på huvudet.
På första bilden är råttan dumbo, på andra är den toppörad.

DSC_0130b.jpg picture by _blaah

DSC_0129.jpg picture by _blaah

zickan
0

Dumbo.. ser du att öronen sitter på sidorna än mitt på huvudet.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

hus-musen
0

lägg ut en bild på pippi då så kan vi tala om om hon är topp eller dumboörad! =)

Qui dormit, non peccat

Amoz
0

Här en halvdålig bild på Pippi, men hon ser mer ut som en toppörad när jag jämför med era bilder, en av ungarna är jag nästan säker på är dumbo, öronen var nästan lika stora som på Pippi (och ungen är 3 veckor)

Nu vet jag i allafall att toppörad är "vanlig" ^^'

hus-musen
0

#7 hihi du får nog skaffa en bättre bild framifrån, där såg man inte mycket=) men jo hon liknar en toppörad, men de är svårt att se=) hon kan ju vara dumbobärare eller är pappan dumbo så kan ju ungarna bli dumbo:)

Qui dormit, non peccat

Ninja
0

Jag tycker faktiskt det ser ut som dumbo jag, dom sitter så lågt och är rätt stora. Formen ser ut lite som på en dålig dumbo, är inte sådär runda och "utspända" som de helst ska vara.

Amoz
1

Har nog ingen bild på ungen med så extremt stora öron kan vara ungen på bilden (den som är bakom)

hus-musen
0

jo ungen bakom är dumbo=)

Qui dormit, non peccat

Amoz
0

Kan det bli så att "Dåligt avlad dumbo" har större öron en vanligt men inte riktigt så stora? Jag tycker att Madicken och Pippi båda har större öron än de andra, Ronja är från samma kull som dom men på henne har jag inte märkt det, kan det hända att det kommer dumbosar i Ronjas kull med eller kan det hända att bara Pippi bär på det från Ronja, Pippi och Madickens kull? (Från då dom föddes, dålig på att förklara)
Om Pippi är dumbo bärare måste pappan också vara dumbo bärare för att få dumbo ungar?

Amoz
0

Nu kommer även lite allmänt klagande (om någon admin inte tycker det är passande kan ni ta bort inlägget ^^): Jag skulle gärna lägga ut annons på ungarna för jag ser gärna att de kommer till bra hem och de är otrolig söta och vänliga alla redan nu…

hus-musen
0

#12 nja dumboöron ser man att de är dumboöron, skillnaden är vecken på öronen!kolla länken här: http://www.ratz.co.uk/dumboears.htm

där ser du att alla dumoöron inte ser likadana ut i själva formen! ronja är dumbo förresten de skrev jag till en annan bild du visade..så ja hennes ungar kommer att få dumboöron, alla kommer att få det om pappan oxå är dumbo. är pappan dumbobärare o mamman dumbobärare så kommer ungarna att bli dumbobärarre,toppörade och dumbo=)

Qui dormit, non peccat

idisen95
0

sessan är toppörad men om man håller fingrarna ovanför öronen och trycker ner lite så blir hon dumbo XD

mizzive
0

får jag då fråga en sak?

Hur tidigt kan man se om någon är dumbo ellet topp?

Nicciz
0

#16 Beror på hur tränat öga man har Glad men redan vid 3-5 dygnet tycker jag det är tydligt

mizzive
0

Okej! Trevligt! Kan det vara så att en av 13 kan bli dumbo?

Amoz
0

Jag missade när du skrev att Ronja var dumboörad, eller så glömde jag…

Jag tror inte hanarna har dumboöron men får kolla lite närmare på det.

hus-musen
0

#18 ja det kan hända.

Qui dormit, non peccat

oaktuell
0

har en fråga bara till er kunniga rått ägare!

ena min råtta ser ut som en dumbo i profil men inte framifrån..jag har en "riktig" dumbo och 2 toppörade men! finns det något mellan ting för min 4de råtta om hon kanske är hälften av dumbo och toppörad?? är det möjligt? det ligger dumbo längre bak i släckten men om det kanske har påvärkan på hennes öron, det ser bara så konstigt ut..

(känns som en dum fråga men de han ju va värt att fråga :D)

Ninja
0

Nej, halvdumbo finns inte. Antingen är råttan dumbo eller så är den toppörad, inget mellanting. Däremot kan öron se olika ut ändå, visa är spetsigare (har själv en sån hemma just nu, ser lite lustigt ut) andra är runda som de ska vara.. en del är mer veckade än andra, osv. Precis som människoröron är olika.

Har för mig att den del öron kallas "hat ears" och om jag inte minns fel så finns äevn "pig ears". Det är olika former på toppörade råttor, men har inget med dumbogenen att göra och är standardmässigt sett inte önskvärt.

Ninja
0

En råtta kan vara dumbobärare men det är absolut inget som syns på den, Sätter du två toppörade råttor brevid varandra finns ingen chans att se om någon av dom är dumbobärare eftersom de ser precis ut som just toppörade.

Allamej
0

Jag har haft grisöron, mest vanligt i detta hushåll har varit hattöron men det är trots allt bara öron… öron som viftar när dom är glada och busar… Öron man kan sitta och gnugga på och gosa med.. Och i den funktionen funger både toppisar och dumbosar. Så öronen är nog av mindre betydelse

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

idisen95
0

såhär ser sessan ut när hon är dumbo