Råttor iFokus

Råttor

Etikettoff-topic
Läst 6743 ggr
MalinMalin
0

Sällskapsråttor och Orm-mats råttor

Har fått förfrågan om jag kan svara på följande inlägg i min tråd,se även nedan.

//Malin

www.r8ttor.se

Föder upp högkvalitetsråttor efter importer i varianterna Rex,Dumbo,Naken,Odd eyed,Downunder,Longhair,Satin och Manx.

Daydreams
0

Ställer frågan här också eftersom du inte svarade i den andra tråden:

Läste att du föder upp både möss och råttor, och har massvis med reptiler som du ger möss och råttor till som föda.

Har du då separata linjer så du skiljer på sällskapsråttor och ormmats råttor?

MalinMalin
0

Jag har bett om att flytta ditt inlägg i den andra tråden till en egen tråd så jag kunde svara på det där…för detta hör inte hemma i min köp/sälj tråd.

//Malin

www.r8ttor.se

Föder upp högkvalitetsråttor efter importer i varianterna Rex,Dumbo,Naken,Odd eyed,Downunder,Longhair,Satin och Manx.

Daydreams
0

Hör väl visst hemma i din säljannons eftersom det är en sak man vill veta INNAN man köper råttor från dig.

Daydreams
0

Dessutom kan du skriva svar på frågan eftersom du har tid att göra om dina inlägg.

zmulan
0

Jag håller med Daydreams, skulle oxå vilja veta en sådan sak innan jag köper råtor! Känns som en ganska viktig fråga. Skulle vara intresant och veta hur du lägger upp "arbetet" eller hur jag nu ska formulera det, angående uppfödning för mat eller sällskap!

//Zmulan

Medarbetare på http://smyckestillverkning.ifokus.se/

Mymlan
0

Mina erfarenheter av orm uppfödda råttor är negativa. De 3 st jag hade som var uppfödda av en som födde upp för orm mat de flydde från händerna, de bet en, inte så kul ha fingrar som tesilar.

Ska man avla rådisar så ska man *min personliga åsikt* hålla isär de linjerna.

Det är inte kul för en nybörjare att få en råtta som är rädd, bits etc eller rådisen efter ett tag uppvisar defekter i tempramentet, får tumörer *vilket även en annan rådis oxå kan få*.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

MalinMalin
0

Daydreams:

Du får det att låta så negativt,sällskapsråttor eller orm-matsråttor.

Jag svarar mer än gärna på din fråga.

Jag födde upp råttor redan för 15 år sedan oxå och då fanns det den stora klykan antingen sällskapsråttor eller orm-matsråttor…men det trodde jag faktiskt var ganska tillplattat vid detta laget.

För man behöver väl inte antingen gilla reptiler eller råttor?

Jag älskar mina råttor och ge dom det absolut bästa,och jag gillar mina reptiler och dom äter varken päron eller sallad.

Och jag själv äter gärna oxå kött och äger både skinnjacka och skinnskor.

Jag ställer stora krav på dom råttorna jag köper in,först för jag ska ha så trevliga familjemedlemmar så möjligt och för dom ska få ett långt liv här hemma hos mig och för att dom avkommer jag föder upp ska hålla minst samma trevliga goa sätt och leva långa härliga liv.

Råttorna här hemma lever i stora roliga burar med mkt lek och bus och jag pysslar och gosar med dom så mkt jag hinner,men att dom har en trevlig tillvaro och bra bostad och bra mat är det som är viktigast för mig,även om jag får lite dåligt samvete för att jag önskar att jag hann gosa med var och en lite mera.

I vissa linjer jag har här hemma ,där jag har flera led boendes här hemma (många generationer bak)så jag har ganska stor koll på vad som finns i linjerna och vad dom ärver och inte ärver och där vet jag att jag kan plocka ut råttungar att mata med utan att förstöra viktigt avelsarbete.

Och har jag nya linjer med nyinköpta djur så matar jag ingenting av dom förren jag har full koll på dom linjerna.

Och desamma gäller med mössen som bor här hemma.

Så dra inte alla över en gräns som vissa gör och tro att alla reptilälskar har sina råttor i små trånga labburar och har ilskna och sjukdomsdrabbade råttor som dom totalt struntar i och avskyr sina råttor.

//Malin

www.r8ttor.se

Daydreams
0

Tyvärr, tycker din tankegång är fruktansvärd. "plocka ut råttungar och mata med" är det då dom råttorna som inte har speciell färg/öron/hårlag och inte blir sålda? Dessutom så bor dina råttor i ett hem som lär lukta reptiler med tanke på hur många ormar du har så det är ju inte vidare trevligt utan en stressande faktor.

zmulan
0

Jag tror inte någon av oss drog alla över en gräns! Jag har en god vän som har en orm, och jag accepterar det och att den äter råttor (fast det känns makabert) men han måste ju oxå äta! Jag tyckte att det var en bra fråga och inget påhopp. En fråga som är berättigad även om man inte drar alla över en kam så finns det faktiskt oseriösa människor av alla de slag! Och det kan vara bra att lämna ut den informationen du nyss gav. Alla människor gillar inte ormar och dess matvanor, för andra är det ok och naturens gång! Alla gillar inte äns råttor!!!

//Zmulan

Daydreams
0

#9 jag tycker inte man ska ha ormar överhuvudtaget, men det handlar ju inte det här om. Däremot tycker jag  INTE att man ska föda upp sällskapsråttor om man har reptiler hemma. Jag kollade TS hemsida och där står det att hon har 16 ormar och runt 30 geckos varav båda grupperna matas med bla pinkisar. Oavsett hur enormt hennes lägenhet/hus är så lär råttorna växa upp med doften av reptiler och lukta/höra vad dom äter.

MalinMalin
0

Jo…jag berättar alltid det till alla som frågar,så det är verkligen inget jag hymlar med.

Folk som kommer hit och köper sina råttor ser ju tydligt att man kan verkligen älska både råttor och reptilerSkrattande

Du verkar ha himla negativ bitter inställning.

Jag klassar verkligen inte råttungarna efter vilken färg/hårlag osv dom har.ALLA är precis lika mkt älskvärda oavsett hur dom ser ut.

Sedan bor reptilerna i ett enskilt rum,enligt dom föreskrifter som finns för att husa ormar.

//Malin

www.r8ttor.se

Daydreams
0

#11 nej bitter är jag inte men tycker det är extremt tragiskt för råttorna. Hade du åtminstonde haft dom separerade dvs sällskapsråttor för sig och ormmat för sig men som du beskrev det så går du och plockar ungar från dina linjer och matar med.

Men det är väl en fråga om pengar också, för en ormmatsråtta som du säljer till reptilfolk får du väl bara en 30-40 kr medans du tar 145 kr för sällskap.

Allamej
1

Ok, jag ger mig in i diskutionen….

När du säger flera led utan att ge någon av ungarna till ormarna för att få någorlunda koll på linjen, hur många led menar du då?

Hur väljer du dina avelsdjur? Vilken ålder är det på dom när du börjar avla på dom?

Vad gör du med en linje som inte håller måttet? Matar hela släktet till ormarna och får köparna av ungarna veta att deras släkt inte höll måttet för avel och sällskap?

Varför vill du inte ge ut informationen som behövs för säljannonser här?

Och om du tycker att vi som undrar sådana här saker är jobbiga, vad förväntade du dig när du annonserade på Råttor i Fokus?

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

zmulan
0

#10 Faktum e att du har har rätt… tänkte inte så långt! Generad Det här med dofter av reptiler. Jag har läst lite om det och varje gång jag är hos min väninna så är jag noga (om jag varit i samma rum som ormen) att byta käder och så så att jag inte ska skrämma mina älsklingar! Dom känner ju faktiskt dofter som inte vi gör! Helt rätt! Hade inte en tanke på det när jag läste… illa! Det måste ju faktiskt bli ett himla stress moment för dom antar jag. Som om vi skulle ha en massmördare som gick runt vårat hus hela dagarna! Räcka ut tungan (fast då skulle jag nog gå ut och hälsa… *ler*)

//Zmulan

MalinMalin
0

Återigen så har jag inga orm-matslinjer/sällskapslinjer…utan här bor enbart friska trevliga familjemedlemmar.

Och sedan säljer jag inga råttor för 30-40 kr utan enbart för 145 kr/st till trevliga och bra hem.

//Malin

www.r8ttor.se

Daydreams
0

#15 Men förklara då för mig HUR du kan med att ge en av dina friska trevliga familjemedlemmar till dina reptiler???

Kvadding
0

Ojj ojj ojj, nu var besserwieserna igång igen…. alla råttor är lika mycket värda… så om det är en "orm-matsråtta" eller inte… kalla det vad ni vill.. men det är en levande varelse.. som är värd lika mycket… så om man matar en orm med en såkallad "orm-matsråtta" eller en "sällskapsråtta" spelar väl förfan ingen roll?! sen att ni sitter o åmar er över detta.. samtidigt som djur blir uppfödda för att NI ska äta dom… när människor inte ens behöver kött för att överleva (som en orm måste ha för att överleva) innan ni gnäller på andra så rannsaka er själva för ni är inte hälften så bra själva…

ormar äter råttor…. 0rmar är lika mycket värda som alla andra djur.. får ormarna inte någon mat så dör dom…

Ninja
0

Frågor om råttorna som säljs kan väl självklart ställas och besvaras i försäljningstråden. Om man har frågor om föräldrarnas temperament (som ju tydligen är toppen) så hade du väl kunnat svara på det i tråden, så varför inte denna fråga?
Fast nu har det ju ändå börjat diskuterats här…

TienMu
0

Saken är ju den va att de som föder upp råttor till ormmat är ofta inte så noga med hur föräldrarna är i temprament å så…eller om de råkar vara inavel eftesom de ska ju ändå snart ätas upp….Nu menar jag inte att Alla gör så men många…..så därför förstår jag att man vill veta extra mycket när man vet att det finns ormatsråttor med i bilden…

Allamej
0

#17, men nu får du väl ändå ge dig… Det är otroligt lugn stämning i frågeställningen och ingen har flugit på någon. Det är ju för att vi bryr oss om råttor som man ställer sig dessa frågor. Är hon seriös så kan och vill hon svara på frågorna.

Men om vi nu ska börja dra paralleller mellan ormmat och människomat så kan jag nog göra lite jämförelser.

*En ko/gris bonde har inte sålt en massa små kalvar och smågrisar till sällskap och måste därför inte informera sina köpare om att föräldrarna har blivit knäpp.

*En ko eller gris blir inte matade till ormar som dom dessutom ska bo med.

*En ko eller gris blir aldrig uppätna levande.

Och att man äter kött och har på sig skinnjacka och mockaskor är inte jämförbart med att föda upp ormmat… Ska man göra den jämförelsen så ska man föda upp kossan själv, slakta henne, flå och garva hennes skinn själv och äta allt på kossan.

(hur många tänker bli veg. nu? :))

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

TienMu
0

Alla råttor är lika mycket värda…….hrmm…ole dole doff….jahaja ser man på de blev du som fick bli mat denna gång….

Stj3rnfallet
0

Hehe, jag måste väl lägga mig i tråden jag med :P

Helt ärligt har jag haft både orm och ödla i samma rum som mina råttor och de har inte varit ett dugg stressade av det! Mina råttor har fått bli van vid de mesta och är inte ett dugg lättstressade alls.. Har man 2 stora hundar måste dej u vänja sig vid sånt med ;) Jag märkte aldrig på mina råttor att de var stressade p.g.a lukt av reptil, iofs blir de bara stressade vid bad. Jag tycker inte att man ska komma och säga att de blir stressade innan man vet, dessutom ahr ju ni ingen som helst aning om hur hon bor! Självklart finns det ju mer eller midnre lättstressade råttor och kanske att de blir lättare stressad av att man har massor med reptiler och vissa går till mat, för det har jag ingen som helst aning om!

Men av egen erfarenhet kan jag säga att MINA INTE blev stressade och det är ju bara mina då. Kan ju inte tala om för andra hur deras råttor är ;) Jag hade då alla djur i samma rum (mitt eget rum) och jag känner ju mina råttor väl vid det här laget och vet när de blir stressade. Jag märkte ingen skillnad på dem när jag skaffade orm eller ödla, de var precis som de alltid varit =) Men de har ju också fått uppleva mkt, då jag själv är fårn lilla Kiruna och har min pojkvän i skåne :P

Jag sålde dock mina ormar då jag tyckte det var så jobbigt att ge dem pinkisar (hade juveniler).. Mina åt ju död föda, men det var lika hemskt ändå! Kan ju säga att låångt ifrån alla ger levande föda, då de flesta ger död föda åt sina ormar. Men det finns ju också självklart de idioter som ger levande! Själv skulle jag aldrig klarat av att ge levande, då jag tycker det är djurplågeri! Tyvärr kan vi ju inte styra över vad andra gör =( Och man tycker ju att ormägare inte skulle få ge levande åt ormarna, dock äter ju inte alla ormar död föda =/

Alla får ju tycka vad de vill, men det är ju endast Malin som vet hur hennes råttor mår och jag tror inte att de blir så jättestressade av lukten (råttorna verkar ju inte ens vara i samma rum).. Mina brydde sig inte ett dugg iaf. Fast jag har ju aldrig varit hos henne så jag kan inte veta hur de mår. Men om de är vana vid lukten tror jag inte att de blir så stressade?

#20 Finns vissa ormar som äter grisar ;) Dock inte levande som du sa (vad jag vet iaf). De där bjässeormarna, typ Tigerpyton och boaormar (tror jag iaf :P) äter en gri, men då brukar de oftast inte ge ngt annat under det året, vad jag har förstått.. Har sett frysta griskultingar och det ser äckligt ut.. Alla döda djur är rätt äckliga egentligen…

Oj, nu blev det ett låååångt inlägg :S Hehe, kanske blev lite tjat i det :P

pzyhr
0

Jag tror faktiskt inte på att man kan älska ett djur till 100 % om man är beredd att offra dess liv, för att mata ett annat djur. Då tror jag att den största kärleken finns hos det andra djuret, d.v.s. reptilen. Det är min åsikt.

Att däremot mata en orm med redan döda råttor och möss, som t.ex. dött av ålder/sjukdom eller liknande…Då har man ju inte "ödslat" något liv i onödan. Djuret är redan dött och om det sedan grävs ner i marken eller äts upp av en orm, spelar mindre roll.

Grodan
0

Ormar måste tyvärr äta de med, men jag anser att man i fångenskap kan lära dem att äta dött. Finns det inte en lag på detta nu? Att alla ormar som kan äta dött ska göra det? Undantag alltså för giftormar som behöver förgifta sitt byte för att kunna smälta det.

I naturen får rovdjuren oftast tag i försvagade individer och på så sätt blir också det en naturlig sållning i rått-och musflockarna. De starka, friska och uppmärksamma (samt de som fungerar i flock) överlever. Det är inte FEL att plocka undan sådana djur från avel anser jag, men om de behöver bli ormmat för det vette fasiken. De bör alltid avlivas på ett humant sätt innan de blir mat åt ett rovdjur i alla fall - och detta finns det väl också en lag på idag?! (jäij, vilken koll jag har… jippi!)

Själv skulle jag aldrig kunna låta kulla råttungar och ge till orm, jag kan faktiskt inte ens kulla råttungar! Däremot musungar, ja, det går bra att kulla bort och ge kropparna till ormägare. För möss är ett helsikke att få sålda, speciellt hanarna, och jag behöver då kulla bort så att jag inte har ett överflöd med hanar (nu kan man visserligen fundera varför man tar en massa kullar och sedan slår ihjäl ungarna, men jag försöker faktiskt att INTE ta s k onödiga kullar!!!).

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

gulzebra
0

#24: Nu kan de visserligen ha ändrat efteråt, men senast jag kollade så gäller den lagen bara ormar som visas offentligt. Eller mja, även de får äta levande, men man får inte visa levandematning offentligt liksom.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Velsan
0

Jag tror inte att råttor som får växa upp med rovdjur blir stressade, mina bryr sig inte om illrarna, inte när jag hade ormar heller, de har inte brytt sig om hundarna heller. Jag tror att tamråttor har kommit ifrån det där, och har inte rädslan lika utvecklad som de vilda råttorna, som behöver det för att överleva. Tror det är mer individuellt, har bara haft en råtta som reagerat på illerlukten och blev rädd.

Daydreams
0

#22 förbjudet i lagen att ha råttor och reptiler i samma rum!

TienMu
0

Asså jag har haft råttor som blivit jättestressade bara av att jag luktat katt……råttor är väldigt smarta å känner av andra rovdjur direkt sen att alla kanske inte blir stressade är ju en sak men jag tycker nog att man bör vara försiktig me sånt om man vill råttans bästa villsäga……själv skulle jag inte vilja vara i samma rum som någon jag vet kan äta upp mig….skulle kännas lite obehagligt även om jag vet att den inte gör de….men bara att den KAN om den vill skulle få mig att sova oroligt om en sova alls…..usha!

Stj3rnfallet
0

#27 Hade faktiskt ingen aning om det! Var nybörjare på sånt då =) Men det är bra att veta till nästa gång! Som tur är så tog inte mina skada av det iaf =)

Mymlan
0

#22 Är det förbjudet ha de i samma rum orm + råtta?

Stj3rnfallet
0

#30 Daydreams skrev att det var det, men jag hade tyvärr ingen som helst aning om det! Jag tänkte heller aldrig så långt som att kolla upp det då jag hade mina ormar.. Ödlorna vet jag inte ens om jag hade behövt kolla upp då Leguan bara äter vegetarisk mat och vattenagam blandat (vegetariskt + småkryp å sånt). Men ormarna kan jag förstå. När jag köpte t ex min majsorm så hade ju jag aldrig haft orm innan och visste inget om att man inte fick ha dem i samma rum.. Men nu vet jag iaf om det blir fler ormar i framtiden!=)

Ladyinred
0

Det är inte förbjudet att ge levande men de bör undvikas. De lagen säger är att inget djur ska utsättas för onödig stress och bara det e ju en tolkningsfråga. Och de där med att man ger levande till gift har jag aldrig hört talas om. Har sett en bekant mata sina gaboner med döda möss och de tog mössen som om de va levande och "dödade" dom innan de åt.

Mymlan
0

Nu fick jag tillstånd att ha orm i en kommun i slutet av 80 talet hade då både möss och råttor i samma rum och inspektören sa inget om nå förbud att ha de i samma rum. Nu gav inte jag mina 2 boaormar + ilsken kungssnok  råttor/möss av mina, jag köpte deras mat på ALAB i Sollentuna *antar de heter idag Scanbur*

Daydreams
0

4 kap. 2 §
Djur av arter som i vilt tillstånd lever solitärt bör hållas ensamma.
Djur som är starkt revirhävdande, såsom ödlehanar, bör inte
hållas tillsammans om inte utrymmet är så stort att det medger ett tillräckligt
antal revir. Köttätande djur och djur som är eller skulle
kunna utgöra deras bytesdjur bör hållas åtskilda på ett sådant sätt att
de inte skadar eller stressar varandra.

5 kap.12 § Köttätande djur och djur som är eller skulle kunna utgöra deras bytesdjur
ska hållas åtskilda på ett sådant sätt att de inte skadar eller stressar varandra.

Det här var lite intressant också: 11 § Ett förvaringsutrymme ska vara försett med bottenmaterial och bomaterial
om det behövs för att tillgodose djurens behov. Bottenmaterial och bomaterial
ska då finnas i en för djurarten och djurens ålder tillräcklig mängd och vara av
god kvalitet samt i övrigt beskaffat så att djuren inte kan skadas av gifter,
mögel eller damm. 

Eftersom kutterspån dammar, är det då förbjudet?

gulzebra
0

#34: Åfan, ja då borde ju kutterspån vara olagligt. Lär ju knappast hända nåt om man använder det men det gäller ju rätt många djurskyddslagar…

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Daydreams
0

#32Läste det nyss i djurskyddslagen men hittar det inte igen. där stod iallafall att det inte är tillåtet att ge reptiler levande föda.

Ladyinred
0

Jo jag vet att det precis kommit nya ändringar, erkämmer att jag inte e uppdaterad på dom

Babbett
0

Du skiver:

"Jag födde upp råttor redan för 15 år sedan oxå och då fanns det den stora klykan antingen sällskapsråttor eller orm-matsråttor…men det trodde jag faktiskt var ganska tillplattat vid detta laget."

Jag tycker att den "klykan" ska/måste finnas!!

Att sälja ungar från samma kullar till både och är helt fel i mina ögon. Hur kan du följa upp en kull där hälften redan är uppäten??

Jag är inte emot "ormmatsuppfödare"…ormar och reptiler måste också ha mat. Jag är däremot helt emot att råttor föds upp under hemska förhållanden och att dessa "uppfödare" säljer råttor även till kel!!

Ska man sälja till både och så behövs det helt separata linjer…

Jag förstår mig heller inte på att man kan både mata ormar med råttor och ha dem till kel…jag får inte ihop det. Har man råttor till kel och vet hur de är: smarta, intelligenta, sociala, mjuka och gosiga…hur kan man då med samma hand mata sina ormar/reptiler med djur från samma art/familj??

(lite som att mata hundar med människor…)

MoaL
0

Inga av mina gnagare har någonsin blivit stressade av ormarna jag har, och jag föder upp både till sällskap och ormmat. Jag tycker att det är lättast att skilja åt linjerna eftersom jag har så svårt att ta bort djur som är gosiga och trevliga. Ibland kan jag även inavla för att det ska bli lättare att göra sig av med ungarna - fast i vissa fall dyker det upp supertrevliga individer även i inavelskullar.
**
Babbett:** Hur menar du då att man ska kunna köpa möss då, eftersom så många kullar bort hanarna? Vet man vad man har, spelar det ingen roll hur många i kullen som får leva eller inte. Sedan får man ju även så klart upplysa köparen om vad som har hänt i kullen o s v. Jag tycker dock inte att det är fel att ha samma linjer både till ormmat och sällskap. Inte fel för fem öre. Svårt däremot. Jag vill helst ha bitska/nervösa djur till ormmat, och de snälla lugna till sällskap, eftersom den första kategorin är superenkel att göra sig av med. Jag kan inte älska en mus/råtta/natal/gerbil/hamster som bits och är elak. Dock så lever allesammans likadant här hos mig, får samma mat och går i samma burar - så länge de inte lider av det (blir stressade/är aggressiva/är solitärer). Dock har jag nästan bara supersnälla djur, för dumma jag glömmer ju bort att spara ifall det någon gång blir sprättiga möss eller liknande.

Nu i förrförrgår satte jag ihop två underbara möss, så det blir en sällskapskull (min brorsas tjej vill skaffa småsnuttar *lycklig*).

Vad gäller ormmat så avlivar jag alltid alla djur som ska bli mat till slingersvansarna. Både ormarna och gnagarna går i olika rum, men tidigare hade jag allesammans i samma rum när jag bodde hemma. Varken ormar eller gnagare brydde sig för fem öre. Ormarna var alltid mätta, och gnagarna skulle jag kunna hålla fram ormarna till, och de skulle inte bry sig alls. Möjligtvis att de skulle lukta på ormen, och kanske försöka smaka på den, men de skulle inte bli rädda. Ormar har ingen särskild doft, de luktar det de har varit i kontakt med.

Vad gäller kärlek till de djur man ger till ormmat.. Jag älskar inga smådjur som jag ger till ormarna, så länge det inte är smådjur som jag är jättefäst vid, men som måste avlivas p g a sjukdom eller liknande. De flesta djur jag har hemma just nu är dock djur jag är kär i och inte vill göra mig av med. Har inga andra kullar "ormmat" annat än gerbilbebisar just nu, och där bryr jag mig bara om två av ungarna p g a färgen. De vuxna gerbilhanarna jag har tycker jag däremot jättemycket om och vill inte bli av med dem.

Det spelar dock ingen roll vad man tycker om sina djur, vad man än har dem till. De ska alltid behandlas så bra det bara går, och ha ett liv anpassat till vad de mår bäst av.  

Har inte tid till att skriva mer nu, ska gå och äta julmat.
God Jul på er alla! :)

Mvh,
Moa och djuren

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

MalinMalin
0

Så du tycker det är rätt att mata upp vissa råttor till mat och vissa inte?

Råttor som är argsinta,inavlade,och fula kan bli uppätna?…men söta,gulliga och tillgivna råttor ska inte bli uppätna?…

Alla råttor har rätt till ett bra liv,och inga råttor ska födas upp,hållas och hanteras sämre för dom är fula eller argsinta m.m.

Jag vägrar att köpa hem råttor ifrån stora ormmatsuppfödare till mina ormar och bidraga och GYNNA att råttor bor i små burar,behandlas som skit osv.

Så jag har inga svårigheter att ge en råtta jag vet har haft en underbart liv till en orm som äter för att överleva.

//Malin

www.r8ttor.se

lolaisdenied
0

Jag tycker det är lika bra att avla på så "bra" råttor som möjligt och inte ha två linjer.. varför ens ha det? Tycker inte det är fel att ha Sällskapsråttor och Orm-mats råttor o föda upp. Tycker heller inte att det är fel att ha ormar och råttor i samma rum. Tror inte råttorna besväras så mycket av lukten, de flesta har väl trots allt växt upp med lukten så..

Babbett
0

Jag kanske var otydlig?

För att få bra tamråttor som lever länge, håller sig friska och går bra ihop med andra råttor så krävs det uppföljning. Hur kan man följa upp en kull där hälften är uppätna??

Hur det funkar med möss har jag ingen aning om, om det är så att man kullar bort hanar så hoppas jag det finns en anledning. Tex. att hanar inte går ihop med andra… En ond cirkel kanske? Ingen följde upp vilka som gick ihop med andra och resultatet var att ingen gjorde det?? Vill vi ha det så med råttor också??

Stj3rnfallet
0

#42 Jag tror att anledningen till att många kullar bort mushanar i en kull är för att de är svårare att få sålda..

Rätta mig gärna om jag har fel =) Men jag tror det är så..

MoaL
0

Är det någon här som säger att det är rätt att föda upp ormmats-råttor i små burar och med dålig skötsel? Hittills har jag inte läst någon som säger något sådant, varken jag eller någon annan.

Självklart ska elaka råttor gå till ormmat. Varför skulle man ha kvar dem som sällskap? Både rädda, aggressiva och liknande råttor, är inga råttor som vill leva som sällskapsdjur. Sluta förmänskliga dem. De trivs inte när man håller på med dem, varför ska man då försöka? De är ju ypperliga att ha som ormmat. Dock ska de ändå ha bra burar och bra mat, naturligtvis. ALLA djur ska ha ett bra liv, hur de än är, och vad de än används till. Något annat har ingen sagt, eller har jag missat något?

Jag vill ha två linjer för att det är lättare att göra sig av med otrevliga/nervösa djur, än med tama, goa, snälla sällskapsdjur. Vill man dock bara ha en linje så gör det ingenting för mig. Det viktigaste är att alla djur har det bra.

Mushanar är så dominanta att det finns få som klarar av att gå tillsammans med andra mushanar. Det gäller i princip alla mushanar i hela världen, och mushanar i det vilda går inte heller ihop. Det är som med guldhamstrar ungefär. Musgrabbar är svåra att få sålda just för att majoriteten går ensamma.
Själv föredrar jag dock mushanar om man bara ska ha möss till sällskap, för att jag tycker att de är lugnare och lite kraftigare än honor, precis som hos råttor. :)

Mvh,
Moa

Mvh,
Moa

MalinMalin
0

Det är väl du som förmänsklar en del råttor,dom som inte är snälla och gulliga mot dig förtjänar att bli uppäta?Dom råttor som är argsinta mot dig…gillar kanske inte dig?Gillar kanske inte sitt sätt att bo på osv.

Är det inte bättre att lägga kraften på att försöka få folk som föder upp till enbart ormmat,att ge dessa intelligenta djur en bättre tillvaro,föda upp dom på ett bättre sätt och avla på bra linjer än sparka bakut när det matas upp en snygg och trevlig dumborex tex?

Jag kommer aldrig att förstå resonomanget att en del råttor kan bli ormmat,men en del inte.

//Malin

www.r8ttor.se

TienMu
0

hmm..så om man e lite aggresiv å lite utav en vilja vara ifred typ så kan man lika bra bli slängd ti krokodilerna….hrm…..

TienMu
0

Tycker det är sjukt att ha både ormar å råttor….jävla dubbelmoral….mata sina familjemedlemmar med sina familjemedlemmar…..ush!

MalinMalin
0

Tur att inte vi står på menyn för någon annan större köttätande varelse…för då hade jag garanterat blivit uppäten för jag inte är speciellt social av mig ;-)

//Malin

www.r8ttor.se

MalinMalin
0

#47 Vad ger du dina köttätande familjemedlemmar att äta?*undrar*

//Malin

www.r8ttor.se

TienMu
0

ja inte nån som tillhör min familj alle fall….

TienMu
0

Jag anser att det är ett rent idioti att ha både ormar å råttor!

MalinMalin
0

Du ger dom att äta någon annan levande varelse som inte är lika mkt värd som ni…Hmmm…

//Malin

www.r8ttor.se

TienMu
0

kan man inte bestämma sig för om man gillar ormar el råttor? Man kan inte både ha kakan och äta den….

lolaisdenied
0

#51 men om man gillar både orm och råttor?:S hur ska man då göra.. avstå får att ha något av djuren eller ska man köpa råttor från reptilaffär och ge till ormen istället för egenuppföda så att man inte stödjer reptilaffärerna x)

TienMu
0

ja jag tycker inte att nån som jag inte känner är lika mycke värd….så du skulle alltså ofrra din egen morsa alltså me de tankesättet….

Daydreams
0

Tycker det borde vara förbjudet att ha ormar och alla andra djur som bara är "titta på " djur.

TienMu
0

#51 tycker inte man ska ha både orm å råtta…..*förvirrande* varför vilja ha ett djur som vill äta upp ditt andra djur…..

lolaisdenied
0

Jag tycker inte alla är lika mycket värda :P

#56 tycker du då att syrran inte ska ha klasse? o.O

Daydreams
0

#58 jepp

MoaL
0

Jag föder för det första inte upp råttor just nu, eftersom jag bara har en kastrerad hane som bor med tre tjejer. Sedan bor de i stora burar, med stegar, hus, rör o s v, med det bästa foder jag i mitt tycke kan ge dem. Yttra dig inte om sådant du inte vet något om, snälla du.  

Jag har i princip bott på djuraffär, uppfostrat ett hundratal råttor, och sett en hel del, både hemma och på djuraffär. Jag ser skillnad på när en råtta är aggressiv, och när en råtta är otam och bits därefter. En råtta som bits av otamhet och rädsla slutar att bitas efter någon dag av hantering, max. En aggressiv råtta kan bitas utan både förvarning och anledning, samt att de hugger, inte bara panikbiter/försvarsbiter. En råtta som är instabil psykiskt förändras inte mycket. Jag har köpt råttor för något år sedan av en som hade djuraffär som förmodligen sålde mycket till ormmat. De råttorna bet inte, med de var väldigt instabila och otrygga. Höga ljud, plötsliga rörelser, oväntade saker eller helt enkelt vad som helst annars, framkallade en panikslagen reaktion. Jag förökte få dem tama, men efter nästan ett år avlivades de. I nuläget skulle jag ha avlivat dem efter en månad, eftersom en bra råtta helt säkert blir tam inom den tidsramen. Det har ingenting att göra med att jag uppfostrar dem fel, som de är otama. Det handlar om dålig avel, och därmed dåligt psyke.
Vad gäller aggressivitet så har jag haft turen att bara stöta på två aggressiva råttor i hela mitt liv. Hade de varit människor så hade de förmodligen mördat många andra människor och övriga djur vid det här laget. Sådana råttor tycker du att man ska ha som sällskap? Varför använder du inte sådana i avel då, eftersom du verkar älska dem så mycket och tycka att de är så underbart bra individer?

Alla aggressiva och i övrigt dåligt psykiskt fungerande djur (ständigt livrädda t ex), ska avlivas, utan tvekan. Sådana djur ska inte användas som sällskap, och de mår heller inte bra som sällskap. Däremot verkar du inte förstå att jag säger att ALLA djur ska ha det bra, med stora burar, bra mat och kärleksfull omsorg, ända tills de dör. Precis så som jag har det hemma, till alla mina djur, vare sig de ska bli mat till mina ormar, eller sällskap till mig eller någon annan.

Läser du inlägg noggrant eller slarvigt? Jag tycker inte att det är fel att du använder samma linjer till både sällskap och ormmat. Jag tycker bara själv att djur som inte är bra sällskapsdjur - dvs inte trivs som sällskap, utan bara är stressade, livrädda och aggressiva - är bra ormmat. Jag kan inte älska sådana djur. Däremot - Jag UPPREPAR - ska de självklart ha det bra.

Det är djurplågeri att hålla för stressade/aggressiva djur i förhållanden där de mår dåligt. Att hålla på med en råtta som hatar det, och inte har blivit tam och snäll inom en vecka, max en månad, är inte schysst mot djuret i fråga. Men visst, tycker du det så varsågod.

Med vänliga hälsningar,
Moa och djuren

Mvh,
Moa

MalinMalin
0

#60 Nu i ditt sista inlägg kan jag väl hålla med dig,och det kanske kan hända att jag läser slarvigt eller så fattade jag inte det du skrev.

För ditt förra inlägg lät du som du förespråkade att ha TVÅ linjer ,en till sällskap och en till mat.Och det är det jag inte förstår.

För mig är alla lika mkt värda,jag behandlar allt levande med lika mkt respekt och kärlek även om dom är sura,fula,aggesiva eller himla söta.

Och för mig känns det mkt bättre att mata upp en älskad familjemedlem som jag vet haft ett underbart liv än en sur agro råtta som haft det troligtvis dåligt hela sitt liv.

//Malin

www.r8ttor.se

MoaL
0

#57 Då kan man ju inte heller har råttor och möss samtidigt, eftersom råttorna skulle döda mössen ifall de fick tillgång till dem. Det handlar ju om att hålla djuren åtskilda. Jag tycker om både gnagare och ormar, spindlar o s v. Det spelar väl ingen roll vad de äter. Ormen kan ju inte rå för att den äter gnagare. Det handlar inte alls om dubbelmoral.

Om man är aggressiv så att man övht inte kan umgås med andra, utan vill skada/döda, så… Människor som gör sådant spärras in (även om de allra flesta borde avlivas), övriga djur som håller på så avlivas. Vill man bara ha lite egentid och hålla sig lite för sig själv, men ändå är trevlig, är ju en helt annan sak är ren aggressiviet.

Mvh,
Moa

Mvh,
Moa

lolaisdenied
0

#62 innan hade jag möss.. när jag kom hemen dag hittade jag en av mina möss sovandes vid hanråttorna:P
de gjorde ingenting mot varandra.
tog ut musen så den kom tillbaka till sin familj. fast ja som sagt de gjorde ingenting alls mot musen!^^

MoaL
0

Jag tycker inte att det är fel varken att ha två linjer eller bara en. Jag har gärna två linjer, för den mindre bra linjen kan även ha ett bra liv. Nu har inte jag djur som är helt tokiga och livrädda, men det är skillnad mellan möss som kommer framrusande till handen, springer upp i den och bara ligger och myser och vill bli pussad på, än en mus som tycker att det är lite småläskigt att bli upptagen, men som ändå kan ligga still i handen. Den första kategorin vill jag hellre ha som sällskap, medan den andra kategorin kan gå som ormmat. Ingen av dem lider, och det är det viktigaste. En mus lider inte av att avlivas på ett humant sätt. De har inte ett särskilt långt framåttänkande annat än det som sitter i instinkterna (samla mat för vintern och liknande). Avlivas de, och allt bara blir svart, så lider varken de eller jag av det - så länge jag nu inte är fäst vid djuren i fråga och jag avlivar dem för att jag måste.

Det kan komma av båda sorterna i samma kull (springa upp i handen, springa undan handen) och då väljer jag ut vilka jag vill behålla och inte. Kan man inte välja det, så har man ju stora svårigheter med att köpa/behålla djur. Köper man ett sällskapsdjur, så väljer man självklart tama, snälla och tillgivna djur, framför djur som är aggressiva, rädda eller helt enkelt bara mindre tillgivna än de andra djuren i kullen/gruppen. Skulle folk vilja ha elaka/otama djur lika gärna som tama, goa djur, så finns det ju ingen nytta av att bry sig nämnvärt i avel, ellerhur? Skaffar/behåller jag ett djur, så väljer jag ju ett djur som jag har glädje av, och som har glädje av mig tillbaka. Liksom man umgås med folk man tycker om och som är trevliga, medan man undviker folk som bråkar och är otrevliga och spydiga.

Förstår du hur jag menar? Det viktigaste hos ett sällskapdjur är ju just att man kan ha glädje av varandra.

Ska djuret gå till ormmat, så väljer i alla fall jag självklart att avliva det mindre snälla/tama djuret, än det som bara älskar att vara med mig.

Mvh,
Moa

Mvh,
Moa

MoaL
0

Råtthanar upplever jag som snällare än råtthonor. Jag har haft möss som har smitit in till hanarna - ingenting har hänt. Sedan har jag haft ett gäng råtthonor som gnagde sönder hönsnätet, bröt sig in till en av mina mushanar, bet ihjäl honom och åt upp hjärnan. :/ Man kan aldrig vara nog försiktig.

Mvh,
Moa

Mvh,
Moa

MalinMalin
0

#64 Javisst…jag förstår och jag håller helt med dig nuSkrattande

Jag tror dom flesta som läst tråden förstår min ståndpunkt i det hela nu,vissa delar inte samma åsikter som jag..och vissa gör det.Inte så mkt man kan göra åt detRäcka ut tungan

//Malin

www.r8ttor.se

Mona22
0

att välja antingen eller går nog inte . då kan man inte ha möss-råttor, eller katt-råttor, katt-fisk, orm-råttor/möss för de vill ju äta varandra. tyvärr äter ju inte ormar sallad. jag har både möss,fiskar, råttor, orm och katter och det går bra . har inte märkt att någon är stressad av någon precis som en annan skrev. självklart har jag ju inte mössen i ormens rum. ormar kan äta döda djur men alla gör inte det och då får man ju se till att djuren haft det bra den tiden de lever.

Nicciz
0

#64 Nu måste jag ju bara fråga då.. hur avlivar du mössen humant hemma? Eftersom du inte kan ge dem avlivningsmedel om du ska använda dem som föda?

Mymlan
0

#68 Vet en ormägare som gasar ihjäl sina möss/råttor med koldioxid *tror det hette så*

Nicciz
0

Jaajoo det får väl klassas som humant då.. hmm.. Men nu undrade jag hur eldbarn gjorde. Eller var hennes gräns går mellan humant och inte. Eftersom hon skrev som hon skrev. 

Jag har själv orm som matas med döda möss. Fast jag kan inte med att döda dem själv. Så dem köps döda och klara. Det jag inte vet mår jag inte dåligt av. Lägger in musen går och går därifrån. Klart!!

Maliceangel
0

30# Ja, det är förbjudet enligt L80 (lagar & föreskrifter för att hålla sällskaps, foder & bobby djur etc etca). Det är förbjudet att ge levande föda & att ha foderdjur & reptiler i samma rum eftersom att det är en hög stressfaktor. Sen kan råttägare säga att deras råttor inte alls blir stressade men människor är inte råttor. Människor ser, hör & känner inte alla råttornas signaler. Det är negativt för råttor att bo i samma rum som reptiler. Och så är det..

Sen vill jag hålla med #17. Hur kan ni klaga på att hon föder upp mat till sina ormar när ni själva gör något mycket värre: Äter djur som har mass producerats för att vi ska äta sånt vi kan leva utan? Dom plågas värre än vad råttorna gör. Råttorna går iallafall igenom något naturligt. Det gör inte alla miljarder djur som föds upp & slaktas för att vi ska kunna äta mer än vad vi behöver. Enligt mej har ingen som inte är vegetarian rätt att klaga på att hon ger egen uppfödda pinkisar till sina ormar, så länge dom inte lever när dom ges till ormarna eller bor i samma rum.

Och nej, jag tycker inte att hon som föder upp råttor till både sällskap & foder gör rätt. Men jag tycker inte att ni människor som äter kött eller använder djuren på liknande sätt har någon som helst rätt att klaga på henne. Ni gör något värre. Enda anledningen till att ni bryr er om råttorna mer än vad ni gör om kor & grisar är för att ni har relation till råttor. Ni har dom som sällskap. Grisar & kor är minst lika mysigs som råttor. Men ni stänger av det eftersom att ni äter dom.  Korna & grisarna har det mycket värre än råttorna. Sen handlar det inte mycket om det egentligen, förutom att ni inte har rätt att klaga så länge ni inte är veg enligt mej. Ni stödjer något värre än vad hon sysslar med.

Maliceangel
0

56# Enligt mej är det nästan bättre. Det är egentligen inte naturligt för djuren att ha någon kontakt med oss på det sättet dom har. Så kan man erbjuda djuret man har allt den behöver är det bättre än att vi ska ha dom som gosegos. (ALLT DEN BEHÖVER) Så jag håller inte med dej där.. Reptiler tex mår inte jätte bra av att vara sociala med oss. Ska man ha reptil ska man enligt mej låta dom vara ensamma. (Och ja, dom ska ha sällskap av sin egna art. Råttor mår däremot bra av att vara med oss, men det är bara för att vi inte på andra sätt kan ge dom det behov av stimulans dom behöver. Så egentligen borde vi inte ha sällskapsdjur överhuve taget. Men eftersom att vi förstört världen så som vi gjort så måste vi nästan ha det. Dom överlever väl inte annars..,

LeTigre
0

Ursäkta mig men att använda vad som är "naturligt" som argument är lite obetänksamt tycker jag. Vad är naturligt egentligen?? Alla djur på denna jord påverkar varandra och vi människor har i tusentals år haft husdjur som utvecklats jämte oss. Kor och grisar finns inte i det vilda (det finns visserligen vilda djur inom samma familj men de kor och de grisar vi äter finns inte i det vilda), de klarar sig inte själva. Vilket sätt som är naturligt för de att dö på kan därför debatteras i all oändlighet. Vegetarian-eller-ej-debatten hör därför enligt mig inte hemma här.

Vad som diskuteras här är nämligen i grunden inte om huruvida ormar bör äta råttor, det är väl ingen som tycker att man ska försöka göra vegetarianer av köttätande reptiler!? Alla säger ju att reptiler också måste äta. MEN det som upprör många är att det inte går ihop känslomässigt för många av oss hur man kan mata ett av sina djur med sina andra djurs ungar. Det är som om vi matade våra hundar med våra egenuppfödda kattungar rent känslomässigt. Samma känslomässiga grund har diskussionen runt att ha råttätande reptiler i samma rum som råtorna, detta är alltså enligt lag förbjudet vilket är en stark indikation på att det inte är bra för råttorna!

Dessutom är det många som har åsikter om hur man kan ha en sund syn på avel och ändå använda samma linjer som ormmat och sällskap då det blir en brist på uppföljningsmaterial etc.

MoaL
0

#68 Jag skriver till dig. Många kan säkert uppfatta avlivningsmetoder som stötande.

Mvh,
Moa

Mvh,
Moa

Nicciz
0

#74 Tack för svaret.. Jag har bara svårt för att ta livet av dem själv, men tycker inte det är stötande att läsa om. Jag frågade för jag ville veta och ev lära mig ngt nytt.

Jag har varit tvungen att avliva råttor akut själv hemma, dem hade bara plågats ännu mer den tiden det tagit till jourvetten. Och jag kände inte att det gjordes tillräckligt snabbt.

MoaL
0

Det är inte konstigt i att ha svårt för att avliva själv. Det är det ju många som har, därför finns veterinär. ;) Samt andra privatpersoner som är mer härdade.
Jag tycker att det är jättejobbigt att avliva djur jag är fäst vid, t ex djur jag har haft länge, eller som har en jättefin personlighet som jag vill ha kvar, men som blir sjuka och måste avlivas. Då händer det ju att det blir gråt och tandagnista, men älskar man sina djur så kan man inte blunda för när de är sjuka. Har man ansvaret för ett djurs liv, så måste man räkna med att det livet kommer till sitt slut en dag också. Avlivar jag däremot aggressiva/lättstressade o s v djur som jag inte är fäst vid, så har jag inga känslomässiga problem med det. Det är ju också lite av en vanesak. Ju mer erfarenhet man får av något, desto lättare blir det. Men det är klart, det är ju aldrig lätt när man är fäst vid djuret ifråga.

Mvh,
Moa

Mvh,
Moa

TienMu
0

en vetrinär lägger väl inte in rått bebbar i frysen…..SOM AVLIVNINGSMETOD…..

LeTigre
0

#77 syftar du på att de gör så på en del djuraffärer med musungarna de säljer som ormmat..? Från vår tidigare konversation om avlivningsmetoder..?

Stj3rnfallet
0

#78 En av min pojkväns vänner har jobbat på djuraffär och han tyckte inte alls att det var kul (vad jag har förstått), då han ofta var tvungen att avliva djur själv, då de blev för gamla elelr inte gick att sälja.. Kaninerna var han tvungen att bryta nacken på själv =(

MoaL
0

#77 Vad pratar du om? Så görs inte varken här hemma eller på djuraffären där jag har varit, och här hemma kommer det heller aldrig att hända. Så händer heller aldrig på djuraffären här i stan.

Mvh,
Moa

Mvh,
Moa

LeTigre
0

#80 Jag vet inte om det görs ofta men på den djuraffären där jag praoade för en evighet sen gjorde de så. Jag har nämnt det i en tidigare tråd så det kanske var därifrån TienMu fick det.

TienMu
0

#81 exakt….

Mymlan
0

På zoo här sa en kund att han dunkar rådisarna i väggen så de domnar av sedan vrids nacken av. Tycker Inte det är humant eller vänlig avlivning.

De som tog hittekatten vi tog hand om hennes dotter har ormar hon anv sig av koldioxid.

Om detta ej är lämpligt så kan ni radera detta inlägg.

TienMu
0

men ush! Gråter

[daniel85]
0

Hemlis

Ladyinred
0

#83 Känns ju lite överarbetat. Är de riktigt unga räcker de ju med att "tappa" dom i golvet…

Daydreams
0

puttar så att MalinMalin kan debattera HÄR istället för i min undersökning:)

Cupid
0

# 87 Bra gjort!

Cupid
0

[Bild på MalinMalin](javascript:void top.ShowProfile('MalinMalin') "Visa personlig sida för MalinMalin.")

MalinMalin
2008-01-14
14:08

Hantera inlägg

För dig är allt svart eller vitt,vilket det inte är när det gäller sällskap och ormmat.

När man skriver ormmatsråttor så tänker folk oftast på råttor som där inte är nån koll på linjerna,fulla av sjukdomar,agressiva osv …men som sagt så är det inte alltid.

Råttor som föds upp av registerade råttor i SRS och som är superfriska linjer och supertrevliga i mässa olika söta färger och hårlag kan oxå vara "ormmatsråttor"

#14 [Bild på Daydreams](javascript:void top.ShowProfile('Daydreams') "Visa personlig sida för Daydreams.")

Daydreams
2008-01-14
14:10

Hantera inlägg

Fortfarande så ville jag veta vad folk tyckte. Inte få en föreläsning om vad jag borde tycka. Argumentera i din egen tråd; sällskaps/ormmat istället.

#15 [Bild på Babbett](javascript:void top.ShowProfile('Babbett') "Visa personlig sida för Babbett.")

Babbett
2008-01-14
14:10

Hantera inlägg

#13 Nu hänger jag inte alls med på dina resonemang!

#16 [Bild på Cupid](javascript:void top.ShowProfile('Cupid') "Visa personlig sida för Cupid.")

Cupid
2008-01-14
14:11

Hantera inlägg

#13 Har någon någonsin frågat SRS om dem godkänner att man ger en registrerad/avelsråtta till ormar som mat? Skulle tro man blir utesluten från SRS ganska fort.

#17 [Bild på Babbett](javascript:void top.ShowProfile('Babbett') "Visa personlig sida för Babbett.")

Babbett
2008-01-14
14:13

Hantera inlägg

Att en registrerad uppfödare skulle sälja råttor till ormmat är löjligt! Så låg är faktisk inte efterfrågan på bebisar till kel!

#18 [Bild på MalinMalin](javascript:void top.ShowProfile('MalinMalin') "Visa personlig sida för MalinMalin.")

MalinMalin
2008-01-14
14:13

Hantera inlägg

Vore jag råtta och jag hade fått valt så hade jag hellre blivit uppäten av en orm än sitta som tusentals omplaceringsråttor gör…bortglömda i en liten trång bur där ingen bryr sig om en ,eller flytta runt runt och kanske kanske kunna till slut hitta ett hem där någon kan ge en lite kärlek,eller har man mindre tur så sitter man i den där ensamma buren tills man efter lång tid dör helt ensam.

#19 [Bild på Daydreams](javascript:void top.ShowProfile('Daydreams') "Visa personlig sida för Daydreams.")

Daydreams
2008-01-14
14:14

Hantera inlägg

jag matar gärna en orm med dig MalinMalin.

#20 [Bild på Cupid](javascript:void top.ShowProfile('Cupid') "Visa personlig sida för Cupid.")

Cupid
2008-01-14
14:16

Hantera inlägg

#18 Såg på din sida att du också har katter. Du vet väll med dig att i en del länder väljer man att mata anakonder med katter.

#21 [Bild på Babbett](javascript:void top.ShowProfile('Babbett') "Visa personlig sida för Babbett.")

Babbett
2008-01-14
14:16

Hantera inlägg

Det som är bra med sånna här trådar är att man lär känna varandra och vet vem man ev. inte vill köpa/sälja råttor från/till :-D

Skrevs sisst!

Cupid
0

hehe oops dubbelt

Girlie
0

Vi kan ta det i denna tråden istället. Malinmalin, hur hjälper det att höja råttans status att råttor matas till ormat och går att köpa för 10 spänn överallt?

Babbett
0

#91 Det vill jag också jättegärna veta!!

Ladyinred
0

Inte ens det, vet en kille som köper sina för sex kr styck… Hur kan det ekonomiskt gå runt för den som har råttorna, fattar inte det:/

Cupid
0

Min åsikt ang. ormmats råttor. Låt djuraffärerna stå för försäljningen av råttor till detta syfte alla som köper råttor för kel går ändå inte dit. Ska man vara uppfödare och vara värdig att få kalla sig uppfödare så ska man hålla sig till avel av råttor i sällskaps syfte.

MalinMalin
0

Folk här lägger så mkt kraft och energi åt att skrika att det är fasansfullt att ormar äter råttor,medans i nästan andetag är det okej om det inte är samma linjer som sällskapsråttor.

Varför acceptera att råttor överhuvudtaget föds upp dåligt?Varför acceptera att dom säljs för 10 kr?

Varför inte lägga kraft och energi på att få så många så möjligt att föda upp bra råttor och så råttor får det bra och att det inte vimlar av omplaceringsråttor?

//Malin

www.r8ttor.se

Ladyinred
0

Men de stora ormfantasterna köpre inte från zoo utan från grosister eller har egna råttor.

Babbett
0

#95 Ser du någon som skriker?

Cupid
0

#96 Dem skulle börja ifall alla ormfantaster som föder upp råttor avlar till ett ända syfte och inte delar in det i två led.

Babbett
0

#95 Förutom dig själv då kanske…

MalinMalin
0

#99 vad menar du?Vaddå jag själv?Vad gör jag?

//Malin

www.r8ttor.se

Ladyinred
0

Jag kan prata från egen erfarenhet och de är för att sambon har ormar. Han köper in råttor (döda) några gånger om året och de som han har köpt från har bara fött upp foderråttor. De har inte haft delade linjer utan parar antagligen hej vilt…

Babbett
0

#100 Skriker?

MalinMalin
0

Det är det jag vägrar att göra…Köpa in ifrån odlare som bara fött hej vilt och djuren gått hela livet i labburar.

Skulle jag mata med en sån råtta så skulle det få mig att nästan gråta nästan och veta hur den har haft det,att det djuret fick aldrig en chans ett en bra kärleksfull tillvaro utan hela livet var ett helvete.

Matar jag med en råtta jag själv fött upp som jag vet har haft stor jättebur ,med leksaker,massa god mat,sällskap av andra råttor,massa gos och kärlek av mig,så vet jag att den haft det jättebra tills den dog..och ormen äter den endast för att överleva.

//Malin

www.r8ttor.se

Girlie
0

#95: Jag skriker inte och tyvärr inser jag att så länge människor har ormar så måste ormarna äta. Men jag tycker inte att det är förenligt att födda upp både ormmat och sällskapsråttor. Är de från samma linje så är det dessutom omöjligt att göra det på ett seriöst sätt.

Vem säger något om att acceptera att råttor föds upp dåligt? Vem har sagt att jag inte lägger ner energi på att försöka minska ompaceringråttor? 

Har pratat med en djurpark och en privatperson (dessa kan såklart inte representera hela Sverige men man får en uppfattning) och båda födde upp egna råttor till sina djur men när de försökte göra det på ett bra sätt tyckte de helt enkelt att det blev för dyrt. Du kanske lägger ner de pengarna för att du dessutom har ett råttintresse men folk som bara matar till ormar bryr sig oftast inte.

Alltså så länge råttor säljs billigt (till ormmat) kommer det finns folk som väljer det billigare altenativet och på så sätt skapas tillgång och efterfrågan. Dessa kommer antagligen ha en liten bur, para hejvilt, mata med råttpellets innan råttan slutar som mat. Tragiskt men sant.

Cupid
0

#103 "att det djuret fick aldrig en chans ett en bra kärleksfull tillvaro utan hela livet var ett helvete."

Vill inte påstå att råttor man föder upp själv till ormmat får en direkt kärleksfull tillvaro.

Ladyinred
0

Ja jag har sett det själv, följde med en gång och råttorna satt så trångt och de badade nästan i egen avföring. De va så jag hade ont i magen när vi åkte där ifrån. Sen dess har jag stannat hemma…

MalinMalin
0

#104 Är de från samma linje så är det dessutom omöjligt att göra det på ett seriöst sätt.

Varför är det omöjligt?

//Malin

www.r8ttor.se

zmulan
0

Alltså, jag måste bara fråga… jag förstår inte alls!!!

Hur klarar man av att med samvete mata en orm med råttor man gosat med och fött upp själv??

När vi hade kycklingar första gången kelade jag med dom varje dag… och jag kunde inte äta dom sen!! Jag förstår inte… jag skulle aldrig ge mina avlidna råttor till min väninnas orm, never in my life!!

//Zmulan

Girlie
0

#107: För att du inte kan ha koll på sjukdomar, beteendestörningar m.m. som uppkommer i kullen om delar av dem inte lever.

MalinMalin
0

Man kan inte få ormar till att äta sallad eller päron utan dom äter smågnagare och jag vägrar mata med djur som haft ett jäkligt liv…därför måste jag klara av att mata med dom jag har kelat och gosat med.

Men jag njuter inte av det och jag skulle mer än gärna matat med sallad eller päron.

//Malin

www.r8ttor.se

Babbett
0

#107 Kan du läsa det jag svarade i inlägg #38 Orkar inte upprepa för döva öron…

Cupid
0

Tyvärr blir det allt vanligare idag att folk matar ormar med levande råttor, möss, hamstrar, gerbiler och till och med marsvin och kanin.

Ormar är ett vild djur och borde inte hållas i fångeskap. Värnar man om en orm vet man också med sig att ett vilt djur inte mår bra av att bo i fångeskap.

Ladyinred
0

#112 kaniner har alltid varit vanligt, samma sak med grisar. Vad tror du man ger till de riktigt stora ormarna, 25 råttor på en gång?

MalinMalin
0

Matar man upp stora delar av kullen har man inte koll på det nej,det har du helt rätt i.

Därför säljs mestadels av kullarna som föds här hemma till goa bra hem.

Tilläggas bör väl att jag aldrig säljer råttor till ormmat,utan som som blir ormmat äts upp av mina ormar.

//Malin

www.r8ttor.se

zmulan
0

#110 Nä jag vet i allra högsta grad vad dom äter… handlade inte om det!! Men om jag, mot förmodan, skulle skaffa en orm skulle jag hällre köpa råtter som är födda till ormmat, oavsett deras liv än att föda upp själv, mitt samvete skulle inte klara av att ge av mina egna råttor. Jisses!  Jag är väl blödig antar jag…

PS. Jag vill aldrig ha en orm… bara en tankegång!!!! DS.

//Zmulan

Cupid
0

#113 jag menar inte enbart i Sverige, världen är stor och många zoon liksom privatpersoner som har stora ormar att mata väljer oftast att mata ormen med kanin.

MalinMalin
0

#112 är inte råttan ett vilt djur?Räcka ut tungan

//Malin

www.r8ttor.se

Ladyinred
0

#114 tror inte du hade fått några sålda helle då de vill ha så billigt foder som möjligt.

MalinMalin
0

Jag är oxå himla blödig…och jag är för stor djurvän att låta djur dö utan att få haft en enda liten bra stund i livet.

//Malin

www.r8ttor.se

Ladyinred
0

#116 Ja de va ju de jag menade :P

Cupid
0

#117 Chansen att en tamråtta klarar sig ute i det vilda är mindre än att en orm som har kvar instinkten till vad som är farlig och inte samt sitt försvar klarar sig.

Girlie
0

# 114: Har du separata linjer för din uppfödning?

LeTigre
0

#117 nej. Tamråttor är inte vilda djur. Ormar är inte domesticerade som råttor, hundar, katter etc.

MalinMalin
0

Varför skulle jag ha separata linjer?

Så det är okej att vissa linjer råttor blir ormmat,men inte vissa?

//Malin

www.r8ttor.se

Girlie
0

#124: Personligen skulle jag inte ge några råttor som ormmat. Jag bara undrade eftersom jag tycker att det har betydelse för hur seriös man är med sin avel.

MalinMalin
0

Det tycker jag du ska förklara lite mera.

//Malin

www.r8ttor.se

Girlie
0

Läs #109 och #38.

MalinMalin
0

Det leder inte till nånting,hur kan en liten uppfödare(som dom flesta är här)har någon speciell koll på råttlinjerna dom använder, när dom tar någon kull om året?

//Malin

www.r8ttor.se

Girlie
0

#128: Man tar högst två kullar på varje hona (fler på hanar) men eftersom en livslängd på råtta är ganska begränsad hinner man med en ganska lång "stamtavla" om man avlar några år. Beroende på hur dessa kullar sedan utvecklas väljer man kanske att prata vidare på någon avkomma. Det beslutet grundar man på hur de andra avkommorna är i temperament/sjukdomar m.m. Vet uppfödare som fått avsluta långa linjer på grund av att många av avkommerna fått tumörer i tidig ålder. Om man avlivar delar av kullen får man inte en fullständig bild över hur den utvecklats, det är lite som att köpa från Zoo.

http://www.zoonen.com/perzoonen/artikel.asp?oid=207920

Tycker slutet på den artikeln även passar i detta sammanhang.

Girlie
0

#128: Man tar högst två kullar på varje hona (fler på hanar) men eftersom en livslängd på råtta är ganska begränsad hinner man med en ganska lång "stamtavla" om man avlar några år. Beroende på hur dessa kullar sedan utvecklas väljer man kanske att prata vidare på någon avkomma. Det beslutet grundar man på hur de andra avkommorna är i temperament/sjukdomar m.m. Vet uppfödare som fått avsluta långa linjer på grund av att många av avkommerna fått tumörer i tidig ålder. Om man avlivar delar av kullen får man inte en fullständig bild över hur den utvecklats och som du säger tas så få kullar på varje råtta att ALL information om deras anlag är viktigt!

MalinMalin
0

Det är inte lönt att diskutera mera,du har förutfattade meningar och tror att jag matar upp hälften eller större delar av kullarna här hemma.

Som sagt inte lönt att vi diskuterar mera då.

//Malin

www.r8ttor.se

Girlie
0

#131: Tror ingenting, men du har inte all information från kullen/kullarna och du vet heller inte vilka av anlagen du matar upp. Uppfödare kullar inte av samma anledning så det handlar inte om ormarna, skulle inte köpa av en sån uppfödare heller.

MalinMalin
0

Jag har lika full koll på mina linjer som vilken annan uppfödare som tappar kontakt med en av sina råttköpare.

//Malin

www.r8ttor.se

Girlie
0

Av ren nyfikenhet: Hur många kullar tar du per år? Hur många råttor har du? Hur många ormar? Och hur många ungar äter dessa ormar? Hur gör du om någon av dina ormar behöver mat men du inte har någon lämplig hona eller hane att para?

Sen kan man ju inte säga att ingen uppfödare någonsin tappar kontakten med en av sina köpare men i motsats till dig har de i alla fall en chans att få all information. :)

MalinMalin
0

#134 tror du att jag parar en hona här hemma enbart för att få mat till mina ormar är du helt ute och cyklar.

Snacka om att ha förutfattade meningar.

//Malin

www.r8ttor.se

Girlie
0

# 135: Ja, snacka om att ha förrutfattade meningar. Seriöst, jag frågade hur du gjorde? Var skrev jag att du prarar bara för att få fram mat? Sluta tolka saker negativt bara för att du kan!

Babbett
0

#134 Bra frågor, synd du inte verkar få några svar.

Girlie
0

#137: Tyvärr inte..

SamanthaJones
0

Antagligen vet hon om att hon inte har n¨ågra bra svar på dina frågor, tex att det kanske är massavel på honorna eller att hanarna inte har åldern inne, och därför kommer det inga svar.

Nu spekulerar jag bara ch detta är inte menat som påhopp!

Vänligen

Sofia

Medarbetare på brukshundar

LeTigre
0

#135 Det kanske skulle hjälpa om du presenterade din avel med dina egna ord. Du kanske kan slå hål på en hel del förutfattade meningar på det sättet!

När du undviker folks frågor på det  här sättet väcker det bara än mer misstänksamhet och tvivel, kanske helt i onödan? Besvara frågorna och berätta för oss om din syn på avel och avelsetik och uppföljning etc. Hur många kullar du tar på honorna/hanarna (ålder,vikt?), hur du väljer avelsdjuren, hur många ungar du tar till ormmat etc. Sånt som folk är nyfikna på.

MalinMalin
0

Jag har redan svarat på mängder av sånna frågor gång på gång,och jag behöver inte sitta och skriva försvarstal om mig själv varje dag till folk som inte läser ordentligt.

Hade jag haft något att dölja och inte haft mkt stor kunskap i det jag gör så hade jag aldrig berättat att jag kan mata upp råttor ibland.

Så ett litet tips är att läsa ordentligt först innan ni drar massa förutfattade meningar.

//Malin

www.r8ttor.se

SamanthaJones
0

#141, Jag har inte sett svaret på de frågor som har frågats i #134 o #140 någonstans så du kanske kan skriva ner svart i ett nytt inlägg o bara besvara frågorna?

Vänligen

Sofia

MalinMalin
0

Då får du ta och läsa lite mer ordentligt dåSkrattande

//Malin

www.r8ttor.se

SamanthaJones
0

äsch, jag ger upp…. man får visst inga svar.

Vänligen

Sofia

cosmonita
0

#143 Berätta i vilka inlägg du svarat då! Jag är också nyfiken men har inte funnit svar trots att jag läst alla inlägg.

Har du ingenting att dölja är det väl bara att svara på de enkla frågorna, eller hur?

Du gillar ju att skriva många inlägg så det är väl inte så svårt att skriva ett till?

Babbett
0

#143 Du klarar ju att hänvisa till andras inlägg…hänvisa till några av alla dina svar ang. din avel så blir nog alla nöjda!!

LeTigre
0

#141 jag har inte heller hittat. Kanske har vi missat, eller är det i en annan tråd? Referera! Det behöver inte vara ett "försvarstal" att svara på frågor om sin avel, det måste ju alla uppfödare vara beredda att göra.

MalinMalin
0

Det gör jag alltid till dom som köper råttor av mig,därför tycker jag inte att jag måste skriva sånna saker om och om igen här inne och i varje tråd för att försvara mig.Till sånna som inte är ens intresserad av mina råttor och råttlinjer.

//Malin

www.r8ttor.se

Daydreams
0

#148 Har du tänkt på att det kanske är pga att du är så ovillig att presentera din avel samt INTE har ngn hemsida som handlar om dina råttor som gör att du inte ses som seriös.

Seriösa uppfödare har inget emot att presentera sin avel eller svara på frågor om den.

MalinMalin
0

Men Daydreams har du nångång frågat mig lugnt och stilla om min uppfödning?

Allt började med att du rusade in i mina försäljningsannonser och vrålade om att jag minsann hade ormar och jag matade upp mina möss och råttor till…redan då massa förutfattade meningar utan att ens fråga mig först.

Kunde du inte ha gjort som alla intresserade köpare maila och frågat mig?

Anledningen att jag inte fått ut min hemsida om råttorna är att jag precis börjat på att föda upp råttor igen efter några års uppehåll.

Jag började föda upp råttor redan på 90-talat och var då väldigt aktiv både med utställningar och avel och även andra sorters smådjur.

Även på jobbet som djursjukvårdare var jag en av dom få som hade störst kunskap om smådjur och veterinärerna rådfråga mig ofta för jag hade den stora praktiska kunskapen om smådjur.

Jag drev även en djuraffär där jag enbart sålde registerade smådjur och mkt råttor,för jag har alltid varit himla intresserad av råttornas stora personligheter och av genetik.

Tyvärr blev jag rejält sjuk och kunde inte arbeta mera,fick sälja min butik och kunde inte klara av att ha något djur alls för jag kunde knappt inte röra mig.Det var en stor sorg att leva utan smådjur och jag led varje dag.Hundar och katterna tog min man hand om,men ändå var det något som fattades.

Men när jag börja bli något bättre kom min bror hem med en orm till mig och jag kunde ha ett gulligt litet djur att titta på och det gav mig himla mkt glädje.

Sedan blev det några ormar till och några ormar till,för jag kunde gå och pyssla med dom när kroppen tillät mig att göra det,för andra djur som smådjur var det inte tal om för jag klarade inte av att ge dom den skötsel dom krävde.

Men det sista året har jag blivit så mkt bättre att jag äntligen kunna skaffa på mig dom djur som jag extra förtjust i och jag tycker det är underbart.Men jag tänker inte slänga ut mina ormar för det,för dom har gett mig så otroligt mkt under tiden jag varit sjuk….och jag ser en stor glädje i att ha orm och dom är faktiskt oxå personligheter:-)

Och jag njuter verkligen inte av att mata ormarna,men dom dödar för att överleva som vilket annat rovdjur som helst,men som jag har sagt i många av trådarna så matar jag hellre med en egenuppfödd för den vet jag att den haft ett bra liv och jag behöver inte bidra till att fler råttor ska leva sitt liv i en trång labbur.

Så Daydreams…jag har inte kommit igång med någon hemsida på råttorna än och jag knappt fått in dom på min zoonensida heller,men det kommer:-)

Bättre att fråga någon än skriva förutfattade meningar i ett forum.

//Malin

www.r8ttor.se

Daydreams
0

Ja jag frågade dig lugnt och stilla här ovanför

"

Läste att du föder upp både möss och råttor, och har massvis med reptiler som du ger möss och råttor till som föda.

Har du då separata linjer så du skiljer på sällskapsråttor och ormmats råttor?"

Det är inget vrålande utan en helt normal fråga. Och trots ditt långa utlägg står det fortfarande inget om din avel.

MalinMalin
0

"och har massvis med reptiler som du ger möss och råttor till som föda"

Är inte det en förutfattad mening?

//Malin

www.r8ttor.se

Daydreams
0

Nej, det står ju på nätet att du har över 30 reptiler, enligt mig är det massvis.

Cupid
0

#152 Hur har du råd med alla djur? :) Djur är mysiga men blir det inte dyrt? :)

Visst ormarna äter möss och råttor men geckon och paddor äter inte kött, lika lite som leguaner gör. Och 6 katter samt 2 hundar blir ju svindyrt. :)

MalinMalin
0

Min man har en himla bra inkomst och han betalar gärna för mina råttor och reptiler för att göra mig gladSkrattande

Jo..visst är det så..djur är inte billigt,dom ska bra mat,försäkringar,burar,leksaker,veterinärvård och mkt mera…plus att man måste ha en buffert ifall något händer.

Geckos äter gärna muspinkisar om det bjuds på det,men som tur är är det inte deras huvudföda och dom överlever utan att äta möss.

Men paddorna äter möss för det är inga småpaddor,men dom har jag fått till att smaka på annat kött för dom verkar svälja det som bjudsSkrattande

//Malin

www.r8ttor.se

Cupid
0

#155 Att ödlor inte ska äta kött som huvudföda stämmer men man ska inte ge alla kött då det kan orsaka sjukdomar hos en del och fetma. Har själv haft en leguan tidigare. Förr gav man ödlor kött för att få dem feta och stora vilket görs på leguaner än idag i de länder där leguaner riskerar att bli måltid för människor. :)

Huvudfödan för geckon är väll syrsor och sådant?

Cupid
0

ps. "musungar ges enbart till fullvuxna geckon". :)

MalinMalin
0

Precis…visst är det så…förr matade folk sina leguaner helt tokigt för dom inte visst bättre.

Huvudfödan för leopardgeckos är syrsor vilket dom gott kan äta till 70-75% av kosten.Utöver det kan man ge gräshoppor,olika larver,m.m…men honor som lägger ägg behöver extra tillskott vilket då är just pinkisar(nyfödda musungar) väldigt bra för dom.

//Malin

www.r8ttor.se

Sandra-L
0

Cupid; det är lite skillnad på leguan och leopardgecko..

Det går inte ens att jämföra tyvärr..
Leguaner är herbivorer och leopardgeckos är insektivorer =)

Vissa individer av både leguaner och leopardgeckos kan behöva extra protein samt fett av olika anledningar..

gulzebra
0

#156: Varaner odyl är väl köttätare och de är ju ödlor ;P

Cupid
0

#159 Ja jag kan inget om geckon men älskar helt klart ödlor mer än ormar. :)

#156 Varaner är köttätare men dem lever i det vilda. :)

Sandra-L
0

Ja, varaner är ödlor men vi snackade ju om leopardgeckos nu eller hur? Det är också en väääldigt stor skillnad! =)

gulzebra
0

#161: Varaner hålls som husdjur också. Stäppvaraner tex ska visst vara riktigt trevliga djur :)

#162: "Att ödlor inte ska äta kött som huvudföda stämmer" är det jag syftade på ;)

Cupid
0

#163 ajo iof, dem hålls ju som husdjur. Jag kopplade mer till dem vilda varanerna också kallade Dragons på engelska. ;)

Sandra-L
0

Jag skulle inte påstå att varaner hålls som husdjur direkt..
stäppvaraner kan vara riktigt elaka också men som hos alla andra arter så finns det trevliga individer.. Men när det gäller stäppvaraner så är den vanligaste anledningen till att dem är så snälla, övervikt, leverfel/njurfel mm.

där har du fel igen cupid ;)
vissa ödlearter kan visst äta kött, även som huvudföda..

gulzebra
0

#165: Jodå, de hålls som husdjur. Eller, beroende på vad man räknar som husdjur då förstås, de är ju inte som hundar Skrattande 
Men som husdjur som andra ödlor menar jag iaf. Eller hobbydjur om man hellre kallar de för det :)

Cupid
0

#165 Jag har inte sagt något om huvudföda. Jag pratade om geckon inte varaner :). Jag kan inte säga något om geckon, varaner lr så. Har enbart haft leguan och dem vet jag inte ska äta kött. :)

Bullerbytjejen
0

tycker inte att du gör några fel. hur många ormar har du? och hur mycket och ofta äter dom råttor eller möss? som jag fattar det så säljer du inte råttor som ormmat utan ger bara dina egna ormar råttor när dom ska ha mat, hur ofta händer detta, det e ju inte varje dag antar jag.

tycker inte att det är konstigt att ha både ormar och råttor och så länge dina råttor haft ett bra liv så ser jag inte det som så farligt heller. och vad e det för ormar du har och hur stora "födor" får dom, e det pinkisar eller vuxna råttor dom behöver? Kan ju kännas lite jobbigare med större råttor då man börjar lära känna dom osv.

Hade jag haft ormar som behövde äta råttor skulle jag nog hellre avla fram själv och ge dom när dom ska ha, än köpa frysta på zoo eller köpa av orm-matsuppfödare som bara parar första bästa och inte har nån som helst tänke på djuren hur dom lever osv.

Ladyinred
0

Med tanke på att det är majsormar ger hon nog max sex veckors råttor tippar jag på..

cosmonita
0

Jag mailade uppfödaren nyligen och hon föder inte upp foderråttor över huvudtaget.

MalinMalin
0

Det vet redan dom flesta,vabra att du förstått det med nuSkrattande

//Malin

www.r8ttor.se

cosmonita
0

#172 Så du förnekar att du föder upp foderråttor? Är det så?  Jag blir inte klok på dig, så manipulerande…

Du föder endast upp dina råttor som sällskap fast du är inne på säkert ett 30-tal kullar i år? Och har så många ormar? Vad ska man tro på? Ok, jag har inte koll på antalet men jag fattar principen…

Håll på med det du vill men kan du sluta lura ovetande råttvänner att köpa dina råttor för ett överpris?

Snälla Malin varför håller du på? Tjänar du pengar på det?

SweGizmo
0

Vilken gammal tråd 0_o Cosmonita, vad är du du vill antyda?

Min blogg: SweGizmo.se

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.
Inlägget är låst för nya kommentarer