Varför gör ni så ?
Jag har ju inte så värst mycket erfarenhet av råttor .. Så om jag säger min åsikt blir många utav er arga och använder min oerfarenhet imot mig som tex .. som jag sa : Jag tycker djuraffärsråttor e mycket tamare en vad en uppfödar råtta e. Då skriver ni mycket som det här : Och vilken erfarenhet är det baserat på då ?.. Det e grymt elakt att ni säger så och gör knappast att jag har lust att rekomendera den här sidan för mina vänner som har råttor.. Det e välldigt dålig stämmning här. Var är alla Medarbetare ? . Nu har jag sakt det jag vill och hoppas att ni har ngt svar på detta
elin

Kan hålla med dig där. För två år sedan gick jag in på denna sidan med ca 8 års erfarenhet av råttor. Men bara för jag kom ny in här, och ställde lite frågor för att vara på den säkra sidan, så fick jag skit för det… och har hållt mig härifrån tills nu någongång i sommras/höstas.
golf.ifokus.se
#1 mm det e välldigt jobbigt och man mår inte bra av att behöva bli smutskastad sådär. jag undrar verkligen vad sajtvärden gör liksom det e väll den som oxå ska se till att dt e ordning och reda här.
Har också fått skit för att jag var ny innan m.m. och man får tydligen inte tycka som man gör och vill här iheller för då hoppar massa på en :(
Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/
Medarbetare på återbruk , trädgård och Feminism
#3 eller hur det e jätte irriterande! Man trodde liksom att man kunde komma hit för att få lära sig inte för att komma hit olch få en massa skit.
ja, jag tycker också det är vicktigt att man ska få tycka vad man vill
Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/

ElinLi tror du inte att de kanske frågade just för att de var nyfikna på varför du tyckte att zooråttor är tamare än uppfödarråttor och inte alls menade det som något påhopp?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
#6 jo det kanske dom gjorde men dom kan ju fråga på ett snällare sätt och inte dra in att jag e nybörjare.

#7 enda som jag kan se har ens nämnt något om att du är nybörjare är du själv.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
#7: Tror inte alls de syftade på att du var nybörjare, utan undrade helt enkelt vad du har för erfarenhet av att zooråttor skulle vara tamare än råttor från uppfödare.
Jag är Medarbetare och jag vet inte ens var jag ska börja….
ElinLi, frågan som ställdes till dig, som undrade vad du då träffat för uppfödarråttor var en ärlig sådan. För dom råttor som har tuggat på mig och varit allmänt knäpp har varit direkt ifrån zoo eller delvis.
De uppfödarråttor som jag har är snälla och goa och skulle inte bita.
Sen att starta en sådan här skällstråd… Varför?
Och Love… ska du hänga på i svängarna? Du har ju själv sagt att du har fått mycket hjälp härifrån, varför är du sur på Råttor iFokus som grupp nu? För att det inte känns riktigt superduperviktigt att tänka ut bur och inredning 3 månader i förväg?
Ni har båda blivit väl behandlade här, inga påhopp eller liknande. Och smack i fejset får man då en sån här tråd direkt man slår upp korpgluggarna… Näe fy vilken dålig stil…
Och ett stort tack till Anne om är ljuset i mörkret idag 
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
hej jag håller med tjejerna.många unga tjejer som skriver hit blir lite tilltryckta av de äldre som är experter på råttor och gärna har höga moraliska regler angående uppfödning och hållning av djur.jag undrar om det alltid efterlevs själv.kanske många inte har egna barn och kan reletera till yngre människor med ödmjukhet.tonen är ibland kränkande men korrekt skrivet.tänk på att huvuddelen av alla djurägare till gnagare är yngre.när en sådan här tråd kommer upp kanske man ska rannsaka forumet för att se om något är fel.inte fortsätta att klanka ner på dom som ifrågasätter.hur gammal är du allamej som svarar på ett så omoget sätt.
#10 jag har inte öppnat någon skälltråd utan en tråd där jag vill få svar!
#11 på vllket sätt var Allamej's inlägg omoget?
För övrigt så tycker jag att stämmningen här på RIF är bra mycket bättre idag än för va 3 månader sedan. Men jag RIf alltid kommer vara den sidan där dem flesta råttägare tappar hakan och kanske ger en strängare ton om någon faktiskt gör fel mot sina råttor.
Men i många fall så är det faktiskt så att några tar åt sej mer än vad andra och tror att det är påhopp:/
Min blogg: SweGizmo.se
Asså snälla sluta! Jag har inte sakt något om att det e ett påhopp!!
man kan lära ut saker på flera sätt.och det är väl det som är målet med bra djurvård inte att flera ska dra sig för att fråga,det gynnar inte djuren.själv arbetar jag inom rscpa där vi omplcerar och utbildar tusentals med djur och djurägare årligen.hade jag svarat tjejrna på detta sätt istället för att utvärdera varför folk känner sig dåligt behandlade hade jag fått sparken.man behöver inte alltid trycka ner vad man själv kan utan man kan ödmjukt och sakligt besvara frågor för att förbättra djurhållningen.om man nu på detta forum vill arbeta för att göra tillvaron bätttre för djuren måste man först rspektera människorna.
#10 Ja jag har fått hjälp här och jag har aldrig sagt att jag ej har fått det. Men jag har även blivit dålig behadlad här och vad menar du om en bur om 3 mån jag ska inte äns ha en bur om 3 mån
Jag var den första som skrev och undrade vad du menade… Och då skulle jag vilja ha ett konkret exempel på vad jag kunde ha skrivit så det såg bättre ut. För jag vill verkligen inte "hoppa på" någon eller anklaga någon för att inte kunna saker.
"Från vilka uppfödare tänker du på då?"
Anledningen till att jag undrade var för att jag är genuint nyfiken. Såklart man får tycka som man vill, men i alla fall jag antar att man har en anledning till det man tycker.

Jag är också ny här på forumet (och i råttvärlden) och kan ärligt talat säga att jag har fått massor av hjälp på RiF! Jag har ställt många "dumma" nybörjarfrågor men aldrig blivit bemött med en negativ attityd, folk har varit trevliga. Jag har snabbt fått svar på det jag har undrat och det känns bra att det finns många här med mycket erfarenhet och hög moral vad gäller avel och skötsel.
Jag blev också förvånad av uttalandet att zooråttor skulle vara taramre än uppfödarråttor, så jag förstår att folk blev nyfikna på vilka uppfödare det är som säljer så otama råttor. Jag uppfattar det som ren nyfikenhet och inte alls taskigt.
Sen ska man såklart alltid tänka på hur man uttrycker sig när man "ger kritik" till folk, men frågorna som ställdes här var inte ens kritik, bara ärliga frågor. Jag kan hålla med om att stämningen kan vara lite låg på forumet ibland, men mest handlar det om att folk tar åt sig alldeles för lätt. Visst att många här är väldigt noggranna med sina råttor, men det tycker jag bara är bra och så tänker jag vara med mina också. Sen kanske folk kan uppfatta det som att dom "hackar" när dom påpekar saker, men det handlar ju om att de vill djurens bästa. Men som sagt, man ska alltid tänka på hur man då "kritiserar", eftersom folk i allmänhet kan vara känsliga för "kritik" och därför är det mer troligt att de följer erfarnas råd om dessa presenteras på ett trevligt sätt. Men som sagt, det som KickanW (och några fler) frågade ang. uttalandet om zooråttor var inte kritik (iaf inte mot den som uttalade sig, utan isåfall emot de påstådda uppfödarna som säljer otama råttorna, vilka det nu var).
Herregud säger jag bara :) Jag och de andra ville bara veta hur och varför du tycker som du sa ? Och vi sa det inte på något elakt sätt heller, helt neutralt kan jag tycka mitt inlägg är.
Mvh Nathalie
När jag började hänga på RIF, var det rätt taskig stämning. Men det känns som folk tagit säg i kragen o insett att alla är vi nybörjare o måste få ställa "dumma" frågor utan att få skäll. o det finns de på RIF som svarar på ett mer artigt sätt, vilket märks i trådarna, vill man då ha ett trevligt svar på en fråga, kan man ju börja att skicka ett pm till en person som verkar svara på ett vettigt sätt. Om man nu känner att man blir påhoppad annars.
Men RIF har verkligen blivit mkt bättre. Mkt bättre stämning. O man lär sig massor här.
Men det här handlar inte bara om det ni skrivit om mig utan även till andra.
#21: Om du ger exempel är det mycket lättare att förbättra sig!
Sen så är det helt okej att fråga en sån fråga men man behöver liksom inte dra in ordet erfarenhet..
Vill absolut inte att ni tar illaupp via den här tråden för jag e inte ute efter bråk eller ngt sådant.
Nej nej, jag tycker det är bra att du tar upp det om du känner så. Men om vi (som gör fel) ska kunna bättra oss måste vi ju veta vad vi gör fel, inte bara att vi gör fel.
Varför är det fel att dra in ordet erfarenhet? Ofta handar ju kunskap om det… Och i vilka sammanhang har folk använt det ordet så att du reagerat?

#23 Ta inte illa upp nu Elin, men jag tror att du missförstod användandet av ordet erfarenhet, det är ett språkligt missförstånd. Falurven skrev "Vilka erfarenheter är detta baserat på då?". Med detta tror jag att hon helt neutralt undrade vad för erfarenheter av uppfödarråttor du baserade din åsikt på. När man upplever olika saker i livet så skaffar man sig erfarenheter av dessa ting, så frågan handlade alltså om vad du har upplevt beträffande uppfödarråttor som inte var tama och alltså därmed skaffat dig en erfarenhet av uppfödarråttor, exempelvis om det är nån speciell uppfödare som du har upplevt föder upp otama råttor.
Nu ska jag dock inte lägga orden i mun på Falurven, men jag tror att det var det hon menade med ordet "erfarenhet" och det är en helt neutral fråga, vare sig den är ställd till en person med mycket eller lite erfarenhet av råttor i allmänhet :)
Jag tror att du, Elin, tolkade ordet "erfarenhet" som en generell erfarenhet av råttor i allmänhet, vilket förmodligen inte var det ordets betydelse i sammanhanget.

JAG blev riktigt bra bemött här och jag älskar rif! Visst, jag har varit med om att några "nybörjare" som har sagt, Bengtåke och berta skulle para sig för sjunde gången och sen dog berta och unargan. avrför dog hon? Jag gav ju henne råttpellets varje dag! Och då kan ju vissa folk reagera stark på det där. Jag skulle också bli helt förkrossad och vissa skulle försöka hjälpa och vissa skulle börja "hoppa på" den som ägde råttorna. Jag vet inte hur du har blivit bemött här men försök tänk på det posivtiva! Det blir inte direkt positivt för att du gör en sån här tråd? Då kan du skriva istället i den tråden som dom sa nåt dumt till dig att du tkr så för att blablabla. Det är iaf vad jag tkr. :)
(exemplet var förstås inte något som nån har skrivit, jag bara hittade på det)

Förtydligande: Med "generell erfarenhet av råttor i allmänhet" menar jag alltså att hon isåfall skulle ha velat vända din oerfarenhet emot dig, vilket jag absolut inte tror var hennes avsikt. När någon yttrar en åsikt är det fullt befogat att fråga vad för erfarenhet personen har fått som lett till denna åsikt.
Jag är också ny här på RIF men har nästan bara fått bra och trevliga svar. Sen känns det väldigt dumt att skriva de här "nybörjar frågorna". Men det är väl bättre att ställa dem än att inte få något svar?
Jag kommer nog fråga en massa nu när mina små bebisar är hemma för jag vill att de ska ha de så bra som möjligt.
Tyckte att det var bra att du tog upp det, fast. En del kanske tar det på fel sätt?
Sen kan det ju vara ganska lätt att missuppfatta saker när man läser skrivna ord och inte hör tonfall osv.
(det tycker iaf jag?)
Greetings.
Legacy Mwari.
-En berättelse om en annorlunda familj!
#26 jag tar inte alls illaupp :). Men när h*n då skrev det : O vilken erfarenhet är det basserat på då ? Så tyckte jag att det var meningen att h*n skulle ''säga'' det i tonfall elakt eller kaxigt eller argt .. men jag kan ju ha tagit fel.
Man får vara försiktig med att lägga in tonfall i saker man skriver… Alla vill inte nödvändigtvis använda smileys och sådant hela tiden, men det betyder inte alls att man inte försöker skriva på ett trevligt sätt!

#31 Precis. Det finns en anledning till att vi människor usprungligen kommunicerar öga mot öga (vare sig det är med tecken eller talat språk) och inte genom att skriva lappar till varandra. Man tolkar ju in så mycket annat än själva orden (eller tecknen) när man pratar med någon IRL, men när man skriver så missar man all denna information (typ tonläge, ansiktsuttryck osv) och då kan man uppfatta saker som otrevliga fast de inte är det. Det är en av anledningarna till att smileys uppkom från början skulle jag tro, för att man skulle få med nån form av ansiktsuttryck och inte missförstå lika lätt, men det är bara en vild gissning :P Men som sagt, många föredrar att bara skriva rakt upp och ned, utan smileys, så man får vara försiktig med att tolka in känslor osv i skrift och om man är osäker på hur personen menade så kan man fråga. Man missar ju även hela grejen med ironi när man skriver, vilket också kan vara bra att tänka på (både som skribent och läsare)
Varför tar du inte det som erfarenhet då i stället för att vara elak mot mig?
Själv tycker inte jag att det är speciellt många "otrevliga" här, jag får hjälp då jag ställer frågor.

Äsch. Jag var också ny här för inte jättelänge sedan och jag ställde säkert massa frågor som folk suckade åt men inte har jag någonsin känt mig "utfryst" eller idiotförklarad för det. Jag vet inte om det är jag som är naiv eller om det är många som är väldigt känsliga…
Och sen som Kickan skriver…Det är lätt att överanalysera och kanske tänka "vad är det hon menar egentligen" istället för att faktiskt läsa vad som står.
#33 va ? vem e du ?

#2 Det jag gör är att läsa alla trådar som jag hinner. Dom senaste dagarna har jag haft begränsad tillgång till internet pga av snöovädret som drog fram. Så jag vet faktiskt inte vad saken gäller men för att återgå till det jag som Sajtvärd gör är bl att:
- Kolla så att folk följer skrivreglerna.
- Låser trådar
- Svarar på inlägg
Känner man sig illa behandlad eller mobbad tala om det för oss i teamet. Hur ska vi annars kunna göra nåt?. Kom gärna med konstruktiv kritik och förslag. Sen håller jag med övriga att man ska vara försiktig med att tolka in saker, alla skriver vi olika.
Amoz i allafall på ifokus
ok ^^ aja jag har fått svar på mina frågor så nån får järna ta bort tråden ^^ :) tack för svar.

#34 Precis, som nybörjare ställer man hellre 100 frågor för mycket än 1 för lite :) Det fantastiska är att det finns en massa kunniga råttmänniskor med mycket erfarenhet som faktiskt tar sig tid att sitta och svara på alla dessa frågor :) Även jag har som sagt också bara blivit trevligt bemött i alla dessa nybörjarfrågor och även om någon kanske kan har suckat inom sig så har det iaf inte synts i svaren ;) men som sagt, det beror ju på hur man väljer att tolka svaren och jag har svårt att tro att folk har ett ont syfte då de delar med sig av sin kunskap, så jag väljer att läsa rakt av vad som står, rent faktainnehållsmässigt eller åsiktsmässigt.. Jag tror snarare att det handlar om att några människor är känsligare än andra, men när det gäller forum som dessa så anser jag att djurens bästa måste gå före människors ömma tår och då måste man vara ärlig. Däremot ska man som sagt tänka på hur man formulerar sig så att man inte sårar någon i onödan, men för det mesta är formuleringarna helt neutrala men ett negativt tonfall tolkas in (kanske då det helt enkelt bara råder avsaknad av smileys som Kickan föreslog) :) Sen finns det säkert exempel då folk har skrivit helt onödiga kommentarer bara för att provocera, men såna ska man inte slösa av sin dyrbara tid och energi på att irritera sig över, då är det bättre att lämna dom därhän och traska vidare :) Sen kan jag förstå att vissa lättare kan bli ledsna av sådant och då är det jättebra om man vågar säga ifrån. Dock tycker jag inte att denna tråd handlar om ett sådant fall, utan snarare ett missförstånd helt enkelt. Men Elin verkar nöjd med svaren och det är ju jättebra :)
när jag hade en tråd "råttungar på G" så var jag nybörgare och tyckte att endel var väldigt negativa och sa att jag inte skulle para råttorna. Sen efter att tag så fattade jag det är inte snällt. Alla kan missuppfatta speciellt om man är nybörgare. Det finns värkligen folk här på r.i.f underbara som värkligen gör allt för sina råttor och ibland kan man missuppfatta men dom vill bara alla råttor väl!
ElinLi: Du får ursäkta mig om det såg ut att vara skrivet på ett kaxigt och överlägset sätt. Jag var mest nyfiken eftersom jag själv tycker precis tvärtom xD
Emma87 har tolkat rätt i hur jag ungefär menade med ordet erfarenhet. Jag vet inte om jag använde det felaktigt eller nått, men i den där meningen betydde erfarenhet mer "upplevelser, händelser, nått du upplevt" som fått dig tycka som du tyckte. :)
Mvh Nathalie

#40 Jo, det är ju typ det vanligaste varför folk blir sura, vi vill ju alla råttor väl och råder kanske vissa att inte para! Men bara så i vet alla! Vi gör det oftast för råttornas bästa! :D

Falurven: Mig veterligen använde du ordet helt rätt :D det blev ett språkligt missförstånd men du formulerade dig helt oklanderligt :)

(Flåt om jag lät överlägsen där, jag kände att det kanske lät lite så (a) Men det var inte menigen och jag kan säga att jag inte heller vet så där super mkt om råttor)

Visst jag kan tycka att det verkar vara lite otrevligare stämning här än på andra forum men då väljer jag att strunta i det. Har absolut inte fått det emot mig personligen men som ny härinne läser man de flesta trådar… Tycker dock inte att det var något otrevligt alls i tråden det här handlar om men man uppfattar ju saker olika och säkert mer om man är ung tar man lätt åt sig på ett negativt sett. Hoppas att du kommer att uppleva saker bättre i framtiden 
dehär är iallafall en av dom 2 sajter jag har lärt mig mest på och jag tror att det är ännu mer här än i det ANDRA
Jämfört nu och för nån mån sedan så tycker jag inte det riktigt kan sägas att stämingen är illa. Det har bättrats rejält här inne. Liten bit kvar men nu kan man läsa de flesta trådar utan att ledsna för allt skit snack och alla som misstolkar eller skriver fel.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Jag förstår inte. Ni som är så negativa till RiF, hur orkar ni? Varför är ni öht kvar om ni inte trivs? Vad är vitsen med det?
Personligen tycker jag att man gott kan se till sig själv. Om alla andra är elaka och kommer med påhopp osv enligt sig själv, så ska man nog ta sig en titt på hur man själv beter sig och hur man själv tolkar och hur man själv reagerar osv. Allt kretsar liksom inte kring er så jag tvivlar på att RiF är uppbyggt för att trycka ner er.
Det är en sak om man faktiskt blir påhoppad, klart man blir grinig. Men att ett helt forum skulle hoppa på vissa personer är bara absurt. Är det så att man tolkar allt som skrivs som påhopp så finns det dessutom något som kallas att fråga personen innan man börjar gnälla om hur elaka alla är.
"Jag tolkar ditt inlägg såhär, har jag missuppfattat dig då?" <---Titta vad svårt det var!
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
Men det jag undrar är : vart sjutton är sajtvärden och medarbetarna när det kommer bråk elr sådant ?

#49 de har ju inte varit bråk på länge! sluta ta åt dig istället när folk ställer helt berättigade frågor, som de inte ens var nått illa ment med. de är en sak att öppet attackera folk och det är en sak att ställa frågor.
Qui dormit, non peccat
Trevlig du var då ^^… men en sak e ju säker och det e att jag inte har lust att rekomendera den här sidan.. det e mitt val.
Men jag har sakt nåra inlägg tidigare att ni kan LÅSA den här tråden. Eftersom att det e så många som inte klarar av att svara på min fråga utan att säga att jag skäller på någon.

#51 jo men du måste ju se skillnaden du oxå! =) de var ju ingen som menade nått illa när de undrade varför du tyckte att zooråttor var tamare än uppfödarråttor, alla var ju nyfikna på varför du tyckte det. de har väl kommit fram här i tråden oxå att de inte var någon som var otrevlig med flit eller ville trycka ner dig. 
du får naturligtvis göra som du vill angående rekommendationer.
Qui dormit, non peccat
#53 jag har ju oxå välldigt lätt att missförstå saker det e liksom ett av mina problem ( har adhd ) .. Men somsakt har jag fått svar på mina frågor och tråden kan låsas :)
Medarbetare at work
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor