Råttor iFokus

Råttor

Etikett: råttägare
Läst 1410 ggr
AlexTheMouse
0

Ni som bor i lägenhet...

Hejsan!

Nu kommer en fråga till er som bor i lägenhet. Har ni någonsin fått problem med era hyresvärdar pga att ni har råttor?? Är nämligen lite orolig över att jag inte får ha det i min lägenhet. Men det har inte varit tal om husdjur mm när vi skrev kontrakt med dom. Hade det varit väldigt strikt så borde det ju ha stått med i kontraktet tycker man…hmmm Ingen verkar fatta att tamråttor numera inte är  "klassade" som skadedjur utan husdjur.

Lancia
0

Vad jag vet brukar det, om hyresvärden inte vill ha husdjur i lägenheten, framgå ganska tydligt. Jag tror inte du behöver oroa dig så att säga. Men bara för det behöver du ju inte skyta högljutt för hyresvärden om att du tänker ha råttor i lägenheten heller :)

idaleck
0

Jag skulle fråga innan jag skaffade djur om jag var osäker på hur man fick göra. Dels för min egen skull - det blir antagligen jobbigare om det kommer fram efteråt och om du har "myglat" med det men också för den som äger lägenheten..om jag hyrde ut min lägenhet skulle jag inte bli så glad om den som hyrde den skaffade massa djur utan att fråga bara för att den personen inte vågade fråga eller för att personen antog att det var okej.

hus-musen
0

står det inget i kontraktet och värden inte muntligt sagt det så får man ha djur i lägenheten. de är upp till värden att tala om allt man behöver veta.

så skaffa djur du, de är inga problem=)

Qui dormit, non peccat

Razzo
0

Bor du i en hyreslägenhet och har förstahands kontrakt ska det inte vara några problem att skaffa djur, om det inte en allergisanerad lägenhet kan de inte förbjuda dig att ha djur.

AlexTheMouse
0

Hejsan!

Tack för alla era svar! Ja, min pojkvän har förstahandskontrakt och jag är inneboende, men vi har djuren tillsammans. Det framgår inte någonstans att man inte får ha djur så det ska nog inte vara några problem. Jag kom och tänka på detta eftersom att vi har lite problem som här i lägenheten som någon från hyresvärdarna ska komma och fixa och då lär dom se att vi har djur här hemma.

Jag anser inte att jag har "myglat" med att jag har djur eftersom jag trodde att det var okej, eftersom ingen har sagt något. Och då är det förmodligen så också. Anser dom att det är djuret råtta i sig som är problemet, att andra djur är okej, ska jag läxa upp dom och be dom ta reda på fakta innan de dömer ut råttorna - som enligt mig är det fantastiska djuret jag vet!

Lancia
0

Frågar du hyresvärden om du får ha råttor blir det nästan garanterat ett nej, du vet hur folk kan vara gällande råttor. Om du ändå bestämmer dig för att höra med hyresvärden om husdjur i allmänhet i lägenheten så tycker jag du ska ringa och fråga anonymt, så kan dom inte tjafsa sen om det skulle bli något. Kan ju hända att dom inte vill ha hund, för att dom exempelvis "grisar ner och tuggar sönder", medans katter i regel brukar vara okej. Men om det inte sades något när det skrevs kontrakt, eller om det inte står i kontraktet (kika igenom er kopia!) så bör det inte vara några som helst problem.

Allamej
0

Jag har en vänlig och liberal hyresvärd… eller båda mina som jag haft när jag bott här har varit det :)

Dom är nyfikna på råttorna givetvis men har absolut inte sagt något om att jag inte skulle få ha dom…

Men å andra sidan så är mina råttor inte dom mest udda djuren här :)

I detta hus bor det katter, fåglar, chincilla, sköldpaddor och minigris. Och det är bara dom vi vet :)

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

AlexTheMouse
0

#6 Jo, höra med dom kan man ju i och för sig göra. Jag vet i alla fall att man får ha hundar här i vårat område där det är samma hyresvärd Då jag personligen har sett det, katter brukar också springa omkring här ute på gården. Så djur får man definitivt ha. Men vilka djur har jag ingen aning om. Men jag fattar inte varför man inte skulle få ha råttor. Jag menar, de gör ingen skada oavsett om andra tror det. Då skulle jag vilja påstå att hundar förstör mer i ett hem. De krafsar och repar parkettgolv mm…

#7 Vilken tur du har! De verkar vara vettiga människor du har att göra med. Ojojoj en hel farm Flört låter härligt djurvän som man är!

Allamej
0

Tack och lov så är det inte jag som har alla djuren :D Men jag har trevliga grannar och ett genuint djurintresse både hos dom och värden :)

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

AlexTheMouse
0

Nej, jag förstod det hehe Glad Det låter bra. Det är så det ska vara!

Tramsa
0

Åh mina hyresvärdar är så fascinerade över mina råttor! Dom har varit in till mej ganska mycket pga fönsterbyten och dom står alltid och kikar in i buren och har tusen frågor,och vill röra svansarna :D

AlexTheMouse
0

Haha, det låter härligt! Förresten så var en gubbe här nyss och kollade toaletten,proppskåpet och brandvarnaren och han sa inget som helst om djuren. Glad

silverorm
0

Har olika djur i vår lägenhet, hyresvärden bryr sig inte så länge de ser att man sköter det, håller rent och frächt och även att de inte stör grannarna!!

AlexTheMouse
0

Okej, men det är ganska vettigt tycker jag. Man borde få ha i princip vilka djur som helst under förutsättning att man sköter sig och att djuren inte förstör något eller stör grannarna.

empan-hampus
0

Ingen har skällt på mig =P Jag slänger ner allt bajs i påsar i sopnedkastet men ingen har brytt sig.. =)

zickan
0

jag har frågat varje gång om vad de anser om att ha djur i lght. mest pga att jag har orm som jag egentligen frågat. sedan om folk får ha småbarn som låter dygnet runt så kan man lätt överklaga att kunna få ha djur.
Hade lite problem i siste lghten i sthlm då min hund skällde på allt som rörde sig utanför dörren. men det berodde ju på snorungarna som sprang utanför dörren och retade honom med att ringa på och dunsa in i dörren.
efter att ha skällt ut hyresvärden av att inte fick sova efter 4 på morgonen pga nyfödd snorvalp som granne och en barnfamilj på andra sidan så hörde jag inte ett ord till ifrån hyresvärden.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Lancia
0

#15, så länge du kastar det i sopnedkastet och inte i grannarnas sbrevinkast så är det nog lugnt, haha ;D

empan-hampus
0

#17 Hahaha tur att grannarna är snälla då ;D

gulzebra
0

Vad jag vet kan inte hyresvärden förbjuda en från specifika djurarter hur som helst. Får man inte ha husdjur så ska det stå i kontraktet, annars får man ha i princip vad som helst.

Har inga problem alls här. Kvartersvärden som sett råttorna blev mest lite paff över antalet :) Annars är det enda negativa jag hört ett litet "usch" från en Anticimexgubbe som sanerade när jag bodde hos mamma :P

Och då håller jag de inte hemliga heller, utan jag är ut på promenader osv med de titt som tätt när vädret tillåter, hade en "här vaktar jag"-skylt med en råtta på ytterdörren tills den blev stulen nyligen…

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

zickan
0

#19 så sant så. hyresvärd kan inte säga att man inte får ha hund om man får ha katt. de kan säga efter att ens djur inte får gå löst ute. men inte säga nått om det inte står med på kontraktet att djur inte får bo i lägenheten. sedan om grannarna klagar så kan det ju ske på den vägen att man inte får ha vissa djur. typ katt som kissar i ungarnas sandlåda. men råttor inomhus stör inte grannarna mer än grannarna stör en.

Dock tillhör inte reptiler och gift under samma. De har andra regler som även står på jordbruksverket. där kan man säga att ormar inte är tillåtna men ödlor är det.
Där måste man fråga och ibland skaffa tillstånd etc.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.