Gräva ner råttbebisar..
..håller honråttan på att göra nu. Hon lägger stoppning (pappersstrimmel) över sina små och går och lägger sig i ett annat hörn. Är det normalt? Hon går mellan sitt hörn och småbebisarnas hörn och diar dem, ska hon inte vara hos sina små hela tiden?
//Tosca - orolig råttpassare
Fotograf, styrman, råttmor och illustratör
Portfolio på Flickr
Hejhej (:
Jag tror att det är helt normalt och som det ska vara! Jag har aldrig haft råttbebisar förr, men jag har läst i boken "Den fantastiska sällskapsråttan" att mamman även kan lägga sina ungar på olika ställen, lixom två ungar på ett ställe tre på ett annat o.s.v och så går hon mellan dom ställena och diar å pysslar och allt vad hon gör, så allt är nog normalt! 
Min blogg: fiiiyah.blogg.se
Här bor jag: stallstenvik.blogg.se
Anledningen till att hon lämnar dem ibland är för att hon behöver en paus :)
Lycka till med småttingarna!

Det är helt normalt. Honan behöver pausa, vila sig eller äta, då lämnar hon ungarna en stund. Att hon täcker över ungarna är ett instinktivt beteende för att gömma ungarna så att ingen ska hitta dom.
Det är helt normalt att dom lägger sig på olika ställen. Normalt i naturen så bor pappan kvar med mamman och ungarna. Pappan är lika bra förälder som mamman och tar hand om ungarna när mamman behöver en paus eller hämtar mat.
Råttor gör jätte fina bon av allt dom hittar.Min hittade min plånbok och strimlade mina pengar till ett fint bo. Dom är som sagt bra föräldrar så det är bara att låta dom sköta allt själva. Försök att inte pilla på ungarna eller vara där hela tiden. Mamman kan bli stressade och kan börja flytta runt ungarna eller till och med äta upp dom allihop. Skulle hon äta upp en eller två ungar är det isådanafall bra. Dom känner av om ungarna är missbildade/sjuka och dödar då dom ungarna för att dom andra ska ha större chans att klara sig.
Hur många ungar har hon fått?
Lycka till
/Tina
Där ser man, har sett att någon här inne på Råttor sade att man inte ska ha hanen med barnen.

Hera: Det är för att om pappan är kvar så parar han sig oftast med honan inom det första dygnet efter födseln. Då får man ungar igen efter 3 veckor. I det vilda väntar de tydligen med att para sig till honan är redo och ungarna blivit stora.