Det som inte skulle hänt..
Vissa av er vet kanske redan att jag hade en kull på fem råttor alldeles nyligen. Från början trodde vi att fyra var pojkar och en var flicka. Men senare visade det sig att ALLA är tjejer.
Tyvärr är det ju så att jag haft mina "pojkar" lös med mina stora björnhanar Piff och Puff. Resultatet är 11 bäbisar födda hos nya ägaren för en liten tid sedan.
Jag varnade henne faktiskt och sa att det kunde vara så att det gått åt pipsvängen eftersom jag trott bäbisarna var grabbar. Men sen lovade jag också att hjälpa till om det skulle visa sig att flickan var på smällen och det var hon ju.
11 bäbisar av okänt kön kommer då alltså att söka hem om ca 5 veckor, för en symbolisk summa. Är man intresserad att adoptera en eller fler krakar kan man skriva till mig. Men om ett par veckor kommer jag ta hem hela högen och vara deras hem tills dem flyttar. Får väl se om jag klarar släppa iväg allesammans den här gången också.
Vet att det var skitklantigt gjort av mig.. Men det går inte göra nått åt den saken nu :/ Får göra det bästa av situationen! Tips och liknande uppskattas.
Mvh Nathalie
Det här är inte en säljestråd xD Diskutera vilt här nu va ;>
Mvh Nathalie
oj:s det var ju inte så bra. Men sådant händer. lägg ut en annons sen då när dem är redo.
Min blogg: SweGizmo.se
Usch usch, nu får jag hemskt dåligt samvete. Vem var pappan till bebisarna? Var det Piff eller Puff? Vore ju mindre bra med inavel. Bra att du tar på dig ansvaret i alla fall! Jag kan nog ställa upp att ta hand om någon om du inte hittar hem!
Jag har ingen aning om det var piff eller puff :S Dom gick ju löst allihop. Tyckte att det kunde vara en bra prövning för dom för att se hur bra dom accepterade varandra >< Gick ju bra och jag märkte inget ovanligt. :P Men sen måste det hänt nått en obevakad stund ><
Tack vad snällt Kickan :) Hoppas verkligen dom kan komma till bra hem allesammans.. Jag kan nog ta hand om någon jag med om vi inte får dem sålda.
Mvh Nathalie
Jag menar, vem var pappan till dina bebisar?
Jaha! Ja det är Annas råtta Ronny :D
Så inavel är det ju inte. Men mamman till de elva nya är ju sjuuukt ung :(
Mvh Nathalie
Ja, det var ju tur iaf. Men ja, en liten bebis ska inte behöva ta hand om ungar. Ni kanske ska hitta en fostermamma åt ungarna så hon slipper ta hand om dem? Jag vet t.ex. en hona i Uppsala som har bebisar nu…
Hmm skulle det inte bara bli knäppt om man tar ifrån henne bebisarna som hon ligger hos hela tiden? ;o
Aja jag har väl inte så stor koll på det där. :P Hur gamla är bebisarna i uppsala då?
Mvh Nathalie
Så länge det går bra kanske det är lika bra då… Men man får nog hålla extra koll på honan då. Och ge väldigt näringsrik mat!
Vilken av tjejerna är det förresten?
Det är Rally :S
Har redan sagt till nuvarande ägare att ge näringsrik mat så jag hoppas hon gör det.
Mvh Nathalie

Om mamman tar bra hand om bebisarna så tycker jag man kan låta henne få ha dom. Näringsrik mat är ett måste och en mineralsten behövs också. Det viktigaste är att se till att honan har tillgång (färsk & torr) mat dygnet runt. Man bör också titta i boet med jämna mellanrum utifall nån av ungarna har dött, så kan man plocka bort den/dom. Egentligen är det som när man har en planerad kull bara det att man bör bara extra vaksam och ge extra med mat. Man bör också väga bebisarna veckovis och se att dom utvecklas som dom ska.
#11 Tack för informationen. Ska vidarebefodra det till tjejen som har kullen nu :)
Mvh Nathalie

Men gud, jag får också fruktansvärt dåligt samvete. OM det verkligen inte löser sig med nya hem så hör av dig. Jag får egentligen inte ta fler, men vill ju försöka hjälpa till. Om inte jag kan så kanske jag iaf kan hjälpa till att leta andra intresserade.
Älskar mina stora små vänner..

Nej, gud… :/ Kanske om det ABSOLUT inte KAN lösa sig med nåt hem så kanske jag kan ta nån… Men då får den nog bo i 2 ihopsatta hamsterburar.. Och jag kommer inte kunna ha dom/den så länge, spec inte om det är hanar, ska kollla med mamma ikväll om vi kanske kan ha några om det inte löser sig! Sånt händer…
Tycker inte ni ska ha dåligt samvete :o Det är väl sånt som händer. Men jag vill verkligen inte låta det hända igen :/
Tack så mycket för all hjälp som erbjuds iaf :'D Det känns bra att veta att man inte är helt ensam :)
Mvh Nathalie
Jag är sjukt sugen på rådisar, men min kära mor och jag har satt djurstopp för tillfället, men mycket kan hända på 5 veckor…! :o
#16: Awww :D Ändrar ni er får du mer än gärna höra av dig sen! :)
Mvh Nathalie
#17 Självklart!