Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 817 ggr
Emma87
0

Slå hål på fördomar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Igår fyllde jag 21 och hade således vänner över på middag och lussefika. Några av dom har redan drägglat över mina råttor i veckan, men andra har inte kunnat förstå hur i hela friden jag kan "ha kloakdjur som husdjur". Men när vännerna fick träffa mina tre små änglar så smälte dom allihop (förutom en som på allvar har råttfobi). Råttorna fick smaka av julbordet och framåt kvällskvisten (när råttfobikern hade gått hem) fick dom komma ut. Kahlo skuttade runt på bordet, undersökte allt och hälsade på alla med sin sedvanliga välvilliga nyfikenhet. Stella kröp upp i en väns nacke och gosade in sig i hennes hår med sitt självklara mys-knaster, för att sedan klättra över till nästa person och mysa lite mer. Ronja kröp som vanligt runt innanför tröjan på en annan vän och kikade fram emellanåt, blinkade med sina vackra rubinögon och lystrade med sina söta dumboöron. Mina små älsklingar, dom charmade verkligen sönder alla fördomar.

En annan rolig sak var presentutdelningen. Jag ville ju egentligen inte ha några presenter, jag hatar att få presenter, men det var kul att se hur några av vännerna hade tagit mitt råttintresse i beaktning vad gällde kort och gossedjur (se bild). Okej, på ett av korten är det nog en hamster, men dom trodde att det var en råttunge och jag hade inte hjärta att påpeka att så nog inte var fallet :P Jag inser hur mycket råttprat mina stackars vänner har fått stå ut med, men dom tycker det är fint hur jag pratar om råttorna som om dom vore mina barn.

Om jag ska generalisera lite så tror jag att det finns två typer av människor som inte gillar råttor; råttfobiker och såna som av okunskap anser att råttor är kloakdjur. Råttfobikerna ska man ta på allvar för dom har faktiskt en fobi och riktiga fobier kan man inte bli av med utan motivation och en otroligt jobbig exponeringsbehandling. Den andra kategorin däremot kommer få sina fördomar krossade om dom träffar en underbar tamråtta, även om dom inte nödvändigtvis kommer tycka att råttor är världens bästa djur för det. Jag fick många frågor, bl.a. om huruvida "rasen tamråtta är släkt med rasen vildråtta". Gissa om dom blev förvånade när jag förklarade att det är samma ras och att tamråttan är en domesticerad form av brunråttan, för dom kunde inte längre se några likheter mellan mina husdjur och "skadedjuren".

Någon mer som stött på fördomar och sedan sett dem bli krossade?

hus-musen
0

jodå har hört de mest idiotiska saker om mina råttor o råttor överlag! fattar inte hur många dumhuvven de finns, med fördomar som de inte ens kan förklara varför de har!

jag kan förstå att man är rädd för råttor, jag sj är rädd för hundar liksom. men för det så behöver man inte skrika högt så fort man ser sin fobi, de är bara överdrivet..skulle ja skrika så fort jag ser en hund så hade ju folk trott jag vore knäpp!

Qui dormit, non peccat

Bim
0

vad kul att höra! :D Jorå, jag har stött på lite sånt själv ^^ När jag hade lånat hem råttor så undrade alla mina vänner förutom en vad tusan jag höll på med!? men sen när dom fick träffa Liz och Sussie så blev dom flesta kära! :D

KickanW
0

Det är väldigt många vänner och släktingar som efter att ha sagt "Va, har du råttor som husdjur?" efter ett tag blivit tvungna att medge att de faktiskt är väldigt söta, roliga, sociala och smarta… Riktigt härligt att höra!

idaleck
0

Jag tror det skulle gå lättare för mig att slå hål på folks fördomar om Fille kunde sluta kissa på allt och alla…… Tyst 

Men bortsett från den lilla petitessen så är det många som blivit glatt överraskade över hur trevliga de är!

KickanW
0

#4: Haha, så sant! Mina råttor kissar alltid på killar speciellt, så det är mest tjejer jag övertygat om att råttor är fina och söta :D

MentalDistress
0

Jag har stött på fördomar, både vad gäller min hund och mina råttor! Min pappa var otäckt rädd för mina första råttor, men med tiden (han satt vid datorn i mitt rum varje kväll) så slutade han faktiskt vara rädd. Han smälte när deras nyfikna nosar vädrade efter honom, började ge dem digistive kex varenda kväll (slutade med att jag fick gömma kexen fär pappa, han gav dem alldeles för ofta).

Även många av min sambos vänner har varit livrädda för råttor, nu när dom är här så har de inga problem med att sitta i soffan samtidigt som råttorna springer runt där! ;) Min kusin har fruktansvärd råttfobi, men vi jobbar även på den då hon sagt att hon inte vill vara rädd för dem! :)