Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 891 ggr
stoffe
0

Vad ska man göra?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mina två råttor / honor gnager på allt. vad ska man göra? Några tips? jag blir så ledsen på dom två små sakernaGråter

ElinLi
0

Så du skrev här endå :D. Ge dom grenar.. Köp roliga träleksaker.. det e det enda jag kan komma på.

ElinLi
0

Vad e det dom gnager på då ? Dom behöver nog sysselsättning.. läg lite mat i en toarulle ( utan pappret ) vik ihop kanterna det brukar dom tycka är kul att leka med. Sen måste du ta ut dom lite varje dag såatt dom kan leka på antingen sängen eller golvet .. gör lite roligt på sängen/golvet med rör och hus och jaa endast fantasin sätter gränser :)

Emma87
0

Pensla lite olivolja på grenarna, det uppskattas har jag hört :) men det kan vara bra att lägga grenarna i frysen först så du inte får in massa ohyra till råttorna.

AnneN
0

Om du inte vill att de ska gnaga på saker så är det bästa nog att inte sätta in saker som de inte får gnaga på. Glad

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Emma87
0

#4 Väldigt bra tips :D Lägg istället in en massa saker som de får gnaga på, tex kartonger och grenar. Har även läst att några ger tuggpinnar för hundar till sina råttor (nån som vet mer om vilken sort?) Själva gnagandet tillhör ju råttors beteende så det kommer man inte ifrån. Däremot verkar man kunna lära dom att inte gnaga på tex sladdar genom att säga till dom..

hus-musen
0

du kan lära dem att inte gnaga på saker de inte får.. varje gång de gör det, fya dem så lär de sig snabbt=)har 4 pojkar som inte gnager på nått som de inte får gnaga på=)

men grenar o annat uppskattas om man lägger in dem i buren=)

Qui dormit, non peccat

stoffe
0

jag har testat att lägga in grenar men dom gnager inte på det sama sak med kartong

stoffe
0

dom gnager på allt huset , leksakern , mat skålarna och lite anat

ElinLi
0

Men om det e trä hus och trä leksaker är det ju meningen ? du måste göra det roligare för dom, dom värkar mycket utråkade. Vore bra om du satt ut bild på hur din bur ser ut .. en råttbur ska ha : rör , pinnar , hängmattor , gömställen, leksaker.. du måste stimulera dom mer, Ta ut dom på rummet minst en gång per dag.

stoffe
0

jag tar ut råttorna typ 3 ggr per dag

stoffe
0

det är plast leksaker , mat skålarna men hustet är trä fast dom har lärt sig att inte tuga på huset, grenar : jag har grenar men dom struntar i det jag har ju skogen utanför mig

ElinLi
0

hmm… Du kanske bara har busiga råttor ?

stoffe
0

tror inte det jag har köpt godis som dom kan gnaga påGlad

ElinLi
0

Men  dina råttor e ungar det e precis som en 1-2 åring dom gillar att smaka på saker.

stoffe
0

måste du skriva mit namn elin

stoffe
0

dom har tuggat sönder en hel mat skål

ElinLi
0

Ehm matskålar e ofta i keramik . Så om dom bititsönder en sån och sedan svalt delarna borde dom vara döda nu. Eftersom att keramik är som glas alltså borde den skärtsönder deras matsäckar.

Denna kommentar har tagits bort.
stoffe
0

det är plats

stoffe
0

plus att vi har köpt en likadan mat skål till

stoffe
0

DEN HÄR SIDAN ÄR NERLAGD

ElinLi
0

Plast :/ hmm det kan göra dom sjuka ifall dom fått i sig det.. du kanske borde åka till vetten å kolla dom ?

stoffe
0

ska det nog!

CamillaS
0

Jag tror inte det är nån fara, råttor gnager ju naturligt. men om dom inte ska tugga sönder matskålen så är det nog bäst att ha matskålar av keramik.
Men jag tror att bara för att dom tuggat sönder matskålen behöver det ju inte direkt betyda att dom svalt delarna, dom kanske ligger utspridda i buren.

Verkar råttorna dåliga eller varför ska dom till veterinär?
Jag har också gnag råttor här hemma, oftast är det hängmattorna som får sig några hål och ibland går den sönder. Så det bästa är nog om man kanske köper några billiga fleece filtar och klipper till egna hängmattor till dom som man får räkna med går sönder efter ett tag. Men det som är bra med fleece iaf är ju att det inte har trådar i sig som t.ex handdukar.
Sen gnager ju råttor olika mycket, kan tänka mig att det kan bero lite på personligheten också.

Än så länge har inte mina tjejer gnagt så mycket, däremot hade killarna bitit av ena hörnet på hängmattan så den hängde bara i tre hörn. :/ Så det var bara att byta ut den.
Lycka till med dina gnagisar^^

ElinLi
0

#24 Tänkte mest att ifall dom fått i sig delarna kan det ju bli mycket problem med deras magar så då gav jag som förslag att han åker till vetten med dom för att kolla . .man vet ju alldrig :P

stoffe
0

ok

Ladyinred
0

det är sällan som råttor äter uppdet de gnager sönder. har fått slänga två plastmatskålar nu på grund av att de gnagt av kanten uppe på skålen så att "skåldelen" låg lös i ringen som blev kvar av ytterkanten. Har den klassiska kattmatskålen som man kan köpa billigt lite överallt i grälla färger. Har även haft sånna med halkskydd, tyvär var det väldigt roligt att pilla bort så efter en natt så var det borta.

stoffe
0

ok. jag ska köpa vanlig mat skål

Ladyinred
0

ja nu för tiden använder jag mest keramikskålar, har två i plast kvar och de använder jag så länge de håller. Har kollat i lite olika affärer efter billiga skålar men hittar inga bra stabila än de i djuraffären och de e så dyra. Behöver fyra stycken nya nu.

idaleck
0

Jag tror det ska mycket till för att råttorna ska börja gnaga på keramikskålar…saker i plast och trä tar de ju små tuggor ifrån ibland men det får man stå ut med. Och råttorna dör inte av det heller Flört

Ladyinred
0

tänk bara på att skålen ska vara glaserad på undersidan oxå, jag köpte två jättefina som bara var glaserade på insidan för nåt år sen och de fick slängas efter några månader då de sög upp allt kiss. Så korkat att jag inte fattade det innanSkäms

stoffe
0

idaleck: ok

ladyinred: ok , jag har köpt två vanliga mat skålar

Jinaum
0

av ren princip att de just SKA bita på matskålarna köpte jag stadiga i metall som står i buren. Pågrund av att jag läst att om kermaik skålarna inte är glasserade på botten så kan de dra till sig urinet och bli uschiga.

Har haft tur dock tror jag. Det enda mina gnager på eller ja.. gnagade var toalådan. Sedan jag skaffade en ny verkar de trivas bättre. Så de är typ hängmattan i trä samt deras lilla.. "mojääng" de har å krypa i som de gnager på… och till mitt förtrett mitt mobil smycke.. men de e ajja bajja. Jag köpte pinnar till dom som är små gnagar pinnar som tydligen ska vara bra för dem. Det uppskattas mycket.

stoffe
0

ok