missfärgad pung
min ena råtta har en svart fläck på pungen. detta har förbryllat mig lite då den övriga teckningen är så mycket ljusare. är detta bara en pigmentförändring eller bör jag vara orolig? Kan tilläggas att de har tidningspapper i buren, kan det vara trycksverta? Ursäkta den rätt dåliga bildkvaliten, hoppas ni ser endå.

hmm, jag tycker de ser ut som att han legat på papper o fått trycksvärta på sig!=)
Qui dormit, non peccat
en egen teori som passar in på ditt svar är att han ligger och kissar, färgen löses upp och fasnar när han får en kissig bakdel i o med att han ligger kvar i det. Det stör inte mig och uppenbarligen inte honom så jag tänkte inte sluta med tidningar. plus att jag vet inte vad jag ska ha istället i burskåpet i så fall.

#4 jo precis de var så jag tänkte! han har legat o så kissat lite, tycksvärtan har bivit blöt o fastnat på bakdelen=) syns nog så pass väl eftersom han är naken, på en pälsad råtta hade de inte märktis på samma sätt=)
Qui dormit, non peccat
jag vill ju inte precis tvätta och se om det försvinner när det är en så ömtålig del av kroppen. Jag har två nakna och det är bara denna som har en sån fläck, kanske den andra är mer hygienisk av sig 

annars så försvinner nog fläcken om nån dag, råttan tvättar ju sig sj nån gång=) och du ser ju om fläcken ändrar färg eller blir större=)
Qui dormit, non peccat
men han har haft den fläcken ett tag nu…

#8 hur länge då? när jag delade tidningar så fick jag trycksvärta på fingrarna, färgen satt kvar i ett par dagar fast jag skrubbade!
Qui dormit, non peccat

Det sitter en typ av talgkörtlar i huden där,det är det som gör att det ser så ut…
Förstår att du reagerar på en sådan grisskär nakenfis får en mörk fläck precis på pungen,men det är inget konstigt:-)
//Malin
Föder upp högkvalitetsråttor efter importer i varianterna Rex,Dumbo,Naken,Odd eyed,Downunder,Longhair,Satin och Manx.
kommer den andra oxå få en sån fläck då? verkar konstigt om bara en har sån körtel i så fall…
Fläcken har varit där i flera veckor, har avvaktat, inget har hänt så nu frågar jag här.

Det är inte alla som släpper ut talg där,en del gör det, en del inte.
//Malin
Föder upp högkvalitetsråttor efter importer i varianterna Rex,Dumbo,Naken,Odd eyed,Downunder,Longhair,Satin och Manx.

Det är inte en körtel,hela huden där är full av talgkörtlar.
//Malin

Om du absolut vill ha bort det,så går det att tvätta bort med Yes diskmedel,men det lär komma tillbaka om några veckor igen.
//Malin
nä det stör mig inte att han har en svart fläck, vill han se ut så så får han det. vet du vad det har för funktion?

Funktion?
Det är ju könshormonerna som producerar talgen,alla hanar/killar har talgkörtlar på pungen:)
//Malin
ofan, där ser man vad lite jag kan om anatomin….
(går till banken innan 3 föresten)