Björn viftar på svansen
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
En svansviftande råtta är, as far as I know, ingen positiv grej. Jag har tidigare i några trådar berättat om min Björn och hans svansvifteri, speciellt då när man klappar honom. Igår hade jag mobilen nära till hands när jag satt med Björn i knät så jag började klappa lite på honom och spela in.
Enligt många är det ett aggressivt beteende och man bör passa sig när en råtta viftar. När man klappar honom är han helt stilla, försöker inte fly, piper inte och försöker aldrig någonsin att bita. ÄR han ändå arg? Kan man avvänja honom? Eller är det bara att inse att han faktiskt kanske var hund i sitt tidigare liv och faktiskt viftar på svansen av helt fel anledning? :)
Jag tror, att han tror, att han är en hund 
http://elinalgotsson.blogg.se

Nutiz hade samma "problem" med en av sina råttor. Jag kommer faktist inte ihåg hur det gick med det.
skummt.. han kanske har tix? (a) nä, nu ska vi inte vara sånna. :) Dethär var ju nästan lite spännande :o

Vad jag däremot kommer ihåg är att den råttan hade dominansproblem, och att det var på tal om en ev kastrering. Nu ser man inte så mycket av Björns övriga kroppsspråk i videon. Men av det lilla man ser av ansiktet tycker jag hans öron ser lätt bakåtstrukna ut. Många som upplever svansviftning på sina råttor har uppfattat det som en signalering av ngt slag. Det kan vara att råttan gjort det i tex. en dörröppning när den spanat. Eller som Björn och Nutiz råtta Geten. När man klappat dem. Jag vet inte tillträckligt mycket om det. Men har aldrig upplevt det i något positivt sammanhang :(

Jo, precis som du säger Nicciz så ligger öronen lätt bakåt i samband med viftandet, och även när man tar i honom i övrigt, fast då viftas det inte. Kopplingen till dominansproblem stämmer ju troligtvis även i vårat fall och även vi har funderat på kastrering för att få honom att mjukna.

hmm mysko.. han påminner mig om en arg katt som har öronen bakåt o rycker på svansen.. så jag gissar på att han har nån form av dominansproblem kanske?
Qui dormit, non peccat
jag nu hört och sett ett par fall av det där nu, när råttan faktikst trivs, knasstrar, ploppar, mår bra helt enkelt, men ÄNDÅ viftar på svansen.
så nu har jag helt enkelt bestämt mej för att en råtta kan göra det både av ilska och när det har det riktigt skönt. kanske i ett sådant läge då den inte kan lägga band på sina kännslor.
såklart kan jag ha fel, men jag tror det är så. likaväl som som en arg råtta kan knasstra som när den har det skönt, så varför inte svansen?
Min blogg: SweGizmo.se
Jag tror absolut inte att det på något sätt, för någon råtta, innebär något positivt att de viftar på svansen. Jag hade dock blivit lite fundersam om Björn hade blundat och vart helt lugn, men han ser helt klart ut som om han är på sin vakt.
Vet inte vad mer att skriva, det mesta har blivit sagt, men håll koll på honom i buren, om han t.ex. är minsta dominant mot dina andra råttor. Det kan ju utvecklas från bara svansvift och (exempel) bortputtande från matskålen till något mycket värre, på kort tid…