Råttor iFokus

Råttor

Etikett: råttägare
Läst 479 ggr
Pony
0

När vet man att det är dags?

Usch.. jag känner mig HELT kluven.. skulle nog behöva lite råd om detta.
Jag har 3 råttor; Bart, Dumbo & Crusty.
Bart har senaste månaden åldrats ngt förfärligt mycket, och jag känner mig osäker på om han lider eller inte. Han är svag i bakbenen, väldigt trött och har senaste dagarna tappat intresse för maten (han har tidigare alltid varit mest matglad av alla 3).
Dumbo har haft knölar väldigt länge och fått behandling genom injektioner för detta, men det har inte hjälpt. Nu är knölarna 3 st, varav en växer rätt fort. Dock blev han allmänt piggare efter behandlingarna, men knölarna växer som sagt.

När vet jag att det är dags att låta dem vandra vidare? När vet jag att de lider? Jag är rädd för att jag inte ska kunna erkänna för mig själv när tiden är inne.

Och vad ska jag göra med Crusty? Han är pigg och glad, men att skaffa en råttbebis som kompis till honom efteråt är ej ett alternativ, då jag inte har ngn garanti för att få bo kvar i min lägenhet ngn längre tid.
Antar att det är stört omöjligt att få honom omplacerad också, eftersom han inte är lika tam som mina andra råttor?

Ursäkta långt inlägg.. allt är bara så jäkla jobbigt nu. :(

hus-musen
0

bart låter som han skulle må bättre av att få somna in, om han är så trött och sliten..

dumbo vet jag inte, de beror ju alldeles på om knölarna skadar honom eller är i vägen för honom. så länge han kan leva ett fullvärdigt liv så tycker jag iaf att han ska få leva=) hur gammal är crusty? gamla och inte så tama råttor kan vara luriga att omplacera men de är inte omöjligt=)

de är alltid jättesvårt att svara på sånt här, men du gör ju som du känner är bäst! ibland är det bättre att låta sina älskligar vandra vidare, ibland kan man hålla dem kvar ett tag till=)

Qui dormit, non peccat

Pony
0

Tack för svar! Skönt att få veta vad andra anser om saken, det är lättare att försöka tänka klart då, än att sitta och veta varken ut eller in..

Crusty är bror till Bart, och de är ca 1 ½ år gamla. Han är inte elak på ngt vis, bara blygare och lite skrajjsen för människor, han är dock väldigt nyfiken och kontaktsökande. Men luktar fingrarna godsaker, ja då får man se upp för min lilla alligator! Hehe.

Pony
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bart är sämre än vad jag har fattat..
Jag måste ringa och boka tid för honom att få somna in imorgon redan. Åhh.. vet inte vad jag ska ta mig till.. :(

hus-musen
0

aj då.. jo men om stackarn lider så låt honom somna in, de är ett svårt beslut men de är bättre i längden för lilla bart..

okej 1½ år är ju inte så gammalt, hur gammal är dumbo då? om han mår bra så kan du ju låta honom bo med crusty=) sen om du inte vill ha nån ny bebbe så finns de gott om omplaceringsråttor som har lite ålder bakom sig, de kanske kan vara nått?

Qui dormit, non peccat

Pony
0

Dumbo är jag inte helt säker på hur gammal han är, men ungefär en månad äldre än de andra skulle jag tippa på.

Nu har jag bokat en tid.. det är så fruktansvärt hemskt!
Är helt förtvivlad..

niffen
0

Crusty kan du ju behålla som ensamråtta tills han börjar bli skruttig. Kanske lite svårt att introducera en eller flera råttor till honom iaf, om han är så pass gammal och inte så tam, om du funderar på att omplacera.
Men ha kvar honom själv, när du känner att dom andra ska gå bort, eller om du väljer att ta bort honom också samtidigt, om du känner att han inte skulle kunna bo själv (iom att han inte är så tam och kanske inte kan få ut nåt av dig?).

Tänk på att Bart kommer må bättre på andra sidan, inte behöva lida alls. Han väntar där på Dumbo och Crusty  :)

Pony
0

Ja.. jag hoppas det. Nu är han borta..

Jag tror att jag går sönder. :(

MP160
0

tröstkram till dig, det är på ren svenska förjävligt att förlora sina små vänner.. :/