Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 325 ggr
sweet_heart83
0

hjälp mig, orolig!

Fick hem mina första tamråttor idag 8 v, dom nös en hel del i början men har nästan slutat med det redan så det var nog mest bara stress och massa dofter.

men lite orolig är jag för den ena lilla hannen… han nyser lite fortfarande och hostar till ibland, men inga konstiga ljud från andningen i övrigt, inget slem eller nåt. Men medan den andre springer runt och är pigg och glad och nyfiken så vill han mest bara sova hela tiden….Han har sovit nästan hela dagen sen han kom hem till oss i morse…bör jag vara orolig för hans hälsa eller är han bara trött av alla intryck, resan och sånt?? den andre är ju så pigg? Borde inte han isåfall åxå vara trött efter resan och alla uplevelser idag??

fiiiyah
0

Har du tur så är det ingen fara, när jag köpte två bebbar så var den ena hur pigg som helst medans den andra bara låg och sov, men försök locka ut råttan med en liten mumsbit och håll på så mycket som möjligt, ha råttan under tröjan eller i byxbenen, jag brukar ha mina i sängen ^^      Men råttan som bara låg och sov blev jätteglad efter typ en vecka, ha tålamod så går det nog bra :)

LYCKA TILL ! Skrattande

Min blogg: fiiiyah.blogg.se

Här bor jag: stallstenvik.blogg.se

Karmatarerskanise
0

Om de är från djuraffären har jag sett många råttor som varit sjuka, så gå då tillbaka med båda!

har du köppt dem av en uppfödare kontaktar du henne och frågar henne, lättast så tror ja :)

zimzon
0

Om råttan nyser så är det förhoppningsvis bara förkylning, men han kan även ha problem med luftvägarna.

Att den ena sover mkt kan vara att den är orolig efter flytten. Den borde piggna till snart.

Men som hera säger så är råttor från djuraffärer ofta sjuka, så även där kan det vara något.

Om du vill så kan du ju gå tillbaka med dem till djuraffären (om de kommer från djuraffär) eller så får du helt enkelt vänta och se om de blir bättre.

sweet_heart83
0

Tack för era svar och ideér. jag ska göra som ni säger, lugna mig lite å se om han blir glad och pigg om några dagar, men hålla honom under otrolig uppsikt! Han verkr faktiskt tack och lov lite piggare nu på morgonen. och äter och dricker gör han i massor! så det måste ju vara ett gott tecken. Håll tummarna!

MoaL
0

Vad gäller tröttheten.. Alla är ju olika. :) Vissa blir tröttare än andra och vill helst vila efter en resa, medan andra är glada energiknippen som ska uppleva allt så fort man har kommit fram. :)

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

sweet_heart83
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Ville bara uppdatera hur det gått. Både Hugo och Bamse(den trötta) är nu pigga, glada och nyfikna små killar utan nysningar eler hosta. Dom nyser till fortfarande nån gång ibland men det blir bara mer och mer sällan =)

Idag är det tredje dagen vi har dom och bamse har faktiskt legat i min nacke och sovit en kort stund. Det måste ju vara ett positivt resultat? =) Är så glad att det går så bra eftersom det är våra första tamråttor.

Kiddoo
0

Fiiiyah har lärt mejj att om en råtta "smånyser" eller ja, det låter som den nyser, så tar den in nya dofter Skrattande för jag kommer ihåg när jag var hemma hos henne och ena råttan var ute och lät så frågade jag "är den förkyld?!" men de varen inte, då fick jag lära mejj :) Fiiiyah är enligt mejj bäst på råttor här :D

Aleexandra
0

Mina var lite lösa i magen och så på vägen hem . Alla reagerar olika , dom tas ju ändå från sin mamma och likande.

Men han kanske hade sig en liten förkyldning?

Lilla_Pelle
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan!

du behöver inte vara orolig Min syster och jag har en varsin rått bebis som är lite äldre de håller också på sådär men det är inget farligt och dem nyser in de fräser medans de nyser lite grann, så det är inget farligt! /Hälsningar Amanda!