Råttor iFokus

Råttor

Etikett: off-topic
Läst 1628 ggr
Nicciz
0

Hur firar ni jul?

Hur firar ni jul? Vem firar ni hos, hur många brukar ni vara och självklara frågan. Öppnar ni paketen efter Kalle Anka Tungan ute och vilken dag klär ni granen?

Berätta om er Jul.

AnneN
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi ska för första gången fira jul hemma, sambons ena syster och hennes sambo kommer hit. Förutom att djuren ska ha sina vanliga rutiner så ska vi se Kalle kl 15, efter Kalle blir det julmiddag vilket i år innebär: julskinka, revbenspjäll, prinskorv, köttbullar, gravad lax, mm. Sedan efter middagen förflyttar vi oss till vardagsrummet för att öppna julklappar och fika.

Julgranen brukar vanligtvis kläs dagen före julafton, men i år så klädde jag den redan igårkväll. =)

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Elipowe
0

Julafton firas här hemma. Kl. 14.00 kommer mormor och min morbror. + övriga familjen, jag,mamma och min bror ;).  Glöggen värms och serveras. Sen sitter vi och är sociala till Kalle anka. Därefter serveras förätt, middag (lutfisk mm) och efterrätt (ris ala malta). Vid 18-19 öppnas julklapparna samtidigt som vi har fika. Vid 21 är det kissa hundar tid, när dem som har rastat hundarna är tillbaka är det godis dags. Vid 23 tiden går går gästerna hem :)!

Juldagen firas hos mormor. Kusinerna och familjen åker/går dit. Vi brukar bli runt 12 st. 15.00 skall man vara där. Då börjar man med med glögg. Därefter julbord. Ris ala malta (IGEN!). Sen vid 18.00 tiden är det fika dax, då får man sin julklapp av mormor. Ca 19 har vi julklapps spel. Efter spelet så blir det godis. *Snacka om man känner sig fet vid det här laget*. Vid 22 tiden brukar vi gå hem :).

Grannen brukar här hemma kläs någrar dagar innan jul, detta året blev det igår faktist :)!

hus-musen
0

julafton börjar med att ja åker till mamma o pappa o så äter vi jullunch nånstans mellan 11-13=) sen blir det fika o glögg o sen vid kalle anka så öppnar vi paketen=) sen åker jag till svärmor o äter julmiddag o öppnar resten av paketen med killens släkt.

juldagen firar jag o killen hos mormor o morfar tillsammans med min släkt=)

Qui dormit, non peccat

sockerrattan
0

Jul är något jag endast firar för barnens skull! Det har blirit något av köphysteri över det!

Bästa julen jag har haft var den då det var bara jag och min älsta dotter hemma! Vi satt o åt kebabtallrik framför Kalle Anka på tv:n.

Men i år blir det klassisk julafton hos min yngsta dotter, båda sönera ska med dit o mina föräldrar åker från södra sverige!

Det enda som inte blir som vanligt är skinkan… kalkonersättning. Hon har nämligen konverterat till islamGråter!

Mia//

hus-musen
0

#4 äh lite skinka kan du väl ha ändå=)

Qui dormit, non peccat

sockerrattan
0

#5 avstår så gärna skinkan… har för egen del aldrig ätit den på julbordet!

Sill, gravad lax och den torkade fårfiolen… och självklart inte utan grisfötterna!

Mia//

hus-musen
0

#6 haha okej=) skinkan är ju en av höjdpunkterna för mig iaf, för den får man ju aldrig annars=)

Qui dormit, non peccat

sockerrattan
0

För mig är det grisfötterna och våra vänner fick smaka innan jag la dem i saltlag

Mia//

[ratus]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

I år kommer jag och min familj fira jul hemma här i Stockholm och det blir råttornas första julfirande. Det är jag min mamma och min  bror och råttorna. och sen ska jag fira jul med min pappa på juldagen i viksjö och så ska jag åka över till min farmor och farfar och träffa släkten på annan-dag-jul.

Vi öppnar paketen lite då och då under julen och så ska ju råttorna få lite julklappar.Skrattande Granen pyntar vi ganska nära julen och vi öser den med glitter och saker.Tungan ute

god jul

och

gott nytt år

önskar

Ratus

Stephanie
0

#2 "Grannen brukar här hemma kläs någrar dagar innan jul, detta året blev det igår faktist :)!"

Klär ni grannen också? Skrattande

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Stephanie
0

Vi firar jul här hemma, enbart familjen. Släkten bor för långt bort, samt är för gamla Tungan ute Granen var förbannat ynklig i år, så paketen fick läggas under samt en bit från granen för att få plats Tungan ute

Vi lär väl börja med att äta julmiddag, titta på Kalle och allt det där och sedan öppna juklappar Glad

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Elipowe
0

#10 hahahah oj (a), nej den stackaren låter vi bli xD! När du sa så kom jag och tänka på parlaments reklamen "Vi är ….. i  vår familj, så vi dansar runt en invandrare" xD (…… = Kom inte ihåg ordet)

Därimot blir granen kläd Skäms.

Får väll skylla på att jag blivit lite virrig av mina allergi tabletter :o! *nyser*. Tål egentligen inte gran, men vad gör man inte för sin familj?

Allamej
0

Jag och min syster äter något gott och ser på film. Julklapparna delas ut när man känner för det. Ingen julgran eller annat som är juligt. Enda anledningen att jag har en adventstjärna är för att  det behövdes ljus där och den sitter nog kvar tills dess att det är ljust dygnet runt.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

niffen
0

Granen klädde vi i går (den 20:e) och så har vi julbakat massor idag och igår och även gjort köttbullar och börjat lite smått på maten.
Ska städa massor imorgon för på julafton kommer kusiner och farmor och hela kittet klockan halv ett och äter, sen vid tre blir det Kalle såklart, efter det paketöppning, fast då har nog släkten åkt (hoppas jag) och sen blir det julmiddag och efter det lek med julklappar, fika, godisätande och mysande hela natten!

soucci
0

#13 min jul ser ungefär likadan ut som din tror jag. Lugnt, skönt och mysigt utan alla juliga måsten som gran och kalle anka. Fast jag har en ljusslinga istället för adventsstjärna :)

zickan
0

Jag jobbar fram tills annandagen då åker jag till gotland och äter lite mat med familjen.
Julen vet jag inte hur den kommer att bli. Antingen följer jag med hon jag har hand om eller så sitter vi hos henne och ser på tv som alltid. Sedan blir det julmiddag hemma till alla djuren.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

gulzebra
0

Jag ska sitta hemma, äta god mat och kolla på Kalle Anka.
Sen sticker jag hem till mamma under kvällen, hon jobbar så jag och syrran tänkte festa lite :P

När det blir julklappsöppning har jag ingen aning om. Jag firar inte med julklappar och har således inget sånt planerat, men mamma och pappa har förstås inte velat inse att jag gärna slipper julklappar.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Mastoll
0

Jag älskar julen faktiskt. Det är så mysigt och familjen är samlad. Men det är få gånger vi är hela släkten. Det hände då när jag var mycket mindre.
Vi brukar klä granen en vecka innan jul, ungefär. Men i år blev det igår.
På dagen på julafton händer det inte så mycket. Vi brukar gå på en promenad. När kalle anka börjar sätter vi oss framför tv:n med fika. Sedan börjar vi med julmaten och äter. Efter maten sätter vi oss och öppnar julklappar, och sen är det inte så mycket mer :)
I år kommer det vara jag mina 2 syskon och pappa som firar jul tillsammans.

CamillaS
0

Vi är vel ganska traditionella av oss vi med. ^^
Vi  dricker lite glögg och äter lite pepparkakor o lussebullar sen är det julbord med köttbullar kyckling iställer för skinka, rostbiff, jansonsfrestelse, prinskorv, sill gravad lax mm. Efter maten sätter vi oss framför tv:en och kollar på kalle anka. Sen öppnar vi våra julklappar och sätter oss igen framför tv:en med dom och pratar och har det mysigt.
I år ska vi fira jul hos pappa så mina råtttjejer ska få hänga med dit. ^^

Emma87
0

Nu vill jag inte förstöra julstämningen, men jag vill bara betona att det viktigaste med julen är att uppskatta sina nära och kära, det varma hemmet och den mätta magen. Efter gymnasiet bodde jag i Ecuador ett år, där jag arbetade som volontär på lite olika humana organisationer, så förrförra julen var bisarr. I min värdfamiljs hus satt vi och åt god julmat, men utanför på gatan svälte barnen.. Jag och några vänner gjorde en julinsamling till ett center för ungdomar som bodde på gatan och deras barn (ja, ungdomar i yngre tonåren som hade egna barn och tog droger för att stilla sin hunger).. Vi samlade ihop kläder, leksaker och annat.. Aldrig förr har jag sett så tacksamma människor! När jag väl vant mig vid stanken och alla sargade ansikten kunde jag bara le av äkta glädje inombords.

Jag har alltid haft svårt att glädjas av julklapparna, ända sedan jag var liten, för jag visste tidigt att det fanns fattiga barn som varken hade familj, mat eller ett hem, och deras situation ändras inte när det blir jul. Det finaste med julen när jag var barn var nog ändå att få umgås med min familj och släktingarna, eftersom vi alltid åkte upp till släkten i Sundsvall. Jag och min bror klev upp tidigt och gjorde frukost (klättrade på skåpluckornas handtag för att nå sakerna och skar brödet i riktigt sneda skivor) och jag fick alltid vara jultomte (en poetisk sådan som skrev milslånga rim). När jag blev äldre var det bästa med julen att på julaftonsmorgon rida ut barbacka med en vän, hennes häst och min medryttarhäst. Vi var utklädda till tomtar och de stackars hästarna hade tomteluvor med hål för öronen. Sedan kom mina kusiner över och mamma spelade den klassiska opera-julskivan, som jag och min moster alltid skrattade hysteriskt åt, för att sedan titta på Kalle Anka (till farfars snarkningar) och dela ut klappar med rimtvång.

Förra julen bojkottade jag. Julen i Ecuador blev bara för mycket och jag började undra vad julen egentligen handlade om. Jag, min mamma, pappa och farfar åkte upp till fjällen för en icke-julpräglad skidsemester, min bror firade en riktig jul med flickvännens familj. Mamma blev jättesjuk och åkte in på sjukhus med nån konstig infektion i luftstrupen, pappa skadade ett knä i skidbacken och hamnade även han på sjukhus. Så på julafton satt jag ensam och pluggade till psykologitentan som jag skulle ha efter juluppehållet. Farfar sov i princip hela dagen (han är 93 år) men ibland vaknade han och då drack vi en kopp te/kaffe tillsammans. När mina föräldrar kom hem fick dom varsitt blödigt julklappsbrev från mig där jag förklarade hur mycket jag älskar dom.

I år ska jag inte bojkotta, jag ska ge min familj en vanlig jul med vissa kompromisser. Vi ska fira hos min moster och kusinerna, som på den gamla goda tiden, och farfar kommer ner från Sundsvall för att fira med oss (ja, han lever fortfarande) :) Jag tänker inte julpynta, vill inte ha nån gran, vägrar äta av skinkan och har bara köpt julklappar som folk verkligen behöver (morbidt nog megaknivar till min "svägerska" men för att det behövs till den nya lägenheten) :) Själv har jag önskat mig strumpor och massage. Jag ska gosa massor med råttorna i jul! Idag har vi myst hela förmiddagen till julmusik. Tyvärr får dom inte följa med till min moster på julafton för hon är allergisk, men när jag kommer hem ska dom få oskalade nötter, julmat och kärlek i överflöd <3

Julen handlar inte om de finast pyntade hemmen, de mest välklädda granarna eller julklappar i överflöd. Julen handlar om kärlek och uppskattning. Om du har tak över huvudet, mat i magen och någon som älskar dig (och kanske även några söta råttor) på julen, då har du dragit den högsta vinstlotten i livets lotteri.

Ursäkta den långa uppsatsen och god jul! Cool

Terato
0

Vi åkte hem till Robins mamma klockan 8 och åt julfrukost! :) Det var jättetrevlig faktiskt!

Nu är jag hemma och ska städa lite burar. Djuren får inte vara hemma imorgon eftersom vi ska ha hem folk hit som är allergiska. Men som tur är bor en god vän i våningen ovanför så råttorna och mössen ska få vara där. Men då vill jag ju förstås att de ska ha fina, rena burar!

Snart ska jag åka hem till mina föräldrar och julmysa! Det blir lugnt, bara med familjen som vanligt. Saknar morfar bara. Han gick nyligen bort och det här blir första julen utan honom. 

Senare ikväll ska vi gå över till en granne i porten bredvid och killen som ska ha djuren och ta en glögg och mysa innan den här julkvällen är slut.

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

zickan
0

gah!!… inte kul att vara på jobbet :-(.. jobbar 9-22 :-/

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

[Aremea]
0

Firar inte alls. Inget pynt, ingen speciell mat, inga traditioner som jag håller liv i. Igår låg jag i soffan och kollade på första säsongen av SIx Feet Under och åt panpizza från IKEA.

Var ute och red en sväng mitt på dan. Annars inget.