Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 835 ggr
Ladyinred
0

Bada råttor (Ny fråga)

Jag har sett att mina hårfria grabbar börjat bli gula och fula i skinnet. Det ser inte alls fräsht ut. Hur ska jag få dom rena? Schampoo är ju rätt uteslutet, ska man använda vanlig tvål istället? Just nu har jag palmoliv på flaska som luktar honung o nåt mer. Den är svår att skölja bort om man ska gnungga råttorna med den. Den ena råttan har ett ganska färskt litet rivsår, det svider säkert om han får tvål i det.

I normala fall badar jag inte mina råttor om det verkligen inte behövs, nu gör det det.

KickanW
0

Varför är schampo uteslutet? Jag använder katt- och hundschampo till mina :)

zickan
0

Samma här. Använder samma shampo som till hunden. Även balsam på vintern. Det balsamet gör så att både värmen och smutts hålls borta lite mer.
Shampot är för känslig hud eller lavendel. Tror serien heter dogcat. Gula flaskor på zoo.
Sedan de dubbelrexade som jag har får sig en insmörjning på hela kroppen även svans. de andra kan ibland få på tassar och svans.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Ladyinred
0

men de har ju inget hår….

zickan
0

Ne men det löser upp smuttsen mycket enklare än att inte köra på det ;-)

MalinMalin
0

Jag brukar använda Barnängens shampoo på nakenfisarna för visst blir dom som du säger…smutsiga och gula i huden av smuts som håret hade tagit emot annars.

//Malin

www.r8ttor.se

Föder upp högkvalitetsråttor efter importer i varianterna Rex,Dumbo,Naken,Odd eyed,Downunder,Longhair,Satin och Manx.

MalinMalin
0

Sedan har jag använt Helosan upplöst i ljummet vatten på en av nakenhonorna för hon var lite torr i huden efter en kull bebbar.

Och då blev hon mjuk som en babys rumpa efter detSkrattande

//Malin

www.r8ttor.se

Föder upp högkvalitetsråttor efter importer i varianterna Rex,Dumbo,Naken,Odd eyed,Downunder,Longhair,Satin och Manx.

Ladyinred
0

jag har elvital shampo nu, går det o använda det om jag smörjer med en fet oparfymerad handkräm efteråt om den torkar ut lite?

KickanW
0

Nej, använd inga "vanliga" schampon, tror de är alldeles för känsliga för nakenfisarnas hud.

Ladyinred
0

får trava ner till affären och se vad jag hittar då :)

AnneN
0

det schampo som #2 pratar om är av märket PCL dog & cat och är super bra, jag använder det på både hunden och katterna + att jag har använt det till mitt eget hår någon gång då mitt eget schampo tagit slut =)

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Ladyinred
0

nu har jag varit o köpt änglamark baby schampo. astma och alergi förbundet stödjer dom och det är utan parfym, färg och konserveringsmedel. bättre än så lär det inte bliSkrattande

zickan
0

#10 visst är det.. har själv andvänt det i mitt eget hår också. hehe..
Använder till alla djuren som behvöer bad, iller, hund, igelkott, råttor. Hänt att långhåriga möss fått litet bad också.
När jag duschade tillsamans med min grå jako så använde jag detta shampo på mig själv.

dorkey
0

Plus att tvål och vatten är bra för rivsår eller andra sår. Det rengör och är bakteriedödande.

Ladyinred
0

har badat ena nakenråttan och det va jätte läskigt. Han skrek högt! Skrikandes

idisen95
0

sessan hatar att bada om hon är i badkaret och jag inte håller i henne så hoppar hon upp och vill bort hon avsyr värkligen att ha vatten på kroppen

KickanW
0

Jag tar ett fast grepp om råttan och håller den under kranen i handfatet (efter att ha kollat temperatur). Sen sätter jag den på toalettlocket och schamponerar in den, och sedan sköljer jag den under kranen igen.

Ladyinred
0

jag håller oxå fast råttan under kranen tills den är blöt. sen shamponerar jag när jag har råttan i händerna eller i handfatet om det är en stor krånglande råtta. sen sköljer jag under strålen igen. Lite rivsås på armar o händer får man räkna med.

Raaata
0

Jag gjorde samma sak som #16 men nu låter jag dem springa runt i badkaret den ena hoppar ut så man får hälla i så att de når precis och sen när de lungnar ner sig så sätter jag dit en galler stege som är som en båge och där sitter dom och tvättar sig. Fast jag har inget shampoo, vilket är bäst?

Ladyinred
0

jag tycker att det e skillnad på att bada för badandets skull eller för att få dom rena.

pebb
0

Lite pip och riv får man oftast räkna med, mina klättrar upp för armarna på mig å piper. Att man själv är lika blöt som råttan är oxå att räkna med ;) Hade ohyra på mina tidigare råttor så jag fick hålla på och bada dom ganska ofta för att få bort det och då vande dom sig. Jag brukar använda grönsåpa, väldigt effektivt. Fast jag hade en svart råtta som blev grå efteråt, mycket konstigt!

idisen95
0

Jag håller i henne litegrann eller gör jag men iallafall så häller jag lite vatten på hennes rygg och sen har jag hundshampoo som jag gnuggar in i pälsen på ryggen bakom öronen och på svansen och lite andra ställen ibland.

Raaata
0

Håller med #20, man får ofta rivsår på händer och armar för de klättrar upp. i förrgår sa min kompis sa till mig att prova att ha ganska djupt vatten och idag testade jag och det funkar fin- fint. Jag änväde ett stdant schampoo för känslig hud.

RatLover
0

haha.. ja vatten är bara till för att dricka enligt mina tjejer, blev nog blötare jag själv än vad dom blev ;)