Dräktiga honor
Hejsan svejsan allehopa !
Skulle vara jätte snällt om ni hade lust att lägga upp några bilder på era råttor under deras graviditet. Det är nämligen så att jag har misstankar om att Tösen bär på bebisar.
Vad finns det för tecken man kan lägga märken till ?
Ett tecken som de flesta går efter är honans viktökning. Väg henne idag och sedan i morgon osv för att se hur mycket hon lägger på sig.
Har tyvärr ingen våg som tar så små vikter :(
Fick hem henne i torsdags och jag tycker nog att magen vuxit, men kanske bara är som jag inbildar mig samt kanske gött upp henne lite mycket.

Köp en våg! Det är en bra investering som man nästan måste ha om man har råttor.

Konkreta tecken är lite olika beroendes på hur lång tid hon har varit dräktig och självklart lite individuellt.. En del börjar boa och bädda ganska tidigt, kanske en vecka in i dräktigheten medans en del gör inte det förräns de sista dagarna. En del får sina juvrar synliga efter en vecka men en del inte förrän den sista veckan.. En del honor blir "rädda" om sin mage och vill inte bli upptagna för mycket den sista veckan vilket ökar ju närmare nedkomstdagen det kommer och kan få ett litet "vaktigt" beteende mot buren och deras bo, detta är individuellt och en del bryr sig inte alls om hur mycket man pysslar med dem. (Självklart är det inte bra att hantera honan för mycket de sista dagarna..)
Något man skall tänka på, vad jag har märkt på mina honor, är att om de skendräktar istället för att vara dräktiga på riktigt är att de går upp mer i vikt första och andra veckan mot en vanlig dräktighet. De kan ha gått upp 60 gram på en vecka och 120 på två vilket är för mycket. Det vanliga är ca 30-50 första veckan, 50-100 andra veckan och de sista dagarna kan råttan gå upp 20-30 gram per dygn. Mina honor har alltså gått upp mer än det dubbla de sista fem dagarna i dräktigheten jämfört med resterande tid. (Viktuppgång på mina har varit ca 180-240 g vilket nog är lite mer än normalt.)
Men, jag säger som de andra; Köp en våg, det är enda sättet att vara någolunda säker den första veckan då det inte finns så många tecken förutom viktuppgång så pass tidigt.
Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..