Gammal och ung råtta
Jag har funderat lite, jag har en råttflicka som är ca 1,5 år och en som är ca 2 mån, får den gamla råttan ut lika mycket av att bo med en ung som att bo med en i sin egen ålder? Jag tänker lite på att en vuxen människa får ju inte ut samma sak av ett barn som av en annan vuxen. Nu har väl inte råttor sådär jätte avancerade samtal med varandra så vitt jag vet, men ändå. Det finns ju inget säkert svar på det här, men det skulle vara intressant att höra vad andra tycker, så vad tror ni?
Visst skulle man kunna tänka lite på det viset att den äldre kan tycka att den yngre är jobbig, den har mer energi. Men då har ju de något att göra? De måste ju i vilket fall visa vem som bestämmer, vilken råtta det än gäller.
Den yngre kan ju kanske må lite bättre med en råtta med lika mycket energi som den kan leka med.
Men nej, jag tror råttorna mår hur bra som helst fast det är "åldersskillnad".
Jag tror också att det går bra oavsett ålder, det har alltid verkat så, men jag har fudnerat lite ändå. Skulle eg köpt två små till den stora, men tyvärr fanns det bara en som va lagom gammal. Fast å andra sidan kanske den vuxna tycker det är ännu värre med två små vildingar som river hennes hem :P

personligen så tycker jag att de är stor skillnad på unga råttor och äldre råttor, märks på en gång när man släpper in en bebis i buren. de äldre leker inte på samma sätt som bebisen,de har inte samma energi, så jag tror att två någorlunda jämnåriga råttor har mera utbyte av varandra. men fortfarande så är ju huvudsaken att de har sällskap=) och en äldre råtta kan ju leka oxå=)
Qui dormit, non peccat

Jag tror säkert att den som är äldre får ut en hel del av att sitta med den yngre. Däremot så kanske den lilla skulle behöva en lekkompis som hon kan busa med.