Råttbebisar i skolan ^^ (även lite frågor)
VI HAR FÅTT RÅTTBEBISAR! (I SKOLAN!!!)
Eller, bara en unge som är i livet tyvärr… Råtthanarna har fått gå med våra honor, så vi vet inte vilka om är dräktiga (syns inte på någon) men en hona hade fått ungar i helgen (syntes inte att hon var dräktig) och när hon som har hand om det kom dit, så höll råtthanarna på att äta på den sista ungen, så Lotta (som hon som har hand om det heter) fick slå med en pinne i huvudet på den ena råtthanen (det fanns inget annat att göra och han mår bra!) och sedan flyttade hon ungen och mamman.
Så när jag såg den då, när Lotta var nära ville den inte gå ifrån ungen (och hon ville se om ungen var skadad, men råtthonan har något emot Lotta) sedan stod jag vid buren, precis bredvid där råttungen låg, då gick honan helt obeskymrat iväg och drack och tvättade sig, och såg med en blick på mig som liknande "Håll koll på ungen du!" X''D Jag är smått favoriserad bland mer aggressiva djur har jag märkt X'''D
Men honan hade skyddat ungarna och hade bara den sista kvar, och hon hade varit hungrig så då hade hanarna tagit chansen. Men nu går hanarna i sin egna bur igen, mamma råttan har en egen (den är för liten men det var ju akut att få henne till en ny och hon vaktar mest ungen) och de andra honorna är i in bur, jag hoppas att Madiken (Min favorit råtta och den mest vänliga och sociala av dom ^^) är dräktig, men enligt Lotta har Madiken haft ungar förut så hon borde ha tagit sig ^^
Men nu har vi alltså en råttbebis i skolan och det är sagt att jag får döpa den nästa vecka! 8D (Ville döpa den direkt men Lotta vill se så den överlever, men den ser ut att må bra) Så har ni några tips på kill och tjej namn så kan ni gärna skriva dom^^
Sen ska jag även iväg i morgon (ska ragga lite mer pengar från folk i klassen ^^) och har då tänkt köpa lite saker till råttorna, har ni idéer på saker de skulle tycka vara roliga (och som är lätt tvättade!!! Alltså inga tyg saker!!!) Har även tänkt köpa havregryn och sockerfri musli till dom, något ätbart som skulle vara bra speciellt för honan med unge då?
Edit: Såna där fågelleksaker, de som är ett rep och t.ex. en plinga längst ner, är det något som råttorna kanske skulle gilla med? Har tänkt köpa rep i alla för dom att klättra på.
Något tips på godis till dom med? Vi har oskalade jordnötter på skolan som de gillar (det letar man fram från gnagarblandningen till hamstrarna) men något mer förutom musli och havre? Något som kanske luktar så man kan gömma det eller så?

mycket grönsaker, kött o pureer med fisk osv är bra för en mamma. ha gärna i osaltat smör eller olivolja oxå=)
Qui dormit, non peccat

Jag har tyvärr inga svar på dina frågor just nu, men jag har en fråga… Varför var honorna och hanarna tillsammans??!
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Pureer? Som såna där baby pureer man kan köpa? Vet att vi fick mata ett marsvin (hemma) med morotspuree. Funkar det med någon sån barn puree typ eller är det något man ska göra själv helst?
för att få råttbebisar.
De har inte haft sån tur med att få råttbebisar så då lät de hanarna gå med honorna för att se om det blev några.

Vilken skola går du på? :)
Burgårdens utbildnings cetrum (BUC) Agustkobs gymnasium ^^ (Jupp, långt namn X''D Men det är för att Aguskobs ligger i burgården och det är två olika gymnasium egentligen)

Ahh i Göteborg :)
Jupp ^^
Kan man ge dom typ mat från barnmats burkar då? Vad är det helst dom ska ha för "smak"/innehåll (om ni förstår ^^') (tänker framförallt för honan med unge då)?

#9 de ska ha mat för småbarn, gärna osaltat=) fisk brukar uppskattas, samt korvstroganoff=) men de är bara vad mina gillar, de finns mycket att välja på=)
Qui dormit, non peccat
Så länge det är osaltat så kan man bara ta något och prova eller något speciellt där man bör undvika?

#11 ta fisk först, den innehåller mycket nyttigt, sen något med kött eller likande=) till mamman så kan du ta mat för lite större barn med bitar i, till bebisen när den kan äta barnmat så börja utan bitar=)
Qui dormit, non peccat
Jag kan tyvärr inte åka iväg och köpa till dom speciellt ofta (morsan gillar inte att jag köper till djuren i skolan) men ska försöka ragga lite pengar av fler i klassen så jag slipper betala allt själv så får vi se hur mycket det räcker till, musli, havre och rep har jag redan bestämt, men ska försöka få köpt någon burk med barn mat också och lite sånt ^^

jo barnmat är ganska dyrt men de är bra till råttorna=) du kanju även be din linje sponsra med pengar till mat=)
Qui dormit, non peccat
Nja rektorn är inte så förtjust i djuren precis, de får knappt så de klarar att köpa mat till dom så, det tror jag tyvärr inte…

#15 hmm snålt.. vad äter era råttor nu då?? sånan där så kallade råttpellets är inte bra för råttor då de är framtagna för möss bla.
Qui dormit, non peccat
Jag vet, det är en av anledningarna att jag försöker se till så de ska få annan mat.
Tänkte ta med mig en macka till dom idag, men har bara ljus bröd (då det är vad jag äter) och såg i en tråd att dom helst inte ska ha det :S

#18 nee ljust bröd är inget vidare.. men köp tex en morot åt dem då=) de brukar de gilla! eller en gurkbit eller snatta en bit korv hemifrån=)
Qui dormit, non peccat
Idag flyttade vi över den gråa honan till en annan bur då hon verkade tjock och inte ville att man skulle röra hennes mage, då jag tog på handskar och lyckades flytta henne till en ny bur kände jag med att hon var tjock, så kanske får vi fler ungar (som är säkra i en annan bur)
Finns det några fler enkla sätt att se om en råtta är dräktig? (Den som fått unge syntes det inte på överhuvudtaget)

ja om honan börjar boa så kan hon vara dräktig, och om hon inte vill bli rörd. annars så brukar de synas rätt bra på magen! hur gammal är den honan då? är hon lika gammal som den andra så kan de bli komplikationer.
att de inte syntes på den första honan kan vara för att hon bara fick några få ungar.
Qui dormit, non peccat

En fråga.. varför vill skolam ha råttbebisar? 
Hoppas att det går bra med de små.

ja de undrar jag oxå! varför skaffa råttungar när råttorna inte ens får riktig mat?
Qui dormit, non peccat
De boar inte. Jag såg att Madicken och Pippi (hon som vi tror är dräktig) är födda i slutet av 2007.
Jag går ju på en djurlinje, vi måste lära oss att hantera djuren och även se ungar växa upp, sen är det inga problem att hitta hem till djuren som måste bort, nästan alla köps av elever/lärare.
#23 De får mer mat än bara råttpellets (jag vet att de inte ska ha det) de får pasta och annat med fick jag reda på idag.

#24 okej, då är de ca ett år alltså, ni får nog räkna med att de är sista kullen de får om de ska må bra. så har de antagligen svårt att bli dräktiga pga dålig mat, o så absorerar de fosten tidigt.
visst går ni en djurlinje med kan man inte ge djuren bra mat ens så tycker jag inte att man ska avla heller. men jag är nyfiken på ungarna, kan du inte lägga ut bilder på dem senare?
Qui dormit, non peccat
Som sagt, de får tydligen "vanlig" mat med.
Det är än så länge bara en unge (den som jag lagt ut bild på) vi får se om Pippi får några, hon kändes väldigt tjock. Madicken var lite små tjock tyckte jag med men hon skulle få gå med de andra ett tag till.

#27 de där är ju en liten pinkis, jag vill se pälsiga bilder sen när den blir större=) vet du om de är en kille eller tjej ännu?
Qui dormit, non peccat
Nej, vi vet inte det. Vi vill inte störa honan på så sätt ^^ så just nu är den icke könsbestämd, jag kommer lägga ut bilder när den växer, är ju där minst en gång i veckan (oftast minst 2) och har alltid med mobilen, så kommer ta kort när den blir lite större ^^

#29 aha okej=) de är skoj att se dem växa=) om den är en hane så ska den in i hanburen när den är ca 4 veckor, har för mig att den bli könsmogen då ungefär! fast jag vet inte om en så liten hane går på sin mamma? fast de är ju dumt o chansa oxå=)
Qui dormit, non peccat
Jag hoppas på en liten hona, för då får hon kanske bo kvar så man verkligen kan se henne växa ^^ Könsmognaden har dom uppskriven för alla djur vi ha där, så det är ingen risk.

#31 ah okej=) bätter att informera för mycket än för lite iaf=) mm honor är söta även om jag tycker bättre om hanar=) de är större o rejälare=)
Qui dormit, non peccat
Den bur vi har till de två hanarna är egentligen en musbur, men storleken är okej för två råttor (enligt L80) men en till hane där skulle nog vara lite mycket (några veckor när unge liten kan den bo där om det är en hane men längre tid skulle inte jag gilla)
Som sagt, hanarna blev utslängda så buren var den som djurhuset fick till dom.
Köpte barmat också, en med fisk (lax) och potatis i en räksås (tyckte den lät lyxigast, godast och även bäst) men alla med fisk inhöll citron (antar att det bara är några droppar då) jag har läst att de inte ska ha citron, är det då någon fara med det lilla som antagligen är i?

nej de kan äta det utan problem! de är ju inte så mycket=)
Qui dormit, non peccat
Bra ^^ blev lite tveksam i affären när alla med fisk hade citron med.
Verkade det bra då med lax och potatis i räksås?

FINNS DET FLER BILDEr?:)

#36 ja mina älskar de iaf=)
Qui dormit, non peccat
Tyvärr inte än ^^ har en film dock men den lyckas jag inte få in på datorn, får vänta tills jul med filmer och hoppas min datakunniga bror kan hjälpa mig ^^
Men ska ta fler bilder i morgon om jag hinner, annars blir det på måndag senast ^^

ok :)
Råttorna, mössen, gerbilerna och hamstrarna har fått lite förändringar i fodret, från och med nu ska de ha havregryn/Müsli varje måndag och fredag, de dräktiga råttorna och de med ungar ska även ha på onsdagar. I morgon kommer råtthonorna även få barnmat (min kompis glömde det hemma).
Vi tror att disny råttan (Pippi) är dräktig som sagt, vi tror även att Madicken är dräktig, de har olika saker som tyder på det (Pippi är tjockare och Madickens bröstvårtor mer tydliga) och Tjorven har ju fått en unge ^^ Bilder på Tjorven, Madicken, Pippi, Michell, Dany och ungen kommer senare ^^
Men en fråga, nu går Pippi i en egen bur och det märks änu tydligare att Madicken "inte får vara med" de andra råttorna, vad kan man göra åt det? Vi plockade ut Pippi och Madicken så de fick klättra runt på mig och de var minst sagt överlyckliga verkade det som ^^ (läst om något mysläte och det lät som att de gjorde så)

vet inte vad du menar när du säger att madicken inte får vara med. du får förklara tydligare vad som händer.
mysläte är när de knastrar med tänderna=)
Qui dormit, non peccat
Som idag när vi kom dit, alla råttorna låg och sov i ett av rören som hänger, utom Madicken som låg på golvet, när vi kom sprang hon genast fram till "burdörren" och ville få komma ut.
Det gjorde både Madicken och Pippi lät det som i mina öron ^^

#43 om hon r dräktig så kan hon välja att vara ensam också. de är nog inget att bry sig om! mina opjkar sover oftast tillsammans men ibland sprider de ut sig på favvisställena o sover ensamma=)
Qui dormit, non peccat
Jo, men det är nästan alltid så. Fast kan det vara så att Pippi och Madicken är dräktiga? För när vi plockade ut pojkarna låg Pippi och Madicken intill varandra på golvet medans resten var i röret med, brukar de göra så när de är dräktiga att de söker sig från dom som inte är det typ?

#45 jag har hört att dräktiga honor kan söka sig till varandra och de kan hjälpas åt med varandras ungar, ibland så sätter uppföödare in en "barnmorska" som hjälper till=) men jag kan inte säga nått säkret eftersom jag inte har några honor att observera just nu=)
Qui dormit, non peccat
Okey, men antagligen kommer de få gå själva tills ungarna är lite större… men jag kan säga till hon som har hand om det att plocka ner den andre råttburen så pojkarna får gå där, och att Madicken och Pippi kanske kan få ta musburen, bara dom inte äter upp några ungar så skulle det ju vara bra. Två råttor som är otroligt fästa vid varandra, brukar de äta upp varandras ungar ändå?

#47 de vet man aldrig, ibland går det bra, ibland går det dåligt. två honor kan stressa varandra så de biter ihjäl ungaarna, antingen sina egna eller den andra råttans ungar. som uppfödare så känner man sina honor så de kan lättare avgöra om de går bra eller inte, med tanke på att era råttor är skolråttor o antagligen inte särskilt bra avlade så hade jag inte chansat. de kan gå bra o de kan gå dåligt.
Qui dormit, non peccat
Vad jag vet har de fått ungar innan, och då bland de andra råttorna, utan några problem. Men just efter det att hanarna bitit ihjäl ungar oroar vi oss lite för att honorna sett och lärt sig.
Men de får gå i varsina burar då tills ungarna bli någorlunda stora.

#49 de är inte just de råttmammornas tidigare kullar jag pratar om , utan hur råttmammornas föräldar o syskon är. man får gå bakt i linjerna för att se om aveln är bra eller dålig.
Qui dormit, non peccat
Okey, det tror jag att Lotta har lite koll på, själv har jag inte det ^^'
Låter ju inte så bra att hon bara fått en unge, ju fler ungar dom får, ju friskare är dom, visst är det så?
Så, nu kommer lite bilder på några av råttorna i skolan (de burar den dräktiga honan är i och den med unge är tillfälliga! Så fort ungen blivit större ska den flytta med mamman till pojkarnas mus bur, pojkarna ska då flytta till en annan råttbur! Mamman och ungen och de andra som får ungar kommer bo i musburen tills ungarna inte rymmer lika lätt)
En siames flicka i röret (har för mig det var siames? Är inte så säker på färger så kan ha fel)

#52 hon fick inte bara en, utan några blev uppätna av vuxna hanar.
men ja en frisk råtta som är välnärd brukar väl få runt 13 ungar iaf skulle jag tro! de kan ju få fler oxå, upp till ca 22 tror jag jag läste, men är de färre än 9 ungar så skulle jag fundera om nått var fel.
Qui dormit, non peccat
#52 #56
Tyvärr vet vi ju inte mer än att det i allafall var fler än 1 unge. Detta är dock den äldsta honan som vi nu har (vad jag fått höra, hon är väl lite över 1 år då)

#57 har ni lärt er nått om råttfärger o teckningar föresten? annars är mamman med unge en black husky roan ser det ut som. den andra honan är en siames=) vad är det för färg på pappan?
Qui dormit, non peccat

#60 på bilden ser jag inte vad det är för färg på honan, de är för suddigt. vad är de där hårda långa bitarna i korgen för nått?? är det de sk "råttpelletsarna"? har ni era råttor i kutterspån??
Qui dormit, non peccat

#61 ja hon kan vara en agouti husky roan oxå, svårt att säga med tanke på den suddiga bilden=) roans bleks ju så mycket ibland så de kan ju bli helt vita=)
Qui dormit, non peccat
Fler bilder kommer (även på hanarna) strular lite med bilderna.
Vilken korg menar du?
Ja, tyvärr, hon som driver det försöker se till så vi kan köpa in pappers/toa pellets i stället för råttorna.
Jaha, du menar på den med Pippi, ja det är rått/muspellets, som jag redan nämt, som sagt får de annat.
69# Hon är en black hooded (:

#69 hon är en black hooded
Qui dormit, non peccat
#71 #72
Så den kallas svart färgen? Jag som envisas med att den är brun! X''D

#73 hon ser ut som en dåligt avlad svart, den kan se brun ut i vissa ljus.
Qui dormit, non peccat

hanarna ser oxå ut att vara hooded, den närmsta ser blå ut o den bottersta kanske svart eller choklad. färgen syns för lite för att man ska kuna säga säkert.
Qui dormit, non peccat
I verkligheten ser hon mörkbrun ut. Vi har en som har samma "bruna" färg som henne men över hela kroppen, räknas den som black då?
Hooded har jag med hört att dom är, båda är i samma färg vet jag ^^ Tror färgen på den närmast stämmer bäst.

#77 jo han närmast ser blå ut, men din kamera var inge vidare faktikst=)
Qui dormit, non peccat
Så som Houdini ser ut på bild ser Madicken (och den hel "bruna") ut i verkligheten ^^
X''D Den är bra för att vara en mobilkamra ^^ på två råttor som rör sig dessutom XD
För tillfället har vi en "grå", en "brun", en black hooded, två siames och en aguti (något mer) honor vi hade fram tills för 4 veckor sedan 7 råttor. Fick reda på idag först att en hona hade suttit och sovit på deras rör som hänger, och hon trillade ner i sömnen och slog ihjäl sig… är det något vanligt att det händer så? (De har fått mer rör så de inte ska trängas i det röret och någon blir utanför)

De sk "buren" de bor i.. de var tillfälliga eller? För jag antar att det är labbburar man ser dem i på bilderna.. Inget ont menat utan är bara nyfiken..
#82 Jag förstår att du undrar, men det är bara tillfälliga ^^ som sagt, när ungen blivit lite större (så honan tillåter att man får röra den utan att vi riskerar dens liv) så kommer en annan råttbur flyttas ner från vinden, pojkarna som bor i en musbur kommer då flytta till råttburen och råttan med unge får flytta till musburen, eftersom ungen kan rymma ifrån en råttbur ^^ när den är tillräkligt gammal (och om det är en hona) får den flytta med mamman till deras rikta bur, som jag sett i några trådar här, eller i allafall liknande som många gör reklam för ^^
(Kan tillägga att jag HATAR dom små burarna, de går ann för mössen och hamstrarna men verkligen inte för råttor enligt mig, men då det blev så akut med honan var det inte precis tal om att plocka ner buren från vinden)
Ursäkta men vad är det för usel skola som försöker lära ut djurvård men som inte ens kan sköta sina egna djur på ett bra sätt?!?
Vad är det för djurvård som lärs ut? Ska inte färger, genetik, etologi, betenden, behov, näringslära och utveckling ingå in den djurvården?!? Burarna som visas upp är rena skämten, inga djur ska behöva hållas så under några längre perioder (max något dygn) De kan ju inte ens ställa sig upp och sträcka på sig!
Att oplanerat sätta ihop flera råttor "för att se om det blir ungar" måste ju betecknas som den sämsta aveln det går att få fram! Vad finns det för syfte med parningen? Vad är det för bakgrund på föräldrarna?
Att inte se till att råttorna ha bra foder är fruktansvärt, att sen dessutom avla på dem och låta honorna föda upp kullar på pellets och havregryn är rent vidirgt! Black hooded honan som visas upp ser mycket tunn ut i hullet, inga fettdepåer överhöften alls. Vad ska hon föda upp ungarna på? En dräktig hona ska vara rund och go, inte benig och kantig!
/aremea
förbannad över att det får gå till så här på en utbildning i djurvård!!

#84 Det är nog därför just Amoz trådar engagerar hela Rif och försöker hjälpa henne på traven. Att låta känslorna över hur skolan sköts ta över i ett inlägg hjälper inte. Det får man ta med skolan. Det bästa vi kan göra är att berätta vad som är fel. På bästa sätt. Och låta Amoz rätta till det så gott hon kan. Hon har ju tagit med sig extra mat och eleverna har gått ihop om att köpa extra foder till mammorna. Ibland är det bättre att vårda hoppet ;)
Tror alla vi är förbannade, men att låta Amoz ta vår irritation är missriktat, i slutändan hjälper det inte råttorna där. Inte förrens man har en kontakt med skolan och dess ledning…
# 85 Det var inte min avsikt att rikta det mot Amoz, mer frustration i allmänhet:s
Kan vi inte gå ihop och författa ett brev till ansvarig kommun då?

#86 Jag vet att det inte var avsiktligen
ville bara belysa att det kan göra mer skada än nytta.
Jaa ett brev, det tycker jag låter som en bra idé 
hur ser ungen ut nu då?
Som sagt, burarna ÄR tillfälliga. Siames honan skulle inte kunna vara i en högre bur, hon har bettet sig som en galning sedan hon fick ungar.
Tjorven och Klister ska snart byta bur, försökte fixa så det skulle hända IDAG men hon som har hand om det ville vänta lite.
Jag har frågat och råttorna FÅR vanlig mat, men någon har beslutat att de måste ha mus/råttpellets (inte hon som har hand om djurhuset alltså)
En bild på Klister --->
Jag håller i honom och kan säga, det var svårt att få en bild, en unge på 3 veckor vill inte vara stilla!
jag vill gärna se alla råttungar
Den andre siames honan fick ungar i går, så har inga bilder på dom
#97 e det verkligen bra att din skola har så många bebisar när dem inte ger dem bra mat har du sagt till dem på din skola?
Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/
Medarbetare på återbruk , trädgård och Feminism
Som jag skrev någonstans, de får vanlig mat, men det visste inte jag förens igår. Hon i djurhuset vill inte ge dom mus/rått pellets då de ändå inte äter det men hon är tillsagd att ge dom det.
på en bild ser man ju att dem har pellets.
Men jag tycker ändå inte att en skola ska saffa massa råttbebisar
Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/
Ja? Har jag sagt att dom inte har pellets?
#100 det är ett djurgymnasium .. deras uppgift är att visa ''barnen'' hur det går till osv .. Sen så ska ''barnen'' Försöka ta hand om dom.
92# 14 bebbar 93# 12 bebbar
14? Nej, det kan det inte vara. 12 är nog rätt ja… hade en felräkning innan då det blev 13 men då vi räknade efteråt var det 12, kom på det nu.
oj menade inte 92 ronja hade typ 10
pippi mena jag
Pippi har 10 ungar, ja ^^
ronja 13 pippi 10 och seamesen 12
Jupp
så det blev liyte konstigt… hehe vad ska siameserna heta?
Jag fick reda på att de är namlösa för att de är så lika (de är över 6 månader ändå) så fort jag fick reda på det tyckte jag ju att de ska ha namn! (vill egentligen döpa alla mössen med men får inte…) så siameserna kommer få namnen Trixie och Dixie eller Sirap och Paris, jag tror det kommer få bli Trixie och Dixie.
ok jag tror att jag kom på dom namnen :D
Så kanske det är ^^
Personligen gillar jag Trixie och Dixie mest ^^
#84: Tyvärr ser det ut såhär på många djurgymnasium runt om i landet. Har träffat många sjuka/underviktiga/ostabila råttungar avlade på naturbruksgymnasium. Sen slutar eleverna skolan och tror att de har en aning om hur man tar hand om djuren men i verkligheten lär man sig mer av att sitta på ett forum några timmar om dagen. Det är tragiskt och fruktansvärt upprörande att det ska vara på det viset! Detta är dock inte kritik mot Amoz utan mot lärarna som faktiskt är de som borde ha kunskap och erfarenhet!

aa det är jätte fina namn tyckte att vår hund skulle heta dixie men mamma vbille inte det så det blev märta :)
#102 du jag går sj på ett djuvårdsprogram så jag vet sj hur det funkar också
3117 ja dåså varför klaga över allt du ser ?
#118 vad då klagar över allt jag ser? jag tycker bara att råttorna och andra djur ska ha det bra inte bara födas upp för att dem ska det måste finnas en bra mening med det det ända råttungarna bli eller ja oftas så är det omat iallaflll när det gäller skolor
Ormmat undviker vi så gott det går att någon råttunge överhuvudtaget blir (försökte lägga ut en anons här men fick inte) men hon som är i djurhuset är emot att ge råttor som reptilmat.

#120 Varför kunde du inte lägga ut en annons här?
Som sagt, fick inte.
varför?
Var lite tydligare, jag förstår inte :P
För vem fick du inte? Vad ville du annonsera om?
#123 #124
Nej, jag tänker faktiskt inte prata om det. Jag får inte anonserna här om råttbebisarna som söker nya hem.
ok, jag fattar varför tror jag :D
Jaså? oO
ja jag kan PM:a dig eller?

Enda anledningen jag kan tänka mig är att det faktiskt inte är dina råttungar. Och det skulle nog vara lite konstigt att anonsera ut nåt som man inte själv äger.
Jag tror det har med ormmat att göra, man får inte annonsera ut djur som kan tänkas säljas som ormmat.

#130 Sant förstås… Men man kan väl heller inte annonsera ut något man inte äger? I detta fall måste ju skolan, troligen genom en lärare, annonsera. Eller?
Nej. Så är det inte, och nej, de är verkligen inte tänka som ormmat.
Jag har tillåtelse från hon som har hand om djurhuset att annonsera.
En film med Ronjas ungar (Milla syns även i bild ^^')
på bilderna ser det ut att bli en himla massa svarta, några blå och nån agouti eller ev mink :)
13 black (med vita täcken)
Några blackhooded och aougit(?) hooded, några blue och den andre siames honans ungar har inte blivit så stora än.

ronja är dumbo=)
Qui dormit, non peccat
Viseligen föder vi inte upp råttor på vår skola, men marsvin och möss gör vi. En del möss föds upp för att bli ormmat andra är för försäljning typ som husdjur.
Vi planerar vårt arbete när det gäller som husdjur, det är inte bara en hona och en hane, så hoppas vi på ungar. Därimot får våra mös, pellets, men de får lite då och då en skål med frö och spanmål. Ibland välling i flaska och lite frukt och grönt. Så våra möss har det ganska bra.
Gerbilerna, planeras det också på. De får också extra mat och näring.
Samma med Jirdarna
Marsvinen för dagligen grönasker, mat och hö. Där planerar vi också. Samma som med mösen, men dem får inte välling.
Viseligen kör vi med spån, men nja, billigaste och enklaste. Typ, man får ge och ta.
Därimot har vi en gammal råtthona, hon bor ensam. Innan fick hon muspellets. Tack vare Tacobelle och Absinth, som kom ut och höll ett föredrag hos oss har den fått bättre mat, den får nu en müsli blandning, mer grönsaker. Tyvärr är det lite för sent att sätta ihop henne med någon annan. Hon är nu 2½ år och har inte haft rått sällskap på ½år. Tankarna är att vi skall starta upp och ha en lite flock råttor i framtiden.
#143 Vaah ? föder ni upp föär att sen mata dom till djuren ? :(. Är inte djur gymnasium ett gymnasium där ungdomarna ska lära sig mer om djur och inte hur ett stackars djur blir uppätet av ett annat ? Mamma hade rätt sånna här gymnasium är allt mer en seriösa!!!
Att ta kull på kull hos ett djur är INTE bra! det borde dom som är lärare där fatta!
Så man ska svälta ormarna? :O
Vem var det tänkt till?
#146 det e ju det ni värkar göra .. ta kull på kull på kull.
Sorry att jag lägger mig i men
Ett "djurgymnasium" ska lära eleverna att ta hand om djur, och det är ju rätt oschysst att inte mata ormarna för att de äter kött? Ska de äta päron och sallad då istället?
Sen måste jag påpeka att alla gymnasium med djurutbildningar inte är oseriösa (även om Burgårdens utbildnings centrum verkar lite skumt).
Jag har själv gått på Lillerudsgymnasiet och där är det koll på djuren och man lär ut att alla djur som hålls i fångenskap måste få mat, även om de äter andra djur…..
Det är första kullen för många av honorna, bara Tjorven och Madicken har fått ungar EN gång förut.
Det är mycket omstritt huruvida det bryter mot djurskyddet att fodra reptiler med levande föda. Det pågår diskussioner om det ska införas ett förbud.
De (fem) djurgymnasier jag varit i kontakt med har alla uppvisat stora brister både i djurskötsel och faktakunskap. Både på såväl hästsidan som sällskapsdjursavdelningarna. Av de fem har tre fött upp råttor, och det har varit samma sak på alla tre- fruktansvärda förhållanden för råttorna.
Och hur menar du med "Levande" föda? Ska reptilerna inte få mat eller vad menar du?

#151 nee men de är upp till förslag att de ska bli olagligt at mata ormar o andra reptiler med levande råttor och möss, foderdjuren måste vara avlivade innan de ges till ormen/reptilerna om lagen går igenom.
Qui dormit, non peccat
Jaha, alla våra möss som går till reptilerna är avlivade innan.
Levande föda= foderdjur som är vid liv när de ges till predatorn.
Amoz: Jag märker att jag låter ganska arg. Det är inte min mening att hacka på dig, men jag blir mycket upprörd när du försvarar de uppenbara bristerna i din skolas djurhållning. Det är som sagt inget personligt, och jag hoppas du inte tar illa upp:)
jag klarar inte av denna tråden mer hejså
#155 ? Va? Varför?
jag skirver det här också det jag skrev i vikttråden, finns det ingen här som är kunnig på råttor som kan bli inbjuden på en rundvandrig och visa vad som behöver ändras för att råttorna ska ha det bra, och kan ge en liten föerläsning om råttor och deras behov? upplysa lite? :)

#155 men snälla love- ingen tvingar dig till att läsa trådarna.
Qui dormit, non peccat
#150: Jag har tyvärr samma erfarenhet. Vid besök på olika djurgymnasium har jag alltid funnit stora brister i djurhållningen och undervisning. De tamråttor i djuraffären som kommit från djurgymnasium har varit små, undernärda och sjuka, ofta i rossel. Väldigt tråkigt. :(
Då jag försöker göra situationen bättre för dom och även lagt ut egna pengar för att de ska få annan mat o.s.v. så blir det personligt.
#152 Dålig lag isf.. Men ändå inte på flera sätt… Men för flera utav min morbrors ormar åt inte ''olevande'' föda.. Och vad ska man göra då? Om det blir ett förbud på det och vissa ormar inte äter dött.. Då kommer ju dom så småning om dö oxå.. Det är nog inte så snällt att tvinga ner dom maten. Det är naturens gång egentligen.. Råttor/möss är föda till ormar ute i naturen oxå och vadå, Ska vi ta död på dom råttorna/mössen då? Så dom vilda ormarna får äta dött dom oxå..
Okej jag kan erkänna att jag inte gillar att man har djur överhuvetaget faktiskt på gymnasium. Ska man ha ska dom få allt det där dom behöver.. Lixom jag tycker oavsätt hur bra man tar hand om dom så ska det inte finnas där. Jo om man är där och håller på med dom vääldigt ofta.. Så ofta dom behöver och så. Och på vissa gymnasium så är det ju faktiskt så att dom inte gör det.. Tråkigt nog. Man kan ju ha hästar och sånna djur men dt e en annan sak.. typ ;P Tänker mer på dom mindre djuren ;)
#161: Släpper man ut ormarna och råttorna i en stor, stor inhägnad så råttorna har en ärlig chans kan man jämföra med djur i de vilda. Annars är det ju en fråga om vilket djur man sätter högst, inte snällt att tvinga i ormarna maten men att släppa ner en tokstressad råtta i ett litet terrarium går bra. Eller riskera att råttan försvarar sig och skadar ormen funkar också.
Svarar: Ormarna skall också ha mat ju! Skall dem bara svälta ? Våra möss är avlivade innan de blir middag. Våra möss bor i ganska stora burar (jämfört med hur dem har det i många grosisters lådor), vi har den största av labråtts burar till våra möss (finns två storlekar till råttor, samma sak med möss).
Enda skillnaden mellan våra fodermöss och husdjurs möss är att fodermössens avel går inte ut på deras humör/betende, viseligen tar vi inte möss som det är fel på och avlar på, men det gör inte riktigt något om en foder mus som lever i ca 1 -2 månad (?) är fram avlad för temprament. Där tar vi dem lite större mösen som kommer från mödrar som sköter allt som det skall va och att de är friska. Husdjurs avlen är fram avlad via vi tar möss med bakrund och med bra temprament som avlas på, sedan hanteras ungarna. Foder mössen blir inte hanterade.
De båda får samma mat. När en hona blivit dräktig åker hanen ut. Alltså inte någon kull på kull. Husdjurs honor som fött en kul skänkes bort till husdjurs ägare för viss summa. Fodermöss honor som har tagit en kull, blir avlivade och mat.
Reptilerna har också en rätt till att äta, och det ingår faktist i djurvård grund kursen att man ger reptiler mat. Du kan liksom inte bara skita i en djur art. Hur gör ni om ni hamnar i en djurbutik som jobb och en person kommer in och frågar om de kan köpa en mus till sin orm, vägrar ni låta kunden köpa musen ? Reptiler är också ett annan sorts husdjur, de skall trots allt få kött. I det vilda äter de små djur, så vf skulle de inte kunna få leva så pass normalt liv som i det vilda? Det kallas livskvalité. Låt köttätare vara köttätare. Naturens gång, någon dör och en annan får mat.
Djurvårds linjen går ut på att man lär sig hantera djur. Hantera = Städa, mata, hantera, lära sig om dem och behandla. Vi kan inte bara strycka bort en del.
*predikat klart*
#163: Jag har inget emot att ormar matas med död föda, lika lite som jag har något emot att hundar äter kött. Det jag önskar är att råttor och möss tas väl hand om även om de bara ska bli ormmat. Men jag tvivlar på att privatpersoner eller djuraffärer som säljer möss/råttor för 10 kr bara tar 2-3 kullar per hona, har stora burar med aktivering, ger dem en välbalanserad kost. Pratade faktiskt med en ormägare, väldigt intressant, som fött upp själv med slutat för att det var alldeles för dyrt att göra det på ett bra sätt. Nordens Ark föder inte längre upp för det är en ren förlustaffär om råttorna ska ha bra mat och drägliga förhållanden.
Det finns många ställen som vägrar sälja råttor (döda eller levande) som reptil mat, mössen är nog "lättare" tyvärr får dom nog ingen speciellt bra tillvaro på så många ställen.
Vår mus uppfödning är inget skolan har tanke att som inkomst källa. De föder upp sina egna möss eftersom, då kan man hålla kolla på deras upväxt med mat mm. Skolan säljer i heller inte foder mös till vem som helst, är man elev finns det möjlighet att köpa. Annars inte, då dem är till för våra ormar. Med att vi har många möss alltid på gång behöver inte våra honor ta fler än en kull.
Mössen har det bra, de har helt ok med yta, de får ganska bra mat och har aktivering.
LÄS!
Jag snackade med en annan lärare idag (åter en som har hand om djurhuset). Hon VET att rått/muspellets INTE är bra för dom, hon har själv haft råttor och gav dom aldrig rått/muspellets, men råttorna i djurhuset får detta för att de behöver en okej basföda, så hon vet att de får i sig vad de behöver ändå, nu har jag och andra 1'an bestämt att min klass hämtar mat på måndagar och tisdagar och den andre klassen på onsdagar, torsdagar och fredagar.
I dag kan jag säga vad råttorna fick faktiskt! Sallad, tomat, gurka och gröna oliver (de gillade faktiskt oliverna!), pasta i ost och skinksås (den smakade inte kryddad), speciellt ungarna tyckte skinkan var spännande då den hade ost smak på sig. Om ni tänker er vanlig mat (skolmat) vad ska råttorna INTE ha? Och en till fråga, hur mycket vanlig mat ungefär ska råttorna ha?
De har haft föreläsare om råttor, senast förra året hade de någon från svenska rått sällskapet (Terese G eller något sånt hette hon, glömt efternamnet)
Jag kanske tänkte skriva något mer men detta är vad jag kom på nu…
En bur på bilden kommer med, det är en kompis till mig som fick leka måttstock, hon är ca 1.62 meter.
Guud vad bra :D. Jättefin bur!
Jag har ju försökt beskriva buren men det är inte så lätt ^^' och ändå har vissa trott att de faktiskt bor en och en i labburar(eller vad de kallas)
Film på Ronjas ungar: (Kaninen som är med heter Milla) http://www.youtube.com/watch?v=8_8Al5anzyw
Film på Pippis ungar: (Ronja och hennes ungar är med, och Trixie-dixie och hennes ungar) http://www.youtube.com/watch?v=4M5jMq9YJOk
#170 jättesöta bebisar !

#167 Asså, var det där Theres var? :) Var nära att jag fick följa med dit och hjälpa till med föreläsningen.
Min syster gick på august kobbs innan och då hade de djuren i slottskogen är de där fortfarande?
De har djurhus nu, men t.ex. Mimmis mamma bor i slottskogen (Mimmi är en av kaninerna på skolan)
Men åh >.> Två av mina lärare har ju godkännt att vi tar med mat till råttorna och mössen (framförallt) men det tycker INTE bamba personalen är någon bra ide -.-'
För att… ?
För att de inte tycker djuren ska få färsk mat.
Helt seriöst, skit i bambapersonalen och ta mat ändå.
Svårt de gånger de står och vaktar… vissa har inget alls emot det medans andra, ja har något emot det.

just därför tar ni lite extra mycket på tallrikarna o lägger ner det i en låda! de behöver aldrig få veta=)
Qui dormit, non peccat
men ta lite extra mat och det lägger du i en påse eller burk när du sitter och äter