Råttor iFokus

Råttor

Etikettoff-topic
Läst 590 ggr
Skatvinge
0

Tösens mage växer

Förra veckan fick jag ju hem en tös som jag misstänkte var gravid, hon är ung så i vikt har hon ökat men magen har vuxit ganska så markant både på bredden o djupet. Hennes bröst syns mer så är väldigt säker på att hon har bebisar.

M tanke på att hon är ung och att jag int har tid för en kull sitter jag här o funderar på att kulla bort, iaf största delen. Vad anser ni om detta ? vet att det är mycket vanligt blans mössen osv. Hade ju int planerat detta över huve taget och är helt ny på råttfronten. Har lite smått panik..

hus-musen
0

känner du att du inte vill ha råttungar/kan inte ta hand om råttungar/mamman är väldigt ung så är kulla bort en del ungar ett bra alternativ.

kan inte den tidigare ägaren hjälpa dig då?

Qui dormit, non peccat

Skatvinge
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Köpte henne från djuraffären i stan, vill helst in lämna tillbaka ungarna där. Får se om d blir några ungar först. men här är några bilder..

Skatvinge
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

en till, serr lite hemskt ut hur ja håller henne men ja lovar hon tog ingen skada =)

hus-musen
0

oj jo hon är dräktig skulle jag tro!

nee lämna inte in ungarna tillbaka till zoo, då är de bättre att du kullar dem! jag trodde du hade köpt av en riktig uppfödare=)

Qui dormit, non peccat

Skatvinge
0

okej, hur långt tror du att hon gått ?

hus-musen
0

ärligt talat så är jag kass på dräktigheter, men en honråtta är dräktig ca 21 dagar har jag för mig.. så jag skulle tippa på att hon är 2 veckor gången iaf.. vilket betyder att om kanske en vecka är de dags för ungar! med reservation för felsägningar=)

Qui dormit, non peccat

ElinLi
0

vad e kulla bort för något ? :P

hus-musen
0

#7 kulla bort är när man avlivar råttungar, de ska vara väldigt små när man gör det.

Qui dormit, non peccat

ElinLi
0

#8 ahaa är det när man gör det själv ? skulle inte klara av det :/

hus-musen
1

#9 ja man avlivar sj oftast, de är så små.

Qui dormit, non peccat

ElinLi
0

#10 okej ^^

Skatvinge
0

De senaste 2 dagarna har hon blivit jätte arg på mig när jag varit inne i buren hennes, när bör det gå över efter födslen ?

hus-musen
0

#12 hmm hon kanske håller på att boar så hon stör sig på att du ändrar runt! de brukar väl gå över kanske en vecka efter att hon fött ungarna, man ska ju inte hålla på med ungarna om det stressar mamman, då kan hon bita ihjäl dem. beror lite på hur tam och trygg hon är med dig oxå!=)

Qui dormit, non peccat