Ska bygga bur men behöver vad?
Jepp, jag ska bygga mig en egen bur nu framöver men vet inte riktig vad jag ska använda. Har sökt runt efter tidigare svar men hittar inte riktigt vad jag söker plus att datorn är så ------- seg. Vad ska jag ha för att inte trät ska suga åt sig urinen och lukta inom "fem minuter"? Vilket material fungerar bäst? Ni som gjort hemmabyggen kom med alla tips ni kommer på. Bara fyll denna tråd så mycket ni kan. =)

Jag håller på och bygger bur nu så jag kan ju berätta lite hur jag gjort… =)
Har utgått från ett gammalt hörnskåp, först sågade vi ut alla hål som skulle vara och sen slipade vi och spacklade alla skarvar, därefter målade vi. De färger vi använt är en salig blandning som blev över från våran lägenhetsrust! :P De flesta är dock vattenbaserad snickerifärg.
När vi var nöjda med målningen så blev det lackningens tur… Detta är nog den viktigaste biten och vi är än inte klar med det. Man ska använda antingen båtlack eller golvlack. Vi har golvlack, provade först med båtlack men den blev liksom inte lika hård. Iaf. Lacka lacka lacka lacka!!! Massor med lager. Detta tar tid eftersom man måste vänta två timmar ("Helst över natten") mellan lagren. (Detta varierar säkert mellan olika märken)
Våra hyllplan är av trä och ska alltså toklackas. Man kan även ha glas vilket är antagligen har längst livslängd. Man skulle nog också kunna klä in hyllplan/botten med plastmatta/linoliumgolv men då får man se till att foga i skarvarna ordentligt…
hmmm det var nog det jag kom på än så länge=) Om jag kommer på nåt mer *hett tips* så återkommer jag. hehe.
Jo jag måste ju bara säga att det är galet KUL att bygga bur!! :D Bifogar en bild på min som inte är klar än…

#1 - Snygg :)
#1 Hmm okej. En hel del bra tips =D Men är inte färg gifitigt ifall dom gnager, vilket mina små gör enormt.
När jag ska bygga min bur ska jag ha hyllplan av glas, antingen frostat (lööööööv) eller vanligt… Iaf, så dom inte ska gnaga ska jag ha små träpinnar i buren, blir dom gnagsugna får dom ta och gnaga på det istället för väggarna eller dörren….
Det enklaste mär man bygger bur är väl att ha en färdig stomme.. exempelvis en garderob, skänk eller en större hylla. Då är det bara att göra hyllor och sätta dit nät, praktiskt taget.

#1 Nope den är inte giftig (vattenbaserad) =) Självklart är det inte så bra om de sätter i sig en stoooor mängd, men lite provsmak här o där dör dom inte av. Sen är det så med färg att det är otroligt ohälsosamt att DRICKA när den är flytande, men nånting händer när det torkat som gör att det är ok liksom. Om du är osäker så kan du fråga på färgaffären vilka färger som du kan använda =) Jag har min sambo på Beijer som kan luska fram fakta om allt jag behöver ,hihi 

vattenfärg är bra att använda. det är sådan färg som är den gula färgen på blyertspennor.. tålig färg mot både handsvett och gnagande människor:)

Har någon tips på någon bra olja man kan använda till träet?? Som inte är giftig för dem. Kan jag använda sprayfärg utan att den är giftig?? Jag tänkte försöka mig på att bygga en bur jag oxå =)

>Tänkte bygga en bur till mina småttingar :) Tips?

Vad använder ni för nät/galler? Köpte en bur igår för endast 50kr men det var 2öppningar som måste täppas för…

#1 Fan vad snyggt! Inspirerad man blir. Hmmm, var kan man hitta sånt skåp…?
1# har du målat schackmönstret för hand eller är det nån färdigtryckt matta av nåt slag?

#12 Tack =) Vi hittade skåpet på en loppis för 150kr.. tror det var ett gammalt köksskåp :P
#13 Jag målade det för hand. Det krävdes en del tålamod för att mäta ut hur det skulle vara, och sen att tejpa och måla..det tog sin lilla tid! Men fint blev det =)
However så har jag bytt bur två gånger efter den där (som numer bor i källaren)
Voljär 4-ever!
haha
Haha ett tag sedan jag skulle börjat märker ja, har en gammal bokhylla som ja köpte av min förra hyresvärd men har inte kommit längre än att jag har slipat bort mesta utav färgen på ena kortsidan..