Lära att inte bitas
Min nya råtta Elektra är lite ouppfostrad, hon bits. Det gör ont men peppar peppar än så länge har hon inte bitit så det blöder.
Hur lär man enklast en liten busråtta att man inte får bita matte/husse?
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Bebisar de smakar alltid på en. Men de ska ej bita så det går hål.. Jag säger till mina om de smakar lite väl hårt nej..
Har en mkt matfrälst vuxen råtta som alltid tror mina fingrar är mat men det går aldrig hål då hon smakar om det är mat men det känns.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you

småråttor vill gärna provsmaka på naglar osv har jag märkt! men oftast så räcker det att tydligt o bestämt säga nej, småråttor lär sig snabbt!eller vilket ljud du nu använder när du rättar dina råttor=)
hade lite problem med yngsten, han reagerade inte på nej, så när han bet mig så puttade jag till honom över nosen med fingret. nu bits han inte längre=)
Qui dormit, non peccat

#1 & 2 tack för tipsen =) Det blir alltså ungefär som då man lär en hundvalp att inte bitas…
Hade hon då bara smakat lite på naglarna hade det inte gjort mig något, men med henne är det fingrar, öron, armar, näsan, läppen (först pussas/slicka sen tvär hugga), mm, och hon är allt annat än försiktig i sin framfart.
Men då ska jag testa med att bara säga Nej och peta till henne =)
_**/Mvh Anne
Hmm, tvärhugga ska inte en råtta göra..
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you

#3 jo råttor och hundar är mer lika än vad man kan tro! så gör likadant med råttorna som du gör med hundar=) de funkar alltid!
jovisst så gör de inte så mycket om de biter på naglarna men personligen så gillar jag inte det beteendet, eftersom de lätt kan börja bita på andra saker då. så lättast är egentligen att säga nej till allt sånt
Qui dormit, non peccat

#4 näe jag vet att de inte ska göra det och jag hoppas verkligen att jag lyckas vänja henne av med den ovanan.
_**/Mvh Anne
Blås på henne annars om du inte vill gå direkt på att peta henne på nosen :)
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Blås på henne annars om du inte vill gå direkt på att peta henne på nosen :)
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Tack för alla tips! Det verkar som att det gick snabbt att lära henne av med dumheten att bitas, blåste på henne några gånger då hon bet och nu så har bitandet gått över till mys och slickande istället =)
_**/Mvh Anne