Råttor iFokus

Råttor

Etikettpresentation
Läst 795 ggr
AnneN
0

Pandora har flyttat in

Idag var jag och sambon på djurmagazinet, köpte en del grejjer till råttburen och en råtthona. Jag vet att man ska ha minst 2 råttor men de hade bara en hona inne just nu, men om ca 2 veckor skulle de få hem fler så då flyttar det in en till hona hos oss.

Lilla Pandora (ca 10 veckor gammal) verkar vara väldigt social och inte alls rädd av sig.
Då katterna satt utanför buren och stirrade på henne så gick hon bara fram och nosade helt lugnt på den genom gallret. Skrattande

Bilder på både Pandora och buren kommer senare då jag fått batterier till kameran.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

ElinLi
0

Grattis :D jag måste säga att jag tycker att djuraffärsråttor e mycket tamare än vad en uppfödar råtta e ^^

idisen95
0

åh vad roligt, jag har också från djuraffär

(även om det är bättre från uppfödare)

ElinLi
0

kolla för sökerhets skull könet på råttan, då dom i djuraffärer inte brukar ha värsta bra koll på sånt.

idisen95
0

#1 är dom? inte direkt för att jag har träffat en uppfödares råtta. men dom brukar ju inte hålla på så mkt med rådisarna i djur affärer

(förutom sessans babbar)

KickanW
0

#1: Från vilka uppfödare tänker du på då?

AnneN
0

#1 Tack =)

#2 jag hade hellst velat köpa från seriös uppfödare men de närmaste är inte alls så nära och jag har ingen som hellst möjlighet att åka dit, så därför blev det zooråttor denna gång.

#3 Jag kollade för säkerhets skull redan i butiken eftersom att jag tidigare (för flera år sedan) skulle köpa en råtta i en annan butik men fick då med mig en gravid hona trots att jag ville ha en hane. Men detta är definitivt en hona =)

_**/Mvh Anne

idisen95
0

ok

LenoreH
0

Vad kul! Precis lagt handpenning på ett par råttfröknar Glad

RatLover
0

Åh vad kul :D nej här uppe i norr finns det inte så många uppfödare, kan inte alla råttfolk flytta hit? :)

Ja du får väl hålla på med hon extra mycket nu innan hon fått en kompis, lycka till med lilltjejen :)

AnneN
0

#9 tack =) Jo jag kommer att hantera henne väldigt mycket, och det kommer jag att göra även senare då kompisen hennes flyttat in =) Men nu ikväll så ska jag bara låta henne var ifred och se sig om i sin nya bur.

_**/Mvh Anne

hus-musen
0

#1 jasså?? o vilka uppfödarråttor har du träffat?

Grattis AnneN till din nya råttis=) skynda dig och  ta en massa söta bilder, är nyfiken juFlört

Qui dormit, non peccat

AnneN
0

#11 tack =) Jag lovar att bomba er med bilder så snart jag köpt nya batterier till kameran =)

Pandora verkar då allt annat än rädd för katterna… Då hon klättrade på gallret kom Sotis (min stora hankatt) och stak fram nosen och vips så fick han en puss på nosen av Pandora som sedan glatt klättrade vidare.Skrattande
Hon verkar även ha bra aptit för hon har snart ätit upp hälften av fodret de skickade med (har även köpt hem för att göra egen blandning).

Men jag vette 17 vad det är för foder de ger där, det ser inte ut som den vanliga pelletsen, utan formen på matbitana påminner mer om kattmat.

_**/Mvh Anne

AnneN
0

Är det normalt för råttor att bita tag i sin svans och sedan springa runt runt runt utan att släppa taget?

_**/Mvh Anne

idisen95
0

jag vet inte #13 men ska man ge pellets? jag tror inte det

Ladyinred
0

har aldrig sett en råtta göra så, kanske det är ett försök att leka när hon inte har nån att leka med?

AnneN
0

#14 jag ska inte ge henne pellets men för att inte ge hennes stackars mage en total chock så fick jag med lite av det foder de gett henne på djuraffären och blandar det med lite av min hemma gjorda blandning så att det blir en mjuk övergång till den nya kosten.

#15 jo det är mycket möjligt att det är ett försök till lek, jag blev bara fundersam då jag aldrig sett en råtta göra så förr.

_**/Mvh Anne

hus-musen
0

#13 ingen aning, har aldrig sett det beteendet! men de låter inte som nått hälsosamt beteende, tänkte på hundar som gör så.. men de kanske försvinner om hon får en lekkamrat eller om du pysslar mycket med henne=)

Qui dormit, non peccat

AnneN
0

#17 jo hundar brukar ju jaga svansen pga understimulering, stress, mm så antagligen kan det vara nått sånt också… I buren i butiken hade de inte allt för mycket stimulerande inredning, var typ 1 hus och en liten klätterleksak har jag för mig.

_**/Mvh Anne

AnneN
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Lyckades få med henne på någon bild nu, lite svårt då hon inte vill vara stilla =)

Här kommer iaf de få bilder jag lyckats få hittills:

Hihi nyfikna katter utanför Pandoras bur

_**/Mvh Anne

AnneN
0

Pandora kikar ut genom fönstret i sitt hus

_**/Mvh Anne

AnneN
0

Tydligen så ska inte den stegen stå där

_**/Mvh Anne

AnneN
0

Åsså klättrar vi lite

_**/Mvh Anne

Falurven
0

#1: Vilka erfarenheter är detta baserat på då?

Mvh Nathalie

ElinLi
0

Men herregud ? Får man inte tycka som man vill utan att ni ska bli så himmla irriterade ? Jag har träffat många uppfödare med råttor . Jag har kollat från uppfödare tidigare , min mamma har gjort det ( jag följer alltid med å kollar på djur ) , Min syster har gjort det , min kusin har gjort det .. Men jag har alltid tyckt att endå djuraffärsråttor e mycket tamare när dom kommer. Det e inget som NI ska bli jättearga för.

hus-musen
0

#24 nä snarare så blev jag nyfiken på vilka uppfödare du träffat, eftersom jag aldrig träffat en tam djuraffärsråtta!

Qui dormit, non peccat

ElinLi
0

#25 jaa du jag har ingen aning vad alla dom uppfödarna hette .. Dt var flera år sen. Men jag vet inte djuraffärsråttorna jag träffat kan ju kommit från privatperson som hållit på med dom mycket.

Razzo
0

#24: Antagligen var det ingen seriösa uppfödare. Råttor som är avlade i hemmiljö men med okunniga ägare behöver inte vara bättre än råttor från zoo. Råttor från Zoo behöver inte heller vara dåliga men chansen är större och man stödjer enligt mig en oseriös avel som skadar djur.

AnneN
0

Nu har jag lyckats ta lite bilder… Om det är någon som vet vad Pandoras färg och teckning heter så får ni gärna meddela det, för jag har försökt lista ut det själv, men kommer inte fram till nått.

_**/Mvh Anne

KickanW
0

Otroligt söt! :D

Allamej
0

blå eller mink striped roan skulle jag säga :) Söt!

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

idisen95
0

söööööt

AnneN
0

Pandora tackar så mycket för komplimangerna och matte ler stolt =)

Fler bilder på Pandora finns i mitt fotoalbum för den som är intresserad.

_**/Mvh Anne