Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1694 ggr
emeline
0

av med svans!!!!!!!!!!!!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

HEJ IDAG NÄR JAG KOM HEM SÅ HÄNDE NÅGOT JÄTTE LÄSKIGTLedsen

MIN RÅTTA SESSAN HADE TAPPAT SKINET PÅ SVANSEN, SÅ MAN SÅG

SKLETTET.

VAD KAN HA ORSAKAT DET??             JAG ÄR RÄDD

rattmamman
1

Vad som än orsakat det ska du gå till veterinären med henne! Råttornas svansar är känsliga saker.

cosmonita
0

Jag tycker också att du ska ta råttan till veterinären. Det låter allvarligt.

zimzon
0

Är det mycket av svansen som har tappat skinn?

Jag hade en råtta förut som fick svanstippen avbiten av en burkompis. Då stack en bit av skelettet ut. Det såg jätteäckligt ut men det läkte fint till slut och hon hade inga problem med svansen sen.

Men jag rekomenderar att du går till veterinären så de får titta på det.

cosmonita
0

Men det kan också bli infekterat. Är det bara snanstippen kanske det går bra men är det en större del av svansen så är riken stor för infektion. Att hålla sårytan under uppsikt är jätteviktigt.

Digitalis
0

Troligtvis har hon fastnat i något och skavt av det.

//frida

Tosca
0

Åk till veterinären direkt! Jag tror inte att svansen kan självläka utan att råttan kommer att lida av det, svansen är ju deras förlängda ryggrad. Jag har haft samma upplevelse med min råtta Liten, han satt bara inne i sitt rör och pep och när jag väl fck ut honom såg jag att ca 2 cm av hans svanstipp endast var skelett, inget kött kvar alltså. Kanske är det en instinkt som får råttorna att själva gnaga av köttet så att det ska läka och inte bli infekterat, men när man är husse/matte till en liten rådis så tycker jag att man ska utnyttja den kunskap som dagens veterinärer har.

I vilket fall som helst fick Liten åka in på akuttid hos min veterinär, han blev sövd och fick svanstippen bortopererad, efter det fick han gå på antibiotika ett tag. Mina veterinärer tog bara 500 kronor för operation+narkos+ompyssling på akuttid, så det är inte några stora summor som man behöver lägga ut.

//Tosca

Fotograf, styrman, råttmor och illustratör
Portfolio på Flickr

Shantimatilda
0

Aj.! gå timm veterinären så fort du kan, det kan bli infekterat Gråter

Shantimatilda
0

till  menade jag :P

TacoBelle
0

Måste bara säga att råttor är väldigt bra på att läka själva. Är det bara yttersta spetsen på svansen som är avskavd så skulle jag inte åka till veterinären. Jag skulle tvätta det med koksaltlösning, se till att det inte blev infekterat och låta det läka själv. Efter bara några dagar kommer skelettbiten som är kvar att skrumpna och trilla av och svansen blir lite kortare än den var innan. Är det däremot ett större sår så kan det behöva sys.

Men jag måste poängtera att jag är erfaren av skador på djur och kunde själv bedömma att skadan inte var så farlig som det såg ut. Är man osäker eller vill rådfråga en expert så ska man givetvis söka till en veterinär.

fiiiyah
0

En av mina råttor har åxå varit med om att bli av med en bit av svansen :O de är verkligen läskigt, hela 1 cm skinn var borta, men eftersom vi upptäckte det på kvällen så visste vi inte vaaad vi skulle göra, så vi avvaktade, eftersom hon inte såg ut att lida av det, dagen efter hade mamma snackat med nån tant på sitt jobb, å då sa hon att man bara behövde tvätta det varje dag, så till slut så torkade benet ut och lossnade (: det hände för några veckor sen, å nu är hon helt normal igen! :D

Min blogg: fiiiyah.blogg.se

Här bor jag: stallstenvik.blogg.se

Karmatarerskanise
0

Om råttan tappat skinnet på svansen så man ser sklettet tycker jag inte ens du ska behöva fråga, du borde själv förstå att veterinären är det som gäller.

zimzon
0

Hera: Det är flera i denna tråden som skriver att de varit med om samma sak och att deras råttor läkte sig själva. Min råttas svans läkte fint själv. Bara man tvättar är det nog ingen fara.

Karmatarerskanise
0

De andra skriver att en liten del av svansen var så ja, inte HELA

Beckah82
0

Spela roll…detta hände i maj månad. Förhoppningsvis är problemet löst.