Råttor iFokus

Råttor

Etikettoff-topic
Läst 480 ggr
Nicciz
0

SRS som förening.

Ja det är fel forum och det är med flit och av flera olika anledningar Flört På ett annat forum pratas det mycket om att SRS ska ta sitt ansvar vid smittspridning och även här på RIF har det nämnts.

Enligt föreningens stadgar så är deras syfte att

• sprida information om tamråttan som husdjur bland allmänheten
  • Ge ägare av tamråttor information om skötsel och vård
  • Främja ett gott avelsarbete bland uppfödare av tamråttor
  • Arrangera utställningar och andra aktiviteter för tamråttor och ägare av tamråttor
  • Stamboksföra tamråttor

Utifrån dessa anser jag inte att man kan kräva ett sådant ansvar av föreningen. När dem som pratar om SRS gör det i dessa fall menar dem iofs Styrelsen. Men för att kunna kräva ansvar av SRS styrelse behöver man i så fall tillägg i verksamhetens syftes stadgar.

Nu undrar jag, vad tycker ni är rimligt att kräva av SRS som förening? Och vad är rimligt att kräva av dess medlemmar?

Syftet med tråden är att skapa en diskussion om för och nackdelar av att ställa krav på båda parter. Och kanske komma fram till eventuella rimliga tillägg till dessa stadgar som man kan motionera om. Tråden kommer jag be att den tas bort om ni inte kan uppföra er. ;)

niffen
0

Vill bara kort lägga till att låter man råttor träffa varandra privat kan inte SRS göra något. En sak SRS kan göra är ju skriva i HR.
Och på något sätt förbättra utställningarna/göra de säkrare.
Annars tycker jag absolut inte att SRS är tvingade att göra någonting, det står som sagt inte någonstans att de är skyldiga till det.
Om man inte vill utveckla utställningspunkten. Att dom ska göra utställningarna säkrare. Nån som ser min poäng där?

niffen
0

God jul, Nicciz Flört

idaleck
0

#1 håller med. SRS kan faktiskt göra utställningarna säkrare än vad de idag verkar vara. Det var ju en kille på det forum nicciz nämner (antar att det är samma) som hade många bra förslag på förbättringar..De gillade i alla fall jag.

Allamej
0

#1 Hur menar du? Vad kan dom göra för att göra utställningarna säkrare? Du får gärna förklara lite eftersom det känns lite …hmm… sarkastiskt.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Nicciz
0

#1 och #3 Vad är rimligt att ha för krav på utställarna då?

#3 Men hans förslag bygger på att folk ska ha utrymme för att ta sjuka djur till en friskkontroll/utställning och att SRS ska tillåta det och sedan få jobba ännu mer för att få ett hum om hur många som blivit smittade. I min värld är det att börja bakifrån.

idaleck
0

#5 Nja jag håller inte med. Han skriver väl egentligen bara att det är svårt att kontrollera smittan in till utställning? Och så är det ju redan idag, uppenbarligen. Sen är det väl jättebra att föreningen kartlägger ev smitta istället för att det ska spekuleras hejvilt på forum? I nuläget vet ju ingen (iaf inte jag) hur mycket föreningen har koll på, och hur mycket de engagerar sig. Iofs kan jag tänka mig att de har rätt bra koll, men jag tror man lättare skulle få bukt med smittor och spridning om föreningen aktivt jobbade för det.

Sen tycker jag som redan föreslagits:

Stetoskåp.
Noggrannare rengöring av domare/utrymme där råttan vistas vid bedömning. (och friskvården)
Inget klättrande och gulligullande med råttor från domarens sida.

Hmmm ja. Det är säker fler saker som jag inte tänker på vid detta klockslag…men detta kanske räcker så länge… :P

Vill man dra det hela ännu hårdare skulle man ju kunna förbjuda råttor i lokalen som inte ska ställas ut..för egentligen, vad har de på en utställning att göra?? Okej okej det försvårar för leveranser av bebisar osv…men egentligen, om man skulle hårddra det hela, så är ju inte det SRS bekymmer.. Men detta var bara en tanke, jag vet inte vad jag tycker.. Tänker bara "högt".

Ratica
0

#5: #3 Men hans förslag bygger på att folk ska ha utrymme för att ta sjuka djur till en friskkontroll/utställning och att SRS ska tillåta det och sedan få jobba ännu mer för att få ett hum om hur många som blivit smittade. I min värld är det att börja bakifrån.

Forestil jer dette scenarie:

En udstiller går til hen til friskkontrollen med sin rotte som er syg, det opdages og rotten og udstilleren afvises.

Den næste rotte der kommer til kontrollen kan nu let smittes af kontrolløren som netop har håndteret den syge rotte. Her tænker jeg specielt på luftbåret smitte.

Mit forslag:

Hvad med at forlange helbredsattest på dyr som ønskes udstillet og sørge for at de er SRS i hænde måske seneste 1 uge før udstillingen?

Det giver ikke 100% sikkerhed for raske dyr, men jeg vil påstå det vil forbedre sikkerheden betydeligt.

Nicciz
0

#6 Så fortfarande har SRS styrelse och utställningsansvariga inget att kräva av utställarna???

#7 Jag är inne på ditt spår Jan. Att göra allt man kan för att förhindra att smittan sprids, innan den redan gjort skada. Att man ska främja hälsan hos tamråttan. Jag anser att man ska kunna ha lite krav på djurägaren. Det har alla andra djurföreningar vid utställningar. Och så kanske man kan få flera att våga ställa ut. Jag ser gärna att reglerna för utställning skärps till från båda hållen. På SRS som förening, OCH dess medlemmar

idaleck
0

#8 Det sa jag väl aldrig? Men medlemmarna borde kunna kräva en del av föreningen också. Det handlar ju om att båda parter ska göra sitt yttersta.

Nicciz
0

#9 Precis, båda parter, därför jag efterlyste vad din åsikt var omvänt Flört

idaleck
0

#10 ?

Nicciz
0

#0 Syftet med tråden är att skapa en diskussion om för och nackdelar av att ställa krav på båda parter. Och kanske komma fram till eventuella rimliga tillägg till dessa stadgar som man kan motionera om.

Förslag till hur utställningar ska skötas bättre finns det massor av, och inga av dem är direkt nya utan kom upp för flera år sen. Jag tror du helt enkelt har missuppfattat tråden. Jag vill se båda sidorna på myntet för att komma någonstans. Eller iaf då gå in på nackdelarna av de saker du nämnt Glad för det finns det.

idaleck
0

Jag tänkte bara att om man ska kunna diskutera för- och nackdelar med att ställa krav på båda sidor så bör man kanske också diskutera vilka krav man kan tänkas ställa? Cool Men om det inte fick diskuteras så kan ni att ta bort mina OT-inlägg.