En fråga =)
Hejsan =) Har en liten fråga..
Jag kaanske ska para någon av mina tjejer.. Men då är det så att mamma inte vill att jag ska ha typ 12 råttor med tiden lixom.. så frågan är brukar det vara folk som köper råttbebisar? Försvinner dom fort eller är det inga som vill köpa?
Tacksam för svar =) (bjuder på en bild på Goliat)
Varför vill du ta en kull på din hona?
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
För jag tycker det skulle vara mysigt med bebisar 

Jag har fått råttbebisar en gång… behöll alla :D (7 stycken) Skulle inte kunna sälja dem =/
golf.ifokus.se
#3 Okej.. men jag har redan 7st.. x)

Det beror väl på. Om honan och hanen uppfyller alla krav och om de har ett suveränt temperament och om du gör parningen på ett seriöst sätt så är det nog inga problem att bli av med bebisarna.
Men jag skulle nog jobba på ett bättre argument än #2.
#2 Vad har de bakom sig? Var kommer de ifrån?
Aha.. jo båda har ju ett bra temperament.. eller jag vet inte vem pappan ska bli.. men okej för det första skulle det ju vara mysigt med bebisar.. och nu är det så att jag vill lixom ha något att göra eller nej det lät taskigt.. Men jag vill ha något att ta hand om! Aaa svårt att förklara -.- Varför vill nu ha ungar?
#2 Jag vet inte något om deras bakgrund.. Det kanske är ett litet problem?

#4 Jag hade också 7 stycken innan jag fick ungar, så jag hade 14 stycken sen :P
golf.ifokus.se
#9 Okej =)
Jag tycker det e mycket onödigt att ta en kull på en hona bara för att man vill ha nåt att mysa med…… När man tar en kull medföljer det många risker att honan dör och ungarna.
Är detta på de råttor du ska placera om på djurhem.ifokus.se ?
Ja det är det.. ingen vill ha dom så jag får ha kvar dom. Ni har fortfarande inte svarat på varför ni vill ha kullar?

#8 Klart att det kan gå bra ändå, men det är en otroligt stor chansning. Eftersom många köpare värdesätter just känd bakgrund så kan det göra det svårare att sälja. Givetvs behöver det inte bli så, men du måste kanske ha det i bakhuvudet i alla fall.
Sen måste du tänka över hur du gör om du inte får en enda bebis såld. Kan du ha kvar alla då? Kan du inte det så skulle i alla fall jag avråda dig från att ta en kull.
När jag tar kull så är det för att göra något bra för råttsläktet. Föra vidare bra temperament och god hälsa.
Mina avelsdjur ska vara förträffliga. Är dom inte extraordinära så tar jag inte en kull.
Jag är dessutom beredd att ta hand om alla ungar själv.
Att dina råttor kommer från okänd bakgrund och du dessutom egentligen inte vill behålla töserna får mig att undra om dom verkligen är lämpliga att ta kull på.
Om man tar kull på en hona och hane som är sådär, ganska trevliga, tämligen hälsosamma osv. så får man ungar som är sådär… ganska trevliga, men inte speciella.
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Jag tänker kanske ta en kull på min Exit… Därför att han fått otroligt bra kommentarer av alla han träffat, för att han har lång och stabil bakgrund, för att han är en av de lugnare och trevligare råttor jag träffat och för att han har bra storlek och bra hälsa.
Jag tänker då vänta tills han är lite äldre och hela tiden ha koll på hans syskon och mamma för att veta om generna håller.
Jag har redan flera intresseanmälningar på kullen och är beredd att ha kvar några stycken om jag inte hittar köpare till dem.
Okej.. jag får tänka lite då.. =)
Avla ska man göra för att tillföra något till tamråttan, ett utmärkt temperament, en friskt djur med en bra stam med mera. Dina honor verkar ha okänd bakgrund och bara det skulle få mig att avråda. Avla gör man inte för sin egen skull!
Kan du dessutom inte ta hand om de djur du redan har utan ska sälja förstår jag ännu mindre varför du ska skaffa fler? Med den inställning du har, jag vill ha söta bebisar och nått att göra, tror jag du får svårt att hitta bra och seriösa hem till eventuella bebisar. Många seriösa väletablerade uppfödare kan inbland få bebisar kvar ur kullen eftersom efterfrågan på den färgen/könet kanske är låg, det talar inte för att dina ungar skulle bli lättare att sälja.
Jag kan ta hand om dom djur jag har! För några månader sen fick vi hem en hundvalp så tiden räckte inte till! Nu har våran valp en sjukdom! Den ska inte bo kvar här! Därför tänkte jag att nu har jag ju tiden!
#19: Du tar säkert hand om dina djur, men om de ska säljas på grund av tidsbrist antar jag att du inte har tillräckligt med tid för dem. Ett ganska logiskt antagande. I vilket fall lämpar sig ingen av dina honor till avel så mitt tips är att ägna den tid du nu får på dina nuvarande djur och vänta med att ta en kull tills du har bra avelsdjur, en avelsplan och mer kunskap.
Mitt tips är att köpa en liten bebis och njuta av den i stället för att ta en egen kull :)
#20 Jag tror inte du läste #19 ordentligt..
#21: Jag läste det ordentligt. Du har mer tid nu eftersom ni inte ska ha kvar valpen men omplaceringannonsen på dina honor ligger väl fortfarande kvar? Du skrev i den så sent som igår utan att nämna att du numera kan behålla dina honor.
Men fortfarande, om du nu ska behålla dina honor har du inte tillräckligt med kunskap, inte tillräckligt bra avelsmaterial samt inget bra mål med din avel. Därför bör du inte ta en kull då det vore enbart för din skull och inte alls för råttornas.
Alltså nu hänger jag inte med riktigt..
Du har två råttflickor, men du tänkte sälja dem för att valpen tog för mycket tid. Eller hur? Absolut inget fel med det, jag skulle resonera likadant.
Men eftersom ingen svarade på annonsen så vill du para istället?
Det är där allt krånglar till det i huvudet på mig. Du har inte tid för två råttor, men du skulle ha tid för 15? Som dessutom ska ha nyttigare mat, fler burar… Det är dyrt och väldigt tidskrävande med bebisar.
Jag tog en kull på en av mina honor, och det efter mycket övervägande och pratande med hennes uppfödare. Hon fick bli mamma för att hon har en bra bakgrund, med trevliga och friska föräldrar, hon är exeptionellt lugn och har aldrig varit sjuk. Hennes syskon är helt underbara.
Jag har väntat länge på en hona som passar in som en bra avelshona, i ett par år nu.
Ungar tar TID! och det kostar mycket pengar. Det tar verkligen tid och ork.
Jag fick alla mina sålda ganska enkelt MEN detta var för att dem kommer från en bra bakgrund och folk vet att det har stor potential att få superlugna och friska råttor.
Avla inte hej vilt på okända råttor bara för att "råttungar är söta". Det bidrar i längden bara negativt för råttorna, med sjuka djur, dåligt temperament, ensamråttor och dålig skötsel.
Jag menar inte att just dina råttungar blir så här, men det är hur det slutar i längden :(
Mitt tips är att köpa råttungar från en seriösuppfödare, gå på utställningar och prata med andra uppfödare och få kontakter och folk som hjälper en.
#25 Tack för hjälpen =) Nu allt ni sagt har fått mig att tänka om.. Det blir en till hund om några månader.