Råttor iFokus

Råttor

Etikettoff-topic
Läst 1334 ggr
Emma87
0

Naken+Hårig = ?

Jag har en fråga angående om man parar en naken pappa med en släthårig mamma och ungarna blir nakna, släta och rex. Kommer då de släthåriga och rexade ungarna ha hår hela livet eller försvinner det stegvis som jag förstått att det gör hos dubbelrex? Det kanske är en jättedum fråga men jag är ny i råttvärlden så ingenting är självklart för mig :D

Vill även tillägga att jag givetvis inte undrar detta för att jag själv vill prova, jag har NOLL erfarenhet av avel och har inga planer på att ge mig in i det utan jag överlåter sånt åt dom som kan :) Anledningen till att jag undrar är att jag det stod skrivet om denna kombination på en hemsida så jag blev nyfiken.

SweGizmo
0

ne, jag tror att dem rexade förblir rexade…

Min blogg: SweGizmo.se

hus-musen
0

de släta och de rexade kommer att fortsätta ha hår på kroppen.

Qui dormit, non peccat

zickan
0

Nu är jag inte riktigt hemma i skallen efter lite festande. Men jag tror att det ska vara såhär.

Slät + Slät = 100% Släta
Slät + Rex = 50% Rex + 50% Slät
Rex + Rex = 25%  Dubbelrex + 50% Rex + 25% Släta
Dubbelrex + Dubbelrex = 100% Dubbelrex
Slät + Dubbelrex = 100% Rex
Rex + Dubbelrex = 50% Dubbelrex + 50% Rex

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

MalinMalin
0

Det de pratas om här är Dubbelrex + slät för hade jag parat en av mina nakna med en slät hona så hade jag fått 100% släta som alla bar på anlaget för nakenhet.

//Malin

www.r8ttor.se

Föder upp högkvalitetsråttor efter importer i varianterna Rex,Dumbo,Naken,Odd eyed,Downunder,Longhair,Satin och Manx.

Ratica
0

#4 …som alla bar på anlaget för nakenhet.

Rotter har ingen mutation på hairless genet som mus tex har.
Dermed har rotter ikke anlæg for ægte hårløshed, men anlæg for bl.a. fuzz, som er den hyppigst forekommende "hårløs" variant. Glad

MalinMalin
0

Det här nakengenen kan jag para ut med en slät och då bär alla 100% på nakengenen.

Och dessa är inte Fuzz.

//Malin

www.r8ttor.se

Föder upp högkvalitetsråttor efter importer i varianterna Rex,Dumbo,Naken,Odd eyed,Downunder,Longhair,Satin och Manx.

Ratica
0

#6:

Hairless er det absolut heller ikke. Tjek med Charles Rivers Labs hp så finder du hurtigt ud af at rotter ikke har en mutation på hr genet (hairless genet).

Fuzz er i øvrigt også recessivt og nedarves på samme måde som du beskriver.

De øvrige hårløse varianter som eksisterer er så tilpas sjældne i tamrottefolks eje at det er meget usandsynligt at det er en af dem du har, men det kan jeg naturligvis ikke afvise.

Men jeg kan blankt afvise at din rotte er ægte hårløs for en sådan variant er ikke mulig hos rotter.

Jeg ved hvad jeg taler om ellers havde jeg intet skrevet, du er selvfølgelig meget velkommen til at undersøge dette nærmere selv.

MalinMalin
0

Jag behöver inte undersöka andra varianter…Det är inga varianter jag har ändå.

Jag har full koll på denna linjen och hur det funkar.

//Malin

www.r8ttor.se

Ratica
0

#8: Tilsyneladende er det så forbigået din opmærksomhed at rotter bare ikke kan være ægte hårløse ganske enkelt fordi de ikke har en mutation på hairless genet.

Mine indlæg er altså ikke et angreb på dig eller din linje, blot ren og skær information.

Og nej, du har netop ikke styr på hvordan det fungerer når du tror at ægte hairless findes hos rotter, det gør det ganske enkelt ikke.

Det undrer mig meget at du ikke har interesse i at undersøge dette selv, ligesom det også undrer mig at du fortæller at det er hårløse du har når disse ikke eksisterer, det fortæller du vel forhåbentligt ikke også købere af evt. unger?

Du har vel interesse i at videregive korrekt information om dine rotter?

MalinMalin
0

Men jag vet vad som är den korrekta infon och arvsanlaget baken denna linjen.

Ungarna efter min nakenlinje och en slät blir 100% släta och 100% bär på anlaget för nakenhet.

Det är avlats så på dessa i flera generationer för att man ska vara säker på genetiken på denna linjen.

//Malin

www.r8ttor.se

Ratica
0

Så undrer det mig også meget at man ikke er blevet det.

Din linje er ikke "ægte hårløs" for det findes simpelthen ikke - der findes forskellige "nøgen" varianter hvor fuzz er en af dem, og det er en af disse som dine rotters gener vedrører, sandsynligvis er det fuzz.

Ratica
0

Prøv at læse lidt her MalinMalin Glad

Fuzz passer ret godt på din linje: Fuzz

MalinMalin
0

Min linje är inte fuzz vilket jag flera ggr har försökt förklara för dig,men du verkar inte lyssna.

Jag har redan gjort en utparning med en naken hane och en slät hona och alla ungarna blev 100% släta.

Och där är ungar sparade som nu är 100% nakenbärare som ska paras tillbaka för att göra nakenlinjen bara bättre och bättre.

Där denna linjen kommer ifrån är dessa "utavlingar" gjort mängder med gånger för att få nakenlinjen så frisk och rejäl.

//Malin

www.r8ttor.se

Razzo
0

#6: Vilken genetisk beteckning har dina råttor då?

#4: Om trådskaparen parat en dubbelrex med en slät hona hade alla ungar blivit rex, det handlar alltså om en nakenråtta.

Till TS: Varken rexarna eller de släta ska tappa päls. Glad

Ratica
0

#13 Well at du forklarer mig det samme flere gange betyder ikke at jeg så også skal være enig med dig, og modsat dig så foretager jeg fuld research på mine informationer før jeg begynder at fortælle andre om dem.

Det nægter du blankt at gøre, det vil du ikke siger du, det er også helt dig selv som bestemmer det.

Hvis ikke dine rotter er fuzz, så er det næst mest sandsynlige at de enten er Shorn eller Rowett Nude, men sandsynligheden for det er så uendelig lille fordi disse stort set aldrig sælges til "rat fanciers" som os.

Uanset om du ønsker det modsatte eller ej, så er det et faktum at rotter ikke har en mutation på hairless genet (hr) på kromosom 15, og heller ikke andre steder. Ægte hårløse rotter findes ikke.

Hvis du parrer en fuzz han med en glathåret hun, så får du også 100% glathårede som du skriver.

Hvad er gennemsnits levealder for rotterne i din linje/slægt?

Kikky
0

Var en av farens foreldre rex? Kan en nakenrotte(fuzz eller hva nå en ønsker kalle de) også være rex?

link til de 3 naken variantene Ratica snakker om(lenger ned på siden):

link

MalinMalin
0

Genomsnittsåldern ligger på runt 3 år och många har blivit mkt mer än så,så jag är mkt nöjd med både friskheten i dom och en himla bra genomsnittsålder.

//Malin

www.r8ttor.se

Razzo
0

Malinmalin: Om du vet att du inte har Fuzz vilken genetisk beteckning har dina nakenråttor då?

Ladyinred
0

Detta är inte nån av de gamla kända varianterna. Man har lyckats få fram en till variant. Detta är den. Vet inte vad de har valt att kalla den.

TussanochKlimpen
0

Men någon måste ju isåfall ha gett den genen ett namn? Den är avlad på i flera generationer och djuren blir över tre år. För sådana slutledningar måste ju linjen funnit i iallafall 6 år, och då måste den ju ha en genetisk beteckning.

Vad har man utgått från för att få fram den?

Jag tycker det är konstigt att en enkel fråga som vilken genetisk beteckning linjen har inte kan besvaras.

Det kan väl inte vara en hemlighet?

Ladyinred
0

anledningen till att jag inte svarar på det är inte för att du inte får veta utan att jag inte heller vet.

Kikky
0

Er det noe sted en kan lese om denne nye nakenråtta varianten?

Ladyinred
0

Den har ursprung i holland om jag minns rätt. Har inte brytt mig om att leta studier, men du kanske hittar.

Kikky
0

Er det new zealand nude du mener?

disse lever korte liv på grunn av manglende thymus så kan ikke være snakk om den varianten hvis gjennomsnitts alderen er på 3 år.

Ladyinred
0

Nja, de ska ha ursprung i holland. Men jag är lite dålig på att förstå allt som du skriver. Får ursäkta om det blir missförstånd. Menar du att påståendet om den höga åldern inte är sant?

Kikky
0

jeg spurte om det var new zealand nude du mente, da jeg ikke finner noe om en hollandsk naken variant. men hvis gjennomsnitts alderen er på 3 år kan det ikke være snakk om new zealand nude og egentlig ingen annen variant av naken rotte etter hva jeg har lest.

Ladyinred
0

jag har två stycken av denna "nya" variant. de är bara några månader nu. Men tiden lär utvisa hur gamla de blir :)

Kikky
0

Hvordan vet du at det er en ny variant og ikke en av de andre?

Ladyinred
0

för att det är vad uppfödaren sagt till mig.

Nicciz
0

Jag tror tyvärr inte att det är en nyvariant *ajaj* utan jag tror snarare att det är en vanlig fuzz, som man avlat för att förbättra. Istället för att avla på för profit. Vilket såklart innebär att man höjt genomsnittet för levnadsålder. Och förbättrat hälsan Oskyldig I Holland finns det mycket fuzz och fuzzbärare.

Tyvärr kan man ju inte blodtypa sina råttor annars hade det varit intressant Skrattande

Ladyinred
0

det man kan göra är väl att göra en test parning. denna variant med en fuzz? borde väl inte ge naket om de e olika anlag?

Kikky
0

Kan oppdretter fortelle hvem variant det er snakk om, og hvor variantene oppsto, samt link til info side?

Ratica
0

Selv new zealand nude har samme skavanker som de øvrige nøgen varianter og har også en nedsat livslængde.

"The differentiation of the epithelium into different tissues and the ongoing renewal of skin depend on a complex cascade of cellular events. If a mutation occurs in that cascade, the effects may be very diverse, from hair to skin to glands. An example of such a mutation is the nude mutation in rats (Rowlett nude (rnu), New Zealand nude (nznu)), which leads to skin anomalies, hairlessness, failure to develop a thymus, lactation problems, kidney failure and so forth."
Kilde: ratbehavior.org