Råttor iFokus

Råttor

Etikettoff-topic
Läst 935 ggr
Amoz
0

Djuraffärsidé

Tänkte bara se lite vad folk tycker, många vill ju inte köpa från djuraffärer, eller hur? För djuren kommer ofta från grosister, jag och en kompis har tänkt öppna en djuraffär när vi gått ur skolan (går just nu första året på gymnasiet) och har tänkt föda upp djur själva till djuraffären, och då vara noga med temprament på de djur vi säljer.
Vad tycker ni om detta? Om djuren i djuraffären (och självklart avelsdjuren) har burar som är i rätt storlek med saker som stimulerar dom o.s.v (en råtta behöver ju mycket mer saker än t.ex. (minst)två marsvin i en bur) (Tanken är även att avelsdjuren ska vara från uppfödare och stamtavla ska finnas till djuren)

(Detta är ju med en anledning att jag är inne här mycket, jag vill ju lära mig allt så de ska få bästa möjliga liv helt enkelt)

idaleck
0

Det låter som en fin idé men det finns ju redan uppfödare som gör det jobbet, så jag tror tyvärr inte att det är en affärsidé som skulle funka i längden…Tyvärr.

cosmonita
0

Som sagt, tanken är god, men vilken seriös uppfödare säljer ungar helt förbehållslöst till den som bara vill köpa råtta? Man kan inte ställa några krav på köpare som köper från djuraffär, oavsett om föräldrarna bor bra och tom har stamtavlor. Uppföljningen blir nog inte så bra.

När jag började föda upp råttor slog tanken mig också, att om jag inte får alla sålda så kan jag väl sälja/skänka resten till djuraffärer i stan. Ganska snabbt, som tur är innan jag gjorde det, så kom jag på att det inte är en försvarbar handling om man vill föda upp råttor seriöst.

Razzo
0

Det skulle väl vara möjligt att ha en seriös uppfödning och sälja i djuraffär OM man har lika hårda krav på köpare som uppfödare. Problemet lär dock vara att man tappar kunder (både som köper djur och tillbehör) om man säger åt dem att gå hem och läsa på lite mer, eller nekar helt. Dessutom tycker jag inte att det är en bra ide att ha djur helt ensamma nätter/helger så isåfall borde man väl bo i anknytning till affären samt ha ett stängt djurrum där kunder får gå in och kolla under övervakning om de anmäler intresse.

Amoz
0

Inga rum med djur kommer vara "öppet" för kunder, utan man måste be om "tillstånd" innan, eller alltså säga till.

Men om man tänker så här, medans t.ex. du (inget illa ment) jobbar så säger vi att dina två råttor är ensamma hemma (som sagt, inget illa ment, bara exempel då jag inte vet något om dig ^^) om du då är ifrån dom dag eller natt, var är skillnaden?

Helger är ju självklart att man inte låter de vara helt själva ^^
Sedan har jag och min kompis tanken om att man fakiskt kan låta folk komma dit och hantera djuren (självklart efter intervju och att man vet när de kommer dit o.s.v. om du förstår?)

idaleck
0

Om ni börjar räkna lite så tror jag ni kommer se att det kommer vara svårt att få en sådan affär lönsam.

Amoz
0

Svårt att få en omplaceringsverksamhet lönsam (som vissa, inte just här, tipsar om)

hus-musen
0

tror inte att de är nån bra ide att skaffa djuraffär och sälja sj. för det första är det inte lönsamt. för det andra så kommer ni inte att kunna hålla koll och följa upp alla de ungar ni säljer.

ni kommer inte att veta om eran linje är så frisk o bra och att råttorna inte blir aggresiva osv när de blir äldre.

Qui dormit, non peccat

idaleck
0

#6 Vad menar du? Jag syftade inte på någon omplaceringsverksamhet så vitt jag vet..

hus-musen
0

#6 vadå omplacering?? är du medveten om att tex råtthjälpen o andra omplaceringsorganisationer gör jobbet gratis? de får bidrag oxå bland annat av privatpersoner som gör det möjligt för dem att fortsätta.. de flesta omplaceringsorganisationer över lag jobbar ideelt.

vad har det med er ide att sälja via djuraffär att göra?

Qui dormit, non peccat

KickanW
0

Man får väl inte ens neka kunder att köpa saker om man jobbar i affär? Idaleck, du kanske har koll på det?

En stor del i avelsarbetet går ut på att följa sina linjer, alltså att ha regelbunden kontakt med de som köpt råttan och om de råttor man sålt eventuellt avlas på osv. Så i så fall måste man ju kräva att de som köper råttor fortsätter ha kontakt, vilket jag tror blir svårt om man säljer i affär…

Amoz
0

#8 #9
Det är vad jag fått rådet från andra sidor, som jag skrev i parantesen så har inte folk sagt det här.

Jo, det får man faktiskt, då det handlar om t.ex. levande djur. (Har själv varit i en djuraffär då de nekade en kund att köpa djur)

hus-musen
0

#10 hmm nee jag tror inte att man får neka.. enda gången är väl om man inte har åldern inne tror jag..

Qui dormit, non peccat

idaleck
0

Nu är jag helt ute och gissar, men jag tror att man som ägare till en butik har rätt att neka kunderna att handla.

Jag tror också att det kan bli lättare att neka om det handlar om djur.

(obs obs, vilda spekulationer, jag har inte funnit lagstöd för varken det ena eller det andra)

Även om det skulle vara tillåtet att neka så kan man ju diskutera vilka andra bekymmet det skulle skapa. Frågor om diskriminering till exempel. För att inte tala om vilket rykte affären skulle få bland gemene man. Inne på forum som detta skulle det visserligen se bra ut, men i allmänhetens ögon skulle det kanske få motsatt effekt.

Amoz
0

Om man nekar någon till köp av djur av den anledning att man anser det som ett inpulsköp(?) och lämnar fakta till köparen, och ger tips och råd och ber dom återkomma kanske veckan efter, borde ju inte ses som diskriminering?

Och hur skulle ryktet kunna bli "De ville att jag skulle kunna mer om djuren för att kunna ge den ett bra hem" (inget illa ment ^^' är trött nu så inte meningen att verka sur om det verkar så)

KickanW
0

#14: Men om du skulle gå till en djuraffär för att köpa råtta… Du anser att du tänkt igenom detta och biträdet säger "Nej, du kan för lite", är inte risken rätt stor att du blir arg då? Att någon annan ska bestämma och avgöra vad du, som vuxen människa, ska köpa eller inte köpa?

Om man nu känner den känslan, tror du då man sprider ett positivt rykte om butiken i fråga?

Nicciz
0

Klart man får neka, men man får välja sina ord om man väljer att uttala varför Tungan ute

Man kan inte lagligen neka på hörsägen om att personen missköter sina djur. Då måste personen vara belagd med djurförbud. Men man får neka om personen vill köpa råtor som ska bo i en bur som underskrider minimun mått. Man kan hänvisa till rekomendationer osv. Privata butiker och franchisebutiker har lätare att neka än butiker som är del av en kedja tex.

Amoz
0

#15 det beror ju helt på vad man säger, som #16 säger, man får välja sina ord

KickanW
0

Självklart, man jag är ändå rätt övertygad om att många skulle bli rätt upprörda av att bli nekade att köpa ett djur, oavsett hur man uttrycker det.

idaleck
0

Givetvis är det inte diskriminering ur din synvinkel, det tror jag att alla är med på. Hur köparen uppfattar det är dock en annan femma.

Sen tror jag inte att man skulle säga till vänner och bekanta att "Jag fick inte köpa djuret för att jag saknar kunskapen som krävs för att kunna ge djuret en bra tillvaro" utan kanske snarare "Hahaha, som om man måste kunna ett helt uppslagsverk för att köpa en råtta! Hah!"

Du måste tänka på att det är lite kränkande få höra att man saknar kunskap, och att det är väldigt svårt för den som får höra det att ta det till sig på ett vettigt sett.

Nicciz
0

#18 Så människors sårade känslor ska gå före djurens bästa då… ? Rynkar på näsan

idaleck
0

#20 Jag tolkar snarare kickans inlägg som att människors sårade känslor gör att människor snackar en himla massa skit om butiken i fråga som sårade människans känslor Tungan ute

KickanW
0

Idaleck har förstått mig… Jag menar bara att det inte är så hemskt enkelt att ha en djuraffär där man föder upp "bra" råttor.

Emma87
0

Jag har en idé :) Ni kanske skulle kunna starta en djuraffär som enbart säljer tillbehör, som zoovaruhuset i kungens kurva, men mycket mer kunnig och väluppdaterad än dagens djuraffärer. Ni kan sälja Torrfoder som faktiskt är lämpligt för råttor (till skillnad från djuraffärernas s.k. "råttblandningar), bra litteratur (skriva ihop häften med fakta), höga rymliga voljärer, indedning osv.. och så kan ni bistå med kunskap, tips och idéer (till skillnad från många djuraffärer, har bland annat sett på flera hemsidor att de rekommenderar springhjul till råttor, snacka om att inte vara påläst!) plus att ni kan driva en seriös uppfödning vid sidan av, liksom i hemmet, med alla de kriterier som seriösa uppfödare följer.. så kan ni annonsera om denna uppfödning i affären.. på så vis blir hanteringen av råttförsäljningen skiljd från själva affären men ni kan ändå marknadsföra den i er affär, som i sin tur går med vinst.. Maybe?

Razzo
0

#4: Många djuraffärer är öppna runt 8 timmar, vilket betyder att djuren sitter ensamma 24-8= 16 timmar vardagar och längre på helgerna. Dubbelt så mycket som om jag jobbar normala tider.

Man får neka så länge det inte handlar om olaga diskriminering. Jag får neka någon att köpa mjölk för att jag tycker personen har stor näsa om jag vill (den affären skulle dock gå omkull rätt snabbt skulle jag tro).

Däremot tror jag som många andra att det är stor chans att köparen blir arg/sur/irriterad och väljer att handla någon annanstans. Men det menar jag inte att man ska sätta köparens känslor före råttornas bästa men ska man driva en affär med vinst är det ändå något man måste tänka på.

Thirre
0

(Jag har enbart skummat igenom de tidigare inläggen.. möjligt att ni redan svarat detta..) En sak att tillägga borde kanske vara att man inte får bedriva uppfödning i en zoobutik, man måste alltså ha ett eget utrymme där kraven även är hårdare vid djurhållningen (jordbruksverkets regler och riktlinjer ang. djurhållning vid avel.) Jag antar att ni går ett jordbruksprogram med riktlinje smådjur och då kommer ni få denna information via lektioner. För att få handhålla vissa djur måste man även ha gått ZOORF´s kurser och bli godkänd i nämnda sorten för att få ha dem i affären. Dock tror jag att elever som gått smådjursprogram kommer undan detta då deras kurser anses jämförbara men jag vet att det har varit tal om att det inte skulle räcka.

Jag håller även med de andra, eran tanke är mycket god men den är inte genomförbar. Butiken skulle inte gå runt. Satsa, som några skrivit tidigare, på ett bra utbud gällandes foder, burar, leksaker och andra tillbehör och "skicka" vidare kunder som vill köpa djur till människor som ni vet har bra hållning av deras djur. Ta alltså upp intresanter till att sälja djur genom medling via djuraffär.

Jag har jobbat i djuraffär i en mindre stad och vet (har en aning om)hur svårt det var att få det gå runt, hur mycket krav som finns att hålla och vad som krävs för att starta en affär i huvudtaget.

Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

Amoz
0

Vi har gått igenom L80 ang hållande i djuraffär, om uppfödning då.

Vi blir inte direkt godkända för att ha djur i djuraffär eller ge sprutor till djur, men vi får ta ett "prov/test/licens" (vad man nu ska kalla det), det är då två olika och kraven är: Minst G i djurämnen och under 20-25% frånvaro (glömt vad det var exakt med frånvaron)
Proven/testen/licenserna är då ett för att få ge djur sprutor (t.ex. om man jobbar som "sköterska" på en veterinär klinik, så är det bra att ha) eller för att få sälja djur i djuraffär.

Amoz
0

Och hur många timmar sover du? Håller du då djuren sällskap tycker du?

hus-musen
0

#27 de är inte samma sak. hon skrev att djuren har "sällskap" i 8 timmar om dagen, men när affären stängt så är de ju ensamma i 16 timmar och längre på helgerna.

Qui dormit, non peccat

Amoz
0

Längre på helgerna? Det beror ju helt på öppetider/hur länge man är i affären.

hus-musen
0

#29 jag har då inte sett nån affär som har öppet längre på helgerna än på veckodagarna. men visst beror de lite på hur längeman stannar kvar efter stägningsdax o hur tidigt på morgonen man vill börja.

Qui dormit, non peccat

Emma87
0

Vad jag tror att Amoz menar är:

8+8+8=24=dygnets antal timmar

När man har djur hemma, vardagar:
8 timmar arbetstid (håller inte djuren sällskap)
8 timmar sömn (håller inte djuren sällskap)
= 12 timmar utan sällskap
8 timmar "ledig tid" (kan hålla djuren sällskap)

När man har djur i affär, vardagar:
8 timmar vaken icke arbetstid (håller inte djuren sällskap)
8 timmar sömn (håller inte djuren sällskap)
= 12 timmar utan sällskap
8 timmar arbetstid (kan hålla djuren sällskap)

I teorin blir alltså timmarna desamma. Frågan är hur det skulle se ut i praktiken, förmodligen annorlunda.. Och som sagt, på helgerna blir det ju annorlunda.. Någon som vet vad som händer mer djur i djuraffärer på helgerna? Kommer det dit någon och tar hand om dem eller lämnas de ensamma? Jag hoppas att de inte lämnas ensamma, men det är nog en naiv förhoppning :(

Man kan ju göra så att man tar hem djuren över helgen, men då kan man ju lika gärna bedriva uppfödningen hemma så slipper djuren fraktas fram och tillbaka, plus att hemmiljö känns som en trevligare miljö att växa upp i. Ett alternativ skulle även kunna vara att bedriva hela verksamheten hemma, alltså ha sin försäljning av tillbehör (tex bra Torrfoder, burar, informationsblanketter osv) i anslutning till hemmet, tex med förråd i källaren eller dylikt.. Eller som jag föreslog tidigare, att sälja tillbehör i butiken men bedriva uppfödningen separat hemma och gärna hänvisa seriösa kunder till den.. Jag vet inte, men jag tycker inte att vi ska såga Amoz idé för den är ju verkligen ett steg i rätt riktning för djuraffärer (där tyvärr många människor handlar sina djur då de kanske inte vet att det finns bättre alternativ, eller kanske inte orkar leta efter uppfödare) så vad vi istället bör göra är att hitta ett sätt att få idén att fungera, både så att djuren får bästa möjliga liv och så att affären går runt (förslagsvis med någon form av kompromiss), det var ju därför Amoz ställde frågan

Amoz
0

Nej då, djur i djuraffärer är inte ensama, någon kommer dit och ger mat/vatten men mer brukar det inte vara (för djuraffärer som har stängt på helger)

Jag har funderat lite mer, möss och hamstrar skulle man väl kunna ha i djuraffären? (tanken är redan att vi kommer behöva plocka hem hamstrar för parning då de har lite speciella parningstider) marsvin ska vara hos mig och kaniner hos min kompis, råttor har jag gärna hos mig (och kommer skaffa för sällskap med) men råttor har hon säkert gärna hos sig med, då skulle det ju kunna vara så att man inte har djurungar av andra slag än t.ex. hamstrar och möss i affären utan de är hemma, och om någon vill köpa t.ex. en råtta så säger man om man t.ex. har en råttkull hemma (man får ju även ha lappar om att man föder upp marsvin, kanin och råttor men att de inte bor i djuraffären) men då kan man ju komma överens om en dag då kunden kan komma dit, och den dagen har man med sig ungarna (om vi nu säger att man har en kull som är gamla nog att flytta) då kan man även lämna info blad om det är kundens första råttor, och det är inte lika stor risk att det är ett impulsköp.

Razzo
0

#32: Nu vet jag inte vad ni planerat för öppentider på eran affär, du får gärna upplysa mig hur ni skulle lösa det?

Men ta Arken i Härnösand som exempel: Då sitter djuren alltså ensamma från de att de stänger klockan 15.00 på Lördag till 10.00 på Måndag med undantag från ett besök där de får mat och vatten. Det blir 43 timmar minus 1 timme för utfodring.

Jämför med om jag jobbar. Stiger upp klockan 5.30 och tittar till råttorna, vi sitter och äter frukost tillsammans. Sen är jag borta 8-9 timmar till 16.00. Sen är jag ofta hemma vaken 7 timmar innan jag går och lägger mig. Vaknar jag under natten så tittar jag alltid till dem, annars hör jag om de blir bråk eller skrik under natten eftersom de bara bor ett rum bort.

En råtta som skadar sig eller blir sjuk hinner bli rejält sjuk på 21 timmar. Så det är ett problem jag tycker man måste lösa innan man isåfall öppnar en affär.

Sen är jag lite nyfiken på hur många olika djuslag ni ska föda upp och sälja? Att ha kontakt med ALLA köpare av ALLA djur tror jag kommer ta massor med tid utöver den tid som djuraffären är öppen. Rent ekonomiskt är jag tveksam att det kommer gå runt.

Thirre
0

Som sagt, man får INTE bedriva uppfödning i zoobutiken. En del butiker säljer bara tillbehör för att de dels inte kan uppfylla kraven för djurhållning men även dels för att det finns flera som blivit av med deras licens för just den djurarten. Kraven vid pälsdjur är dock inte alls lika hårda som vid reptiler, har ni tänkt på hur få det är som har sådana djur i sin butik?

En sak som jag lärde mig när jag arbetade i djuraffär var att man tyvärr var tvungen att "stänga" av sina känlsor, tankar och ideal till förmån för butiken. Jag som försäljare kunde inte neka människor att köpa djur lika lite som jag kunde påverka var man köpte dem från. Nu hade jag dock turen att få jobba i en butik där djuren har det någolunda bra, råttorna har stora burar, vi sorterade dem efter kön och lämplighet som sällskap, de fick/får matrester från frukost och lunch. Men.. det tog ett tag att "vänja" sig vid att sälja levande möss och råttor till folk som man visste skulle ge dem som foder till reptiler. Men det är tyvärr så det går till, så länge det säljs reptiler måste man även kunna förse dem med mat.

Man kan ha en fin utopi om hur man som djurvän vill ha en djuraffär men tyvärr går inte dessa två konponenter ihop. Man får isf ha en butik med tillbehör och vidarebefodra djurköpare för att döva sitt samvete.

Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

Amoz
0

Så länge kommer de i vilket fall inte behöva vara ensamma, och jag funderar på om vi bara ska ha möss och hamstrar i djuraffären (om ens det) och om någon vill ha t.ex. marsvin så får man bestämma en dag då de ska komma och den dagen har man tagit med sig ungar (om man har ungar i lämplig ålder)

Jo till båda. Man får bedriva, bara det är i ett annat rum som kunder INTE får gå in i. Och jo, man får neka kunder.
Och, det är många djuraffärer som vägrar sälja levande råttor/möss till folk då de vet att djuret kommer bli reptil mat