Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 1100 ggr
Ladyinred
0

Vid fara!

Blev väckt för ett tag sen av att det brinner ca 50 meter från mitt hus. Brandmännen har väckt alla närliggande hus så att folk är berädda. Just nu är min sambo ute och pratar med dom igen. Vi har packat katter, råttor och gp råttor ut i fall att.

Personligen har jag bara 7 tamråttor men hur gör ni som har många? Sen har vi 5 ormar med, men de får vi lämna för de dör om vi tar ut dom endå.

[Driva]
0

Usch vad hemskt!

Jag har faktiskt funderat vad man gör om det börjar brinna... Speciellt som vi har en sån stor bur att de är svåra att hitta. Men man får hoppas att det inte händer, och om olyckan är framme att man lyckas få ut all råttisarn..

Hoppas att allt går bra för er och att branden inte sprider sig..

Ladyinred
0

vi fick vara glada att det är snö ute, tydligen låg det glöd flera hundra meter runt om kring som vinden hade fört med sig. hade det varit sommar så hade det inte funnits tid till några djur.

men nu är den släckt och det är lungt. dock luktar det som nån har grillat korv här hema….

ElinLi
0

ojj vad hemskt :/ får jag bara fråga en sak ? varför kan man inte ta ut ormarna ?

Ladyinred
0

Det är minusgrader ute och under 20 plus så blir de sjuka. De kommer från ett tropiskt klimat och klarar inte att vara ute i snön.

hus-musen
0

#4 aha va jobbigt med ormarna om de skulle hända något..

jag har bara 4 hanråttor, så de blir inte så svårt att få ut dem på 30 sekunder..hittar jag inte transporten så är de ju bara att trycka ner dem innanför tröjan liksom. men om man ar mer än 10 råttor i olika burar (hanar o honor) och man ska krångla med att få ut dem o sätta dem i transportburar osv så kan jag tänka mig att de tar lite tid..

Qui dormit, non peccat

Ladyinred
0

man märker verkligen hur man prioriterar sina djur här hemma nu. Man kanske bara hinner med en individ när man börjar, det vet man ju inte så man får springa och hämta den som är viktigast. Här blev det gp,n medans sambon letade upp katterna. Har en stor låg plastback med lock som tillfälligt fungerat som terrarie. Detta fick nu bli en råttbur…. Så fick de bo i knappt en timma tills det var lungt.

I fortsättningen ska jag alltid ha burar i närheten om olyckan är framme. Råttornas burar och kattburarna var i källaren

gulzebra
0

Har visserligen många och även mycket djur i andra arter… Men det är inga problem. Alla råttor kan gitta i transportbur eller hamsterbur, blir trångt men det funkar.
Kaninen finns det transportbur till.
Mössen och hamstrarna har desto mindre burar så de kan jag helt enkelt ta ut hela burarna åt :P Är bara musflickorna som får sitta i petbox om olyckan är framme - har 4 flickor, lätta att få tag på när man lyft ut en del inredning, går snabbt.

Fåglarna är lite klurigare. Skulle nog bli att jag tar de sist om det börjar brinna, och tar då hela fågelburen. Att fånga in varenda fink och stoppa i transport tar alldeles för lång tid när det är akut, det är ju inga tamdjur som de andra om man säger så…

Men ormarna, nog borde väl de kunna tas ut? Räcker väl med frigolitlådor, det är ju isolerande..? Och så typ ringa nån du känner eller så som kan hämta de omgående så de får komma in i värmen hos den personen sålänge.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Allamej
0

Börjar det brinna så får jag bråttom… Undulaterna in i en transport, Katterna får trängas i en annan. Sen blir det att packa råttorna… Stora flockarna i katttransporter och de små i alladin och bubbla.

Sen springer jag…

Orsaken att jag gör djuren i den ordningen är för att undisarna är ett h-vete att få in. Jag behöver all energi jag kan få till dom.

Katterna är snäppet mindre djävliga men jag förväntar mig blodspillan.

Råttorna är snälla och kommer när jag ber dom så dom är enklast att få med sig.

Nån som vet? Är det säkert i skyddsrummet om det brinner i samma hus? Det är min fråga… tills jag har svar på den så kutar jag med vänlige grannen till säkert avstånd.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Ladyinred
0

tvivlar på att det är säkert i ett skyddsrum för giftig rök.

Två av våra ormar är inte hanterbara och agressiva med långa tänder och två st är två meter långa och kommer inte självmant vilja vara kvar i en liten låda. det går inte att få ner dom under stress.

hus-musen
0

#8 skyddsrummen ska vara säkra beroende på hur gamla de är, vissa har dålig ventilation, så brinner det ordentligt så kan de bli väldigt hett och rökfyllt.jag hade nog sprungit till grannen faktikst, bara för att vara säker.

Qui dormit, non peccat

Ladyinred
0

Gick ner dit precis för att se hur det såg ut efter branden. Bara några bräder kvar av huset. Men det rök så jag gick närmre och såg att de brann igen…. Fick springa hem o larma. Inget akut, en mysig liten brasa bara :P

Ladyinred
0

Tanken på att jag kanske bara kan rädda en individ var skrämmande. Inte kul att ta ett sånt beslut.

Tidigare när vi har pratat om detta här hemma så har vi sagt att vi kastar ner katterna från balkongen om ingen tid till djur finns. Större chans att de överlever ett fall från tredje vån ner på gräs än att de klarar sig om det brinner i lägenheten.

hus-musen
0

#12 tredje våningen är inget större problem för katter, så som sista chansen så går det nog bra=) katter är överlevare=)

Qui dormit, non peccat

Ladyinred
0

Ja inte att man börjar hiva ut katter genom fönstren så fort någon ropar eld precis…Flört

Visst man kan kanske få ta en tripp till vetten sen för ett brutet ben eller så, men katten lever ju i lalla fall. Och akutpengar går alltid att pressa fram nån stanns. Om inte så är avlivning där snällare än att låta dom brinna inne och då har man ju försökt.

ElinLi
0

om det skulla brinna här hemma skulle vi få grymnt mycket problem , eftersom att vi inte har en enda transportbur här hemma :/ .. och vi har liksom : 4 katter 1 hund 1 fågel 2 råttor 3 marsvin och 1 kanin..

Ladyinred
0

måste ju inte vara transportburar, jag använde en plastlåda bara. man tar vad man har. Kartong till marsvin och kanin kanske? De klarar sig väl en stund ihop.

Jag ska se till att alltid ha en lösning hemma i beredskap i fortsättningen.

hus-musen
0

#15 vanliga godislådor funkar att slänga ner marsvinen i, samma med råttorna och ev kaninen.annars så kan man ju ta en korg eller pappkartong o slänga ner kaninen o marsvinen i den! hunden o katterna klarar sig men fågeln kan bli problem beroende på hur tam den är.

man tänker ju aldrig på att de ska börja brinna, eller att andra olyckor ska hända så man är ju sorgligt oförberedd när det händer nått oftast! nu har jag iaf sett till att transportburen är lättillgänglig=)

Qui dormit, non peccat

Ladyinred
0

Och har man hanar och honor så tycker jag att man kan sätta dom i samma transport om man har en stor. blir det ungar så är inte det hela världen, huvudsaken är att man får med sig så många som möjligt ut.

gulzebra
0

Fast det beror ju på åldrarna också. Jag skulle då inte vilja riskera att en gammal hona får bebbar vid tex 1½ om hon inte haft ungar tidigare…

Nä, ärligt talat, att ha nånting att ta djuren i vid akutfall är helt enkelt ett måste om man ska ha djur. En transportbur eller vanlig låda är en sinnessjukt billig livförsäkring, kan man inte ens kosta på sig det så vete fasen om man ska ha djur öht.
Med det sagt - en vanlig kattransport går på 125-175 kr beroende på modell på ÖB. En sån går alldeles utmärkt till tex en råttflock, kanin, katt eller vad man nu har och slukar inte hela plånboken heller. Annars finns ju även de alltför underskattade hamsterburarna på blocket, med lite tur hittar man transport för en hel flock för bara en femtiolapp.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Ladyinred
0

ja eller en stor plastlåda på ikea eller liknande fungerar oxå kanon…

Jag har alltid så att jag kan ta med mig alla råttorna på en gång. Du har rätt i att det är en risk med gamla honor. Tänkte inte på det… Kan tilläggas att jag inte riskerat livet på nån råtta här idag.

zickan
0

Jag har gått så många bradutbildnings kurser under de 5 år jag jobbade på scandic hotell. Var 1-2 dags kurser per år.

Det förste jag gjorde när jag flyttade hit var att kolla var ligger närmaste brandstation. Vad finns det för flykt möjligheter. Vad är huset bygt utav/brand hastighet.
Vad finns det för varningar/släck möjligheter. Sedan har jag även ringt till brandstationen och berättat vad det finns, vart de hittar transport burar, vilka djur som kan blandas vid akut. När jag är bort rest så brukar det oftast finnas en lista på golvet vid ytterdörren. Enkel lista på vilket rum, antal djur per bur.

Allt detta beräknat på att jag inte bryr mig om jag lever eller dör så skulle jag troligen få ut alla djuren om jag hittade dom.

Skulle det vara så illa att man hade haft väldigt lite tid så skulle jag först kasta ut hunden genom ett fönster. Risken är nog stor att jag inte skulle hitta jour katten :-/
Sedan ta rum som ligger värst till. Se till att tömma dom först om jag kunde.
Givetvis ska ormarna ut. Och de lär inte dö av det. Alltid legat påslakan under mina terrarium. Nu har jag bara ett kvar. Enkelt att kasta ned alla. knyta ihop. Tyget ger ett litet extra skydd mot röken.  Om det är kallt ute så finns det alltid någons bil, ringa på till någon annan och enkelt att även ha påsen innan för tröjan nära huden. Ger värme nog så de klarar sig.

Kan bli ett problem med tjejernas nya bur. Den är rätt stor men blir de rädda så tar de flykt till oftast samma ställe. Händer nått så får man hoppas att ha lite tur på sin sida. Har lite delar som är på hängda på utsidan. kan enkelt plockas av och kastas ned i tansportburen som står på.

Nej mina djur får inte brinna inne. Då skulle jag aldrig förlåta mig om jag inte gjorde allt för att få ut dom.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Elipowe
0

Efter en idiot startade brandalarmet i mitt internatboende har jag planerat allt. Jackan hänger där den skall, nycklarna och bil på bordet, råttorna transport brevid buren. Sedan springer jag som en galning :O! Knacka på mina vänner, skulle aldrig förlåta mig själv ifall de inte skulle vakna av det. (De hade inte vaknat om jag inte knackade sist).

Hade det varit hemma så hade jag gjort likande. Hade tagit hunden med mig farten.

Hur jag gör med Nisse (undulat), blir nog att ta buren handen! Den är inte så stor eller tung. Vi är ändå 3st i huset.

Blir nog externa data hårdisken med mig i farten :O! Mitt liv finns på den, känns det som.

wintermynta
0

På sommaren om det är fint väder ute är det inga problem. Då är det bara att rulla  ut voljärerna men på vintern så vet jag inte. Har 24 råttor och det är en skrämmande tanke att inte få med sig alla. Jag skulle aldrig kunna förlåta mig själv om jag bara lyckades få med mig nån.
Ska övertyga sambon att transportburarna som står i boden ska in direkt utifall.
Det är sånt här man inte tänker på. Det jag däremot tänkt på är att skaffa en dekal där det typ står. Vid brand rädda husdjuren i bostaden. Men jag vet inte va man hittar en sån.

hus-musen
0

#23sånan brukar finnas på tex biltema o andra affärer. har stt sånna på ica oxå=)

Qui dormit, non peccat

Ladyinred
0

#23 Rulla ut dom på vintern oxå i så fall. Väl i säkerhet där ute så kan du ju placera dom i transportburar och frakta bort. om de drar på sig nån snuva är väl inget och det går ju över.

Lancia
0

Vill inte ens tänka på hur set skulle gå för oss om vi hade fler djur än 3 råttor att rädda. Att springa ut och in i omgångar funkar inte så jäkla bra när man bor på 4:e våningen :/

Amoz
0

Här finns bara en hund, en katt och fiskar just nu. Fiskarna vet jag att jag inte skulle kunna få med mig, men jag skulle ha dåligt samvete för det med, då jag har väldigt tama fiskar (vissa av dom simmar upp i handen hur knäppt det än låter)
Hunden och katten är inte svåra att få med, bara att fånga upp katten och kalla in hunden, på dörren står även att det bor en katt och en hund här.

gulzebra
1

#20: Precis. Och så Willys, Rusta, ÖB… Överallt kan man hitta billiga plastlådor. Bla finns ju märket Frida på Willys, största storleken med lock går lös på en femtilapp och är större än en sån där ÖB-bur. Bara att borra lite lufthål så är det klart för användning.
Hittade en annan låda på Rusta. Något större, med hjul och handtag, bara att dra med sig. Hur smidigt som helst och även där bara en femtilapp.

Och så finns ju förutom godislådor även kakburkar, glassbyttor, ja allt möjligt som funkar till mindre djur eller små råttor.

Nyligen hade de hinkar med kolapopcorn på Lidl… En sån hink fungerar ju utmärkt också, så får man lite gott på köpet :P

Vid närmare eftertanke har jag en stor fodertunna i plast. Där skulle nog mina musflickor hamna - tunnan står redan vid deras akvarie, och så är den full med mat så man får maten med sig samtidigt. Visst blir det väl lite toabesök under tiden, men har man mycket mat (får plats med 60 liter i min) så är det ju ingen katastrof om man säger så.

#23: Kolla tradera, hittade min dekal där :) Kommer från Djurskyddet Sverige, men de verkar inte ha såna kvar där…

gulzebra
0
Bullerbytjejen
0

När jag bodde i lägenheten i Gävle visste jag precis vad jag skulle göra, det började brinna en natt i våran hiss och trapphuset blev helt rökfyllt, vi såg inte ut genom titthålet knappt, men efter det fick jag mig en tankeställare, fanns ju ingenstans för oss att ta vägen för att komma ut i ett sånt läge förutom hoppa från balkongen typ :S

Men jag kom på den briljanta iden att (om nu brandmän nu för tiden har sånna segeldukar) först tejpa fast alla råttorna me silvertejp på jycken och sen kanske ut dom från balkongen först, sen skulle jag själv hoppa. Råttorna lär ju studsa upp igen ganska lätt. Men då ska  man ju ha brandbilen där också annars landar man nog ganska hårt.

gulzebra
0

Haha snyggt tänkt där med silvertejpen Skrattande

Jag tror brandmännen använder stegar nuförtiden dock, så personligen hade jag nog satsat på rep och krok och så helt enkelt firat ner djuren om inte stegen redan hunnit dit :P

[Driva]
0

Det stora problemet tror jag är röken om det börjar brinna. Råttor behöver nog inte få i sig mycket rök för att ta skada och rök utvecklas fort.

4 minuter så är ett vanligt slutet rum övertänt.

Det andra problemet är att råttorna antagligen skulle få panik och har man en stpr bur som jag, så är det nog ganska svårt att hitta alla och få ut dem på kort tid… Tyvärr…
Jag får fiffilura på något sätt om man kan inreda buren så man får en bättre överblick..