Råttor iFokus

Råttor

Etikett: hälsa-skötsel-beteende
Läst 469 ggr
zrcoowl
0

Älskade lilla grisen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har verkligen världens underbaraste lilla pojk. Han är sin pappa upp i dagen och skulle innan aldrig göra en fluga förnär. Han är verkligen min lill prins.

Förra utställningen han var på så flippade han och bet sin burkompis så att han kastade sig ut ur buren och ner på golvet. Han fick då sitta i en egen bur och resten av den dagen var allt lugnt. När vi kom hem var det som att inget hade hänt och han kunde släppas ihop med flocken som vanligt.

Eftersom att det gick så bra då hade jag inte en tanke på att det var några problem, så jag anmälde honom till utställningen. När vi kommer fram och han ska friskkontolleras biter han sin burkompis och försöker ge sig på den andra med. Jag tar ut honom och han lugnar då ner sig, han har ju aldrig visat några agressiva tendenser mot människor när han fått sina  knäppar. När han blir friskkontrollerad biter han S som håller honom. Det kom verkligen som en chock. Min tanke var " det där är inte min lilla gris ". Jag strök honom från allt under den dagen och han fick sitta i en lugn och ensam bur hela dagen.

Jag hoppades att det skulle vara som förra gången, så allt kunde vara "glömt" hemma. Jag släpper pojkarna i min säng. Det går bra till en början men sen ger han sig på både Terrot och Spöket. Han hänger sig fast i sidan på Spöket och jag får putta bort honom så han hamnar i soffan. Efter det fick han sitta ensam under natten.

Idag testade jag att släppa honom med pojkarna igen. Allt gick bra tills han satt i sidan på antingen Terrot eller Elon igen.

Jag lät honom lugna ner sig ett tag och släppte honom sedan med bara de yngre i flocken (då jag är rädd att han ska skada de äldre)

Det gick jätte bra. Han höll sig lugn och stabil hela tiden. De fick springa runt där ett bra tag. Och la sig sedan tillsammans.

Efter det släppte jag (kanske dumt nog) ihop de som varit ute tillsammans in i buren. Lugnt och fint. Ingen bråkade. Tills jag efter ett tag hör tumult från buren, inget pip bara som att råttorna dunsar i buren. Då är Grisen och Spöket i full gång med att bråka. Och Grisen gör som han gjort innan, liksom hänger sig fast i sidan och trycker ner. Fortfarande inga pip, vilket gör att jag tycker att det ändå är lugnt. (det är ju bra om de kan göra upp utan att någon tar skada) De slutar efter ett tag och jag ska ta ut Spöket, han skriker och flyger runt i hela buren och visar tänderna mot mig, uppenbarlign hade han ont… Jag tar ut honom och i sidan har han sår och är svullen. Han hade flera (vet int riktigt hur många) blödande sår och var svullen. Så Grisen sitter nu ensam igen.

Jag har inte så svårt när det gäller sår och sånt då jag vet att det är vad man får räkna med när man har råttor. Men nu är det så att jag har en snart  veckors bebis här hemma som jag ska introducera till min flock. Jag vågar ju självklart inte göra det när jag har en stor hane (närmare 700 g) som biter de andra. Hur skulle han göra med bebisen? Jag har redan haft blodbad och döda bebisar här hemma och det är verkligen ingenting man vill uppleva igen!

Vad tycker ni att jag ska göra? Är det slutet för min lilla prins eller ska jag försöka på något annat sätt?

Av erfarenhet vet jag att han med all sannolikhet kommer bli värre ju längre han får sitta ensam. Ja behöver en snabb lösning…

Kände att jag behövde skriva av mig och få lite hjälp från så många som möjligt.

Allamej
0

Sånt där är nog aldrig trevligt men han verkar inte gå ihop med andra längre… Kanske en kastrering skulle hjälpa och om den inte lugnar honom, sitta själv…

Nog har jag sett dominansproblem men inget blodbad…

Jag beklagar… Min galning blev snällare efter kastreringen… men går bara ihop med en annan hane.. Grisen kanske är som han.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor