Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 515 ggr
carroline
0

TOA-LÄTT eller annat?

jag har ända fram tills nu alltid haft spån i min råttbur (och  andra burar till djur jag haft i mitt liv tex kanin o marvin). för att jag tänkt att det har varit en ren självklarhet att de ska ha det… jag har aldrig vetat eller hört något från nån att det skulle vara farligt. jag har också hört från "gamla gubbar" som jobbar med skog att det bara är rent skitsnack att det skulle vara cancerframkallande med spån!! men iallafall så ska jag nu pröva att använda papperspellets.. eftersom efter att kollat runt mycket på forum och så och sett vad alla har "bråkat" om så kan det ju inte skada att prova att ha det i buren.. har märkt det det senaste att mina råttor har börjat nysa mycket mer och det kan väl kanske bero på det.

men nu till själva saken.. när jag var på djurmagasinet och skulle köpa dettta så fanns det två olika sorter det fanns ju toa-lätt som jag var inriktad på att köpa innan men det fanns också nått annat och pelletsena såg precis likadana ut och vad jag såg så stod det ungefär samma vad dom var tillverkade av men ändå så kostade de här smådjursströet över dubbelt så mycket än vad toa-lätt kostade..

20 liter TOA-LÄTT 59kr

10 liter Smådjursströ 69 kr

någon som vet vad skillnaden är på dessa strö?.. enligt priset så ska ju djurmagasinets smådjursströ tydligen vara jättemycket bättre(?).

Muszimba
0

Jag kan definitivt rekomendera Toa-Lätt till dina djur. Om du har nära till en COOP FORUM och har utrymme hemma, så rekomenderar jag att köpa en 55-liters säck Toa-Lätt som då kostar 99 kr. Jag köper den storleken till mina möss.

Aleexandra
0

Toa-lätt är det bästa tycker jag .Det håller lukten borta och det är lättare att hålla rent :)

bobbs
0

kan säga att toa-lätt är extremt bra, skulle aldrig byta ut det mot något annat! :)

Ninja
0

Jag tycker tvärt om det där med att gubbar tycker att spån = farligt är skitsnack. När jag sa att jag skulle byta ut spånet mot toalätt för att spån kan vara ohälsosamt så reagerade flera äldre i min omgivning på att det är ju en självklar grej.. "det innehåller ju terpentin, så det är klart det inte är bra för djuren" sa dom. Anledningen till att dom inte sagt nåt om spånet tidigare var för att dom inte var så ionsatta i vilka alternativ det fanns.

Jag föredrar toalätt. Jag har det i toalådor och i botten på min bur, och på hyllplanen och de olika våningarna har jag tidningspapper som suger upp kiss som hamnar där. (mina råttor är inte helt toatränade, de går på lådan och bajsar, kissar ibland men oftast så hamnar kisset där dom är för stunden. :P )

Cancerrisken med spån är inte det mest akuta tycker jag. Farligare är att terpentinet skadar råttornas luftvägar och kan leda till kroniska luftvägsinfektioner (rossel). Det tar längre tid för råttorna att utveckla cancer än att få besvär med luftvägarna, och enligt mina erfarenheter lider råttorna mer av att luftvägarna är förstörda än av tumörer. Då har jag bara erfarenhet av juvertumörer, vilket också är vanligast. Det finns ju andra former av cancer som är mycket värre en det.

Jag vet inte hur bra/dåligt smådjursströet är. Om det är det jag tror att du menar så är det pellets som är gjort av trä. Eftersom jag inte vet vilket träslag så vill jag inte yttra mig om hur det är som bottenströ, men är det som spån gjort av barrträd så är det inget jag skulle rekommendera. Kanske står på påsen vad det är gjort av?

dreamiz
0

Smådjursströ blev jag rekommenderad när jag köpte marsvin. Det är av trä o är stenhårt o när det blir blött blir det bara smuligt o dammigt. Nä, jag slutade med det ganska fort. Då är toalätt mycket bättre! Tycker jag alltså.

carroline
0

tack så mycket för svaren=) har haft toa-lätt nu i två veckor ungefär och jag tycker råttorna verkar mycket friskare nu =) inklusive jag som är lite smått dammallergiker=)