Råttor iFokus

Råttor

Etikett: hälsa-skötsel-beteende
Läst 520 ggr
Kvadding
0

Ny råttkompis? - kommer det funka?

min råttkille Mouhammed har suttit själv nu sen han inte kom överrens med en av mina andra råttor… Mouhammed bet honom.. men kom överrens med alla dom andra….

På fredag kommer en väninna hit med sin råtta, som suttit ensam hela sitt liv (1år)… jag tyckte det var värt att försöka få mouhammed och han att bli vänner så dom kan bo här hos mig… för just nu sitter han i en liten bur och hon verkar aldrig har tid för honom… så jag vill verkligen ge honom en chans att få bo här i mouhammed megastora fågelbur…

Har ni några tips på hur jag ska göra? var dom ska få träffas ? typ utanför buren till att börja med.. ska jag städa buren som attan så att allt hans kissrevir försvinner? ska man ha dom i burar brevid varandra innan så dom kan lukta på varandra o vänja sig?

eller? ge  mig tips på hur jag kan göra för att det ska bli så bra mellan dom som möjligt

tack på förhand!

hus-musen
0

om de är två råttor som suttit ensamma så länge och den ena har visat aggresiva tendenser så kommer det nog bli svårt att få ihop dem..tror jag iaf! men det kanske går bra=)

det finns massor av trådar när det gäller introducering, har du läst dem? samma "regler" gäller oavsett om de är bäbisar eller vuxna som ska introduceras.

ja de ska vara på en öppen plats ingen av dem varit på förut.ev så var beredd med ugnsvantar så du kan skilja dem åt om de skulle börja slåss! du kan bli både biten och riven.

buren måste totalstädas noga så de inte finns nån ev revirmarkering kvar. tror att de kommer att ta ett par dagar iaf om de går bra innan du sätter ihop dem i buren=)

Qui dormit, non peccat