Råttor iFokus

Råttor

Etikettoff-topic
Läst 1094 ggr
Lancia
0

Har vi förstört råttan?

Osäker på om den ska ligga under Avel eller Hälsa, sjukdomar & beteende. Flytta gärna om den hamnat fel. :)

--------------------------------------------------------------------

Vildråttan beskrivs som en överlevare. Det nämns som det djur som skulle klara sig allra längst om mänskligheten och jorden gick under. Råttan har hängt med sedan urminnes tider, klarat av istider, skogsbränder, rubbet!

När man läser om tamråttan får man dock intrycket av att dom är betydligt "vekare" än kungen av alla överlevare, dvs den vilda sorten. Det handlar om förkylningar och andra sjukdomar, vad dom ska ha och inte ska ha för mat, de ska behandlas för ditten och datten osv.

Hur sjukdomsbilden hos den vilda råttan ser ut vet jag inte riktigt, men att den äter det den kommer över utan att någon talar om för den vad som är bra och inte är ett faktum, och ändå lever den och frodas.

Missförstå mig inte nu, självklart ska vi ta så bra hand om våra råttor som möjligt, ge dom den bästa kosten och omvårdnaden, min frågeställning handlar inte om det utan om huruvida människans framtagning av tamråttan har försvagat arten så pass mycket som det kan verka? Är jag helt ute och cyklar med min fundering? Vad tror ni?

Allamej
0

Med all säkerhet så har människan genom sin avel på sitt mest älskade försöksdjur förstört mycket att den vilda råttan.

Men när vilda råttor blir sjuka så dör dom. Vi medicinerar och opererar för att förlänga deras liv.

Avel utanför labb har i mångt och mycket varit baserat på att få så snygga råttor som möjligt. Ibland har hälsan åsidosatts för att få en snygg färg.

Det är, vad jag tror, en ganska ny tanke att strunta i färgen och satsa på hälsa och temperament.

Skräckexempel är ju England som hade minst två linjer… en som gick bra på utställningar och en som gick att hantera.

jag tror ju ganska mycket på att några väl förberedda uppfödare och köpare borde slå sina huvuden ihop… Att avla in vildråttan i tamråttans linje och på så vis dra ner risken för tumörer bla.

Men detta skulle vara ett jättejobb.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Stephanie
0

Men så är väl genomsnittsmaxåldern för en vildråtta 9 månader eller något sådant?

Men en sak kan jag säga - jag tror att det är mycket som daltas med i onödan. De är fortfarande överlevare, och det är ändå genetiken man främst ska rikta in sig på om man vill förbättra hälsa och livslängd.

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

gulzebra
0

Måste bara påpeka att nej, de äter inte allt de kommer över. Det är därför de är så svåra att bli av med! ;)
Den ranglägste får provsmaka om de stöter på ny mat. Sen väntar de - blir provsmakarråttan sjuk så äter de inte, händer inget så äter de. Därav att råttgift tar ett tag på sig innan det börjar verka.

Håller för övrigt med Stephanie, folk daltar nåt så förbannat med sina pälsklingar :P

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Terato
0

Jag håller också med om daltandet. Eller visst, man måste ju ta hand om sina råttor, självklart. Men om de t.ex. aldrig utsätts för bakterier eller drag osv så blir de väldigt lätt sjuka.

Jag tänker på en medlem som gör så väldigt mycket med sina råttor och hennes råttor är ju i princip alltid friska!

Men sen är det olika från råtta till råtta såklart. De som är känsliga är man ju extra försiktig med.

Tycker det här är en viktig frågeställning, faktiskt. Vi ska inte acceptera att tamråttan är så känslig som den är! Det är något som det ska jobbas HÅRT med i aveln, att få till immunförsvaret. För det finns ju uppenbarligen råttor som är väldigt friska också.

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

[Driva]
0

Det jag läst om vildråttor så blir de inte speciellt gamla. Jag hittade en amerikansk stuide på nätet om vildråttor nångång där dem gjorde ett experiment med vildråttor. Dem isolerae en flock från rovdjur och studerade livlängden och jag har för mig att 90% dog innan ett års dagen.
Så jag är tveksam till att avla in vildråttor i tamråttor, för att förbättra den. Jag tror att livlsängden skulle minska och vi skulle få stressade, och få halvt odomesticerade djur istället.

Det är ju så som någon säger här att utstätts de aldrig för balteriet och liknande så får de sämre immunfösvar. (samtidigt förstår man ju att man ointe vill utsätta sina djur för det).

I australien har de tydligen väldigt friska och långlivade djur. Vi kanske skulle fråga oss hur dem gör?

KickanW
0

Intressant tråd, bör puttas upp!

Jag tror också att vi skulle kunna förbättra immunförsvaret genom att avla bättre samt att inte vara så daltande med våra råttor. Jag tar med mina råttor hit och dit, utsätter dem för drag då och då, låter dem träffa andra råttor, har dem i olika hus/lägenheter osv. men det är egentligen bara en av mina råttor som blivit sjuk av detta, och där tror jag det handlar om andra saker. Dessutom märker jag att mina råttor blir rätt mycket mer stresståliga också.

Men, som så många andra sagt, att råttor är överlevare handlar nog inte om att den individuella råttan är så väldigt stark utan att själva arten är en överlevare. De anpassar sig bra, vilket är en fördel, men sen så föder de ju så jäkla mycket ungar hela tiden… Nästan som insekter.

kamikazerat
0

djur som lever vilt kan väl heller aldrig riktigt jämföras med tamdjur på ett korrekt vetenskapligt tillförlitligt sätt.
men klart är att avel kultiverar djuren i fel riktningar av olika anledningar. så fort en husdjursart eller en ras inom en husdjursart blir populär händer alltid samma sak. och innan "barnsjukdomarna" försvunnit är djuret dessutom extra utsatt.

och apropå barn
#6 det där med många ungar är ju som du påpekar, ett av de klart säkraste sätten att överleva på.

jag har ingen aning om hur många ungar en vild hona föder per år och hur många av dem som överlever.

Beaver
0

Ja det är ju en intressant diskussion självklart. Håller ju med där att våra tamråttor har fått sitt immunförsvar totalt bortavlat, eller ja ni förstår hur jag menar. Aveln har inte gynnat hälsan. Är så skraj för att mina killar ska åka på något nytt. Det räcker som en så liten sak som skabbangrepp, andra gången med några få månaders mellanrum :( så trist när de alltid ska drabbas av något… Må det vara rossel, löss eller tumörer.

Jag är själv uppfödare på ökenråttor vilket är ett relativt nytt djur ur sällskapsdjurs-synpunkt. Nåväl de är 'nyare' än våran tamråtta. Där finns inte alls sjukdomar i den utsträckningen.  Jag behöver inte känna mig skraj för att de ska få något ohyra av vare sig hö eller spån, medans råttorna hålls långt borta från bådadera och får gå på papp-pellets. Eller ibland för den delen inte varit sjuka en dag i sina liv.

gulzebra
0

#8: Fast löss och skabb är ju artspecifikt? Det man får in från hö kommer ju från att vilda råttor och möss varit i höet. Det vore ju omöjligt med gerbiler med tanke på att vi inte har vilda gerbiler i Sverige, så oddsen att en gerbil med ohyra springer runt i hö som slutligen hamnar hos just en gerbil är ju rätt små :P

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Crispig
0

Jag skulle tro att man säger att de e överlevare mest för att de får mycket avkommor. Inte för att de lever länge, även om bebisarna antagligen är härdigare…

Vi gör samma sak med råttor som vid gör med oss själva. Jag tror knappast människan är lika härdig som den var på stenåldern. Vi lever bara längre nu pga våra hjärnor.

[Driva]
0

#10 nja vi lever längre för att vi får bra näringsrikmat… Det är bara gå hundra -två hundra år tillbaka i sverige så låg väl medelåldern på runt 40 (arbetarklass pratar vi nu om)…

KickanW
0

#11: Vi lever väl längre för att vi lärt oss hur vi ska ta hand om våra kroppar. Vi äter mer näringsrikt, vi bor bättre, vi äter massor med mediciner osv. och allt det har ju att göra med vårt intellekt, alltså vår hjärna.

idisen95
0

Dom är bara så många för att dom har ingen gräns på typ ne nu orkar jag inte ha fler barn om et är massor med råttor på en soptipp så överlever ju dom typ bara för att dom får ungar ghela tiden oj nu fick jag barn och nu är jag gravid igen och nu fick jag fler ungar och dräktig igen men dom överlever ju inte så länge utan förökar sig mkt så jag tycker att man har förbättrat råttan

Terato
0

#6 Hihi, det var dig jag menade i #4

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se