Kan det bli råttsorkar?
Kan råttor para sig med sorkar? Och i så fall blir det någon avkomma? Är nyfiken…. någon som vet?
Mia//
Nej det tror jag inte:/ och OM det nu hade gått så skulle avkommorna bli fertila (heter det så?), allstå, dem kan inte själva få barn. Så är det ofta med mulåsnor om jag inte mins fel.
Min blogg: SweGizmo.se

infertila=sterila, fertila= kan producera barn
Mia//
#1: Fertil betyder att de kan föröka sig. Infertil är ordet du söker.
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
Haha ^^' tack… ja jag blev lite osäker. orden är ju inte allt för olika;)
Min blogg: SweGizmo.se

nope råttor och sorkar kan nog inte få ungar tillsammans. de tillhör inte samma släkte, sorkar hör till släktet Cricetidae (hamstrar, sorkar mm) och råttor hör till släktet rattus. tror itne ens att de kan para sig så råttan skulle döda sorken.
liger och tigon, alltså lejon och tiger kommer från samma släkte alltså Panthera. där är hanarna sterila men honorna är fertila.samma gäller jaguon och lejuar, alltså jaguar och leopard, de kommer oxå från samma släkte alltså Panthera. så där är honorna fertila men inte hanarna.
mulåsna och mula hör till samma släkte alltså Equus, där är dock hanarna alltid sterila och oftast är stona det oxå. men det ska tydligen finnas fall där det blivit avkomma.
Qui dormit, non peccat

ok! Tack för alla svar!
Mia//
vilken är hane och vilken är hona på mula och mulåsna föresten?

mula= häststo och åsnehingst
mulåsna= åsnesto och hästhingst
Qui dormit, non peccat

Men svartråtta+ tamråtta skulle alltså gå…?
Mia//
troligen, men det är nog svårt när de antagligen vill slå ihjäl varandra :P
Skvder då. Tjäder och hare :)

#9 jaopp svartråtta och brunråtta går i teorin, men de skulle nog bara bli slagsmål i verkligheten=) möjligtvis om man har dem så de växer upp som bäbisar tillsammans.
#11 haha skvadern
undrar om den är infertil oxå
Qui dormit, non peccat

#12 men om man har en tamråtta som har varit på villovägar… så skulle hon kunna tänkas komma hem gravid…
Mia//

#13 så har hon antagligen inte parat sig med en svartråtta då de finns ytterst få kvar i sverige, och hon antagligen skulle ha slagits med svartråttan.=) så de är mer eller mindre en omöjlighet=)
Qui dormit, non peccat