epilepsi eler hjärnhinne inflammation?
Hej! min Fuzzy är fem månader. För två veckor sedan hörde jag en massa ljud i terrariet o hittade honom på sidan o sprattlade runt, som sista dödsrycken… Sen dess är han inte samma råtta som förut. Gömmer sig bakom kuddar o sover.
Han brukar få anfall ibland, I terrariet o även utanför då han studsar runt som en studsboll och när han stannar så ligger han bara still och får kramper och stelnar till. Jag lyfter upp honom o lägger honom på bröstet så han känner värme o mina hjärtslag o där kan han ligga still i en halvtimme innan han börjar röra sig o gömmer sig igen…
Va hos veterinären idag och han sa att det antagligen är hjärnhinne inflammation eller epilepsi. och att Fuzzy antagligen känner av att något är på väg o hjärnan säger till att fly, varav att han studsar runt…
Är det någon som har varit med om detta?
oj, jisses:s lustigt, men du fick väll medecin? eller finns det inget att göra?
om det inte går att borta tycker jag att avlivning låter snällare mot honom:/ det kan ju inte vara kul för stackaren och få sådanna attacker.
Min blogg: SweGizmo.se

stackaren.. är det hjärnhinneinflammation så måste han medecineras om han ska överleva, om de är epelepsi så vet jag inte.. den verkar vara ganska allvarliga anfall oxå så jag hade nog låtit honom somna in så han slipper lida..
Qui dormit, non peccat
#1 Jag frågade Vet. om det inte var bättre att avliva honom då Fuzzy ser väldigt ledsen ut efter varje anfall plus att han går o gömmer sig hela tiden. Men han ville ge honom medecin en vecka. Så jag sprutar in nån vätska 2 ggr om dan.
Det jobbiga är att igår kväll fick han en till anfall, och i morse fick han två stycken på två timmars mellanrum… lägger in lite bilder hur han ser ut efter attackerna. ensam o rädd stackarn… Är han inte bättre på måndag så måste jag skicka honom till råttis himlen. Känns elak och försöka behandla honom mot epilepsi. För tänk om han inte har det heller. då måste vi vänta tills januari då jag antar att Vet. har stängt…
Hade ni låtit honom somna in eller provat med epilepsi medecin?
Nej stackarn! =( Gör det som är bäst för honom!

jag hade låtit honom somna in faktikst med tanke på att epilepsi inte går att bota, och man vet ju inte om råttisen verkligen har epilepsi heller.. men de är ju natuligtvis upp till dig omdu vill medecinera honom resten av hans liv=) om du tycker at det är värt det så ska du göra det=)
Qui dormit, non peccat
#5 Om det fanns en medcin som skulle göra honom frisk samt att han skulle bli samma Råtta som förut skulle jag inte tveka en sekund. Men när jag ser honom liten o rädd, knappt 5 mån, så tror jag inte att han kommer o bli råttan som drog till sig all uppmärksamhet o hittade på med busigheter. Han vill inte ens leka med råttorna längre. Han älskade o busa med katterna…
skrev fel, menade att han inte vill leka med katterna längre*

Stackars liten =/
Han verkar ju uppenbarligen må väldigt dåligt pga av dessa utfall, så vore jag du hade jag bokat en tid för avlivning inom de närmsta dagarna (om du inte märker någon riktig förbättring av medicineringen försås!).
#9 jo, jag ska ringa till Vet. på fredag. Har han inte blivit bättre så får han nog somna in på måndag morgon.
Men då är nästa fråga…. Vad ska jag göra med hans bror Crisby? Ska jag köpa en ny killkompis bebis till honom eller kommer han o klara sig själv? Han är inte så jätte tam av sig, han bits inte men han är lite små feg av sig. Men börjar komma fram lite mer och mer o nosar på en när man sitter i soffan.
Låt honom gå tidigare, det verkar ju inte som att han mår bra eller kommer att bli bra…
Skaffa ett par kompisar till hans bror.
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

#10 du bör köpa åtminstonde en till råtta, vill du int eha en eller två ungar så skaffa en lite äldre råtta då=) råttor ska sitta minst två och två=)
Qui dormit, non peccat
en liten bebis blir väl lättare att anpassa antar jag. Dock är inte Crisby så vuxen så det borde gå:)
Tack så mycket för all stöd!

Jag vet inte om det du upplever är samma sak som en av mina råttor led av för många år sen. Iallafall ska jag berätta vad som hände med henne.
En dag hittade jag henne ihopkrupen i buren i en konstig ställning, jag ropade på henne och hon reagerade inte ens. När jag skulle ta ut henne vaknade hon till. Det var som att väcka henne ur en dvala. Hennes ögon var inte längre med. Hon hade svårt att få ett begrepp om omvärlden, hon var verkligen helt borta och rörde sig som hon var full. Jag lyfte ut henne och hon fick ett anfall i mina händer. Hon bara studsade, sen somnade hon om. Hon fick medicin i 7dgr men blev inte det minsta bättre. Anfallen kom tätare och därimellan sov hon bara. Hon kunde somna i matskålen. Hon blev trött av tom slicka i sig välling. Vi valde att ta bort henne. Jag fick tyvärr inse att inget i världen kunde få min älskling tillbaka hur gärna jag än ville. Hon obducerades och man konstaterade att det var en tumör i huvudet som tryckte på hjärnan och att det troligtvis var anledningen till anfallen.
jo det där låter som Min Fuzzy :(
Hur gammal va din Råttis då? Och va sa din Vet. när han fick reda på att det var en tumör?

Jag beklagar verkligen :(
Hon var 1.7år Jag pratade inte mer med den veterinären om det efter att jag fick obduktionsrapporten.
hur mycket kostade obduktionen och vart vände du dig till då?
Kl 03.30 började Fuzzys anfall börja igen… När kl var 10 hade han fått 6 st anfall. Ringde Vet. imorse o fick tid kl 14.20… Fuzzy är numera i råttis himmlen. Är väldigt ledsen men känner att jag gjorde det rätta för honom…
Tack för all stöd ni har gett mig!
Gabi

beklagar sorgen.. han har de mycket bättre nu i råttishimlen o slipper lida.. R:I:P Fuzzy
Qui dormit, non peccat