Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1228 ggr
MinLillaHamsterJill
0

En råtta verkar sjuk?!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Jag har förut varit här, när mina oönskade (inte hatade heller) råttor föddes. Det var från början 2 stycken alltså, och nu är det 10 st.

Som sagt så är dom jättefina av 'rasen' Rex Tamråtta, och färgerna Agouti Bareback och Silver Fawn Bareback (Andra tecken än bara Bareback, men många av den!) Och dom är så pigga och busiga så! Men sedan så har vi en av honorna. (4 hanar, 6 honor) och när hon föddes så var hon helt normal (om jag minns rätt.) och senare, då hon blev äldre och äldre så blev hon allt mer hårlösare. Hon hade lite mer sträv päls dessutom, och hon är lite smal, lång och benig på något sätt. Hon är absolut inte mager! Hennes kroppsbyggnad är alltså lite lång, benig och smal. Hon har ett ganska platt huvud också ;)

Nu har hon ju fått mer päls, men hon är lite tunnhårig eller vad man ska säga. Svårt att förklara.

Hon verkar inte ha ont någonstans, men jag undrar bara om det KAN vara något fel på henne? Dvs. allergier, gener..?

Hon är världens goaste, och hon är jättekelig och gosig och hon är den mest älskade av råttorna här hemma! :)

Ps. Vi vet inte om det var inavel, men tror inte det!

Ds. Visste inte vilken kategori!

MinLillaHamsterJill
0

(till höger)

MinLillaHamsterJill
0
AnneN
0

Nu är jag absolut väldigt okunnig på detta, men kan det vara dubbelrex?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Falurven
0

Hur gammal är hon? Skulle kunna vara pälsbyte som alla rexbebisar går igenom. Annars kanske hon är dubbelrex ? Såna kan lite sådär hårlösa och tuffsiga.

Mvh Nathalie

Emma87
0

Jag tror att hon är dubbelrex. Jag har för mig att om man parar två rex får man 25% dubbelrex (eller var det 50?) och dom tappar hår med tiden.

KickanW
0

Såg inte att det fanns en till tråd, skriver här också så den andra kan raderas.

Hon är dubbelrex, mamman och pappan är antagligen rex båda två och då blir vissa bebisar dubbelrex.

Hon kommer tappa päls från och till och ha ojämn päls. Det är ingen sjukdom men kräver ändå lite mer omvårdnad. De fryser lättare t.ex.

(Tamråtta är rasen. Rex är hårlag bara och har ingenting med ras att göra.)

MinLillaHamsterJill
0

Okej tack för alla svar!