Tösen har fött !
Gud jag är helt uppe i varv !
Gick precis upp för att ta ut Tösen på soffan när jag hör att det piper från hennes bur. Smög fram och finner bebisar.
Tittade inte efter hur många där var utan lämnade henne ifred för jag vet ju int om hon var klar. Någon som haft kullar innan som kan hjälpa mig lite ?

Du ska låta mamman vara ifred en stund och ta ur hanen (om du inte redan gjort det) och hon ska få lite extra mineraler hårt knäckebröd sallad sen kan du nog titta hur många ungar det är .
Jag gjorde så när jag fick mina ungar.:D eller råttan fick:P

ett bra tips eftersom du och honan inte känner varann så jätteväl är att lämna henne i fred de tre första dagarna innan du kikar på hur många ungar det är=) och när du gör det så ta ur honan ur buren så hon inte blir stressad.
sen är de en massa god fet mat som gäller,kött o grönsaker och fisk, gärna med lite olivolja eller osaltat smör i=) mcyket nyttigheter sak de vara=)
Qui dormit, non peccat
tack tack =)
Försökte räkna dem medans tösen fick mat, fick det då till 10. Jobbigt att de blev så många. Hur ser jag om det är flickor eller pojkar ?

http://www.ratz.co.uk/sexingrats.html här är en bra länk där de visas på bebbar=) det är längre avstånd mellan könsorganet och analen på hanar=)
Qui dormit, non peccat

men annars så syns en pung ganska tydligt efter en vecka tror jag=)
Qui dormit, non peccat
Massor av mat och lugn och ro behöver hon nu. Ge varierad kost så hon får i sig av så mycket som möjligt. Hon behöver järn eftersom blodvolymen höjs när man är dräktig och så förloras blod vid förlossning.
Givetvis även mineraler, och speciellt kalcium, fosfor och d-vitamin är viktigt för skelettets utveckling.
Kolydrater ger energi till mamma och växande kroppar, hälsosamma fetter behövs för utvecklingen, och givetvis protein som är kroppens byggstenar.
Ge gärna exempelvis välling eller barngröt med rå äggula i, samt oliv-/rapsolja. Sen kan du ha i lite vad som helst nyttigt i det med, t ex mosade bär eller frukt, vetegroddar, sojamjöl (protein- och mineralrikt) osv.
Sen lite mellanmål med nyttigheter, samt en rejäl middag med t ex ris, potatis olika grönsaker, och protein (kokt ägg, gärna med skal, rå nötfärs, lax, kyckling osv). Det går inte att snåla på allt det nyttiga. Googla gärna och kolla i vilka livsmedel alla näringsämnen, vitaminer, mineraler, fetter, finns.
Givetvis även fri tillgång till ett väl sammansatt Torrfoder.
#4 tack så mycket för länken =)
#6 Tack tack, får ta o lära mig lite mer om kosten känner jag =)
en riktlinje kan vara att köpa grönsaker med mycker färg, röd paprika e bättre än gul, broccoli bättre än blomkål osv.

Ja mycket varierande koster. Oj 10 st :).
håller med #8 men helst inte grön paprika det finns gifter i den men det är inget att oroa sig för men eftersom att hon varit dräktig är det nog bra att hoppa över den gröna tills efter 3v då är mamman stark igen:P
Har nu behållt 4 st töser, förhoppningsvis tar min lilla Tösen mindre skada av att behöva ta hand om de ist för den stora kullen, visst det var hemskt att behöva kulla bort men det var bäst så. Nästa helg har jag bilder att lägga upp =)

starkt jobbat.. skulle ha svårt för det även om de var nödvändigt…..
#10 starkt gjort av dig! Vi vet ju alla här att du gjorde det för Tösens bästa :) Ha det bra nu och lycka till.
Åh, fy vilka underbaringar!
Sjutton vad söta dom var alltså… Ihhh!
NEJJJJJJJJ jag blir ju helt kär i dem
Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/
Medarbetare på återbruk , trädgård och Feminism
Skall behålla hon som ligger överst, hon har en sned bläs, döpte henne till Sneda. Jo men visst är d underbara. När börjar de springao mkring ?
Black striped roan, så söta!
#16 Mina bäbisar började kravla ur boet när de var 2v och öppnade ögonen. I samma veva började de äta fast mat. Kan kännas som lite lång tid innan det sker någon större förändring på ungarna (om man inte är som jag som älskar att upptäcka varenda ny liten förändring som är varje dag) men när det väl sätter igång går det undan!
Mina är 3v idag och helt underbara. <3
#16 dagen/dagarna innan de öppnade ögonen kravlade de runt som små galningar, och när de hade öppnat ögonen började de kunna gå som vanligt. Och vinglade runt i buren hur mycket som helst :D
Ush tappade en av ungarna från en ganska hög höjd, hade dem i famnen o pang. Det var jätte hemskt trodde jag dödat den lille men hon var vid liv. Hon piggnar till o springer o har sig en liten stund sen går hon o lägger dig medans alla d andra busar vidare. Är hon fortfarande chockad lr tror ni att hon har fått något allvarligt fel ?

nämen a söta! Jag har mina 2 råttor på 8 veckor nu :)
Åh gus så gudomliga! Ser ut som mer välformade kaninungar :D
fler bilder?
#19 Håll koll på henne. Dom är ju ganska mjuka som små så hon borde vara ok men håll som sagt koll så att hon fortsätter vara ok.
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
#23 Låter henne vila för ida. Kollar till henne d första ja gör i morgon. Håller tummarna för att hon int fått några bestående men.
Gör så… Jag hoppas att hon klarar sig
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor