Vad vill DU veta?
Finns det något speciellt du skulle vilja ha en artikel om?
Finns det något du undrar, något som är tvetydigt när man söker fakta? Något som verkar spännande men du vill veta mer om?
Saknar du artiklar om något här på råttor i fokus?
Berätta vad du vill veta så söker jag rätt på faktan och sammanställer en artikel i ämnet som sedan kommer ligga här på råttor i fokus.
:-) Fram med massa roliga ämnen nu :-)
hej!
jag har precis skaffat två små killar och jag undrar varför dom inte får äta lök? vad kan hända? är lite orolig för jag råkade ge den ena lök och sen läste jag här att man inte får ge dom lök :S
hur gamla dom ska vara första gången dom badas? dom är nu sju veckor och verkar vara livrädda för vatten..
ibland får dom typ tok-ryck och börjar hoppa runt och brottas med varandra..dom skriker inte eller någonting så jag tror inte att dom gör varandra illa..dom är bröder och har växt upp tillsammans..busar dom bara med varandra eller bråkar dom? det är bara ibland..annars är som jättefina ihop..
tacksam för svar!
mvh/cecilia
Den första frågan har jag inget svar på, annat än att du inte behöver oroa dig över att ha gett dem lök en gång. :)
Bada dem kan du lugnt göra, bara du ser till att inte bada dem för ofta eftersom det torkar ut deras hud. Speciellt om du använder schampoo/tvål/ osv. Sedan måste du alltid komma ihåg att smörja in svansen som lätt blir torr.
Deras "tokryck" är bara bus och absolut ingenting du behöver oroa dig för. Gläds åt dina små mirakel istället. :D
/Moa och kärlekarna
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
tack!!
nu är jag mycket lugnare! :D

Läste idag att lök har typ nästan samma effekt som choklad. Lök är även giftigt för oss människor men vi får i oss så pass lite att det inte ger utslag.
Läste i samma artikel att en hund satt i sig en lökpaj och fick föras till veterinär. Den var inte pigg förrän två veckor senare.
Råttor vs lök vet jag dock inte. Men jag antar att det är någon kanon idé att ge dem det.
Choklad är inte farligt för råttor så som det är farligt för t ex hundar..
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
jag undrar en till grej..när jag ligger i sängen med mina små bebisar brukar dom komma till mig och dra tag i min underläpp och lickar mig i munnen..jag tycker att det är roligt och gulligt men ibland gör det ont för dom har så vassa klor..varför gör dom så?
det började med att jag pussade på dom så pussade dom tillbaka..sen började dom att bända upp munnen på mig med sina sylvassa klor..jag kan ta bort dom hur många gånger som hellst men dom kommer bara tillbaka hela tiden..
först trodde jag att dom var törstiga så jag gav dom vatten med det ville dom inte ha..det är bara mitt saliv som är intressant..
jag glömde fråga..måste man vaccinera sina råttor?
#6: Råttor älskar saliv! Inget att oroa sig för. :)
#7: Nej normalt sett så brukar man inte vaccinera dom. Jag har aldrig hört något om vaccinering på råttor, och eftersom de sällan träffar främmande råttor så minskas smittorisken betydligt. Hundar och katter brukar man vaccinera för att de ofta träffar andra och rastas på samma ställen som andra djur, och då är det väldigt lätt för sjukdomar att spridas. Även om det skulle vara likadant för råttor så vet jag inte vad man skulle vaccinera dom mot.. :)
#8: Pyret ser ut att vara en striped mismarked, färgen är lite otydlig men jag tror det är mink.
#9: Polarns färg är mink. Teckningen bli lite klurigare, men jag tycker han ser ut att vara roan pga ögonen. Men det kan ju även vara american berkshire, eftersom mink är en färg som kan ge rubinröda ögon när färgen inte ser ut som den ska. Problemet är att roan och striped ger lite lätt rubinfärgade ögon dom med, så därför är jag lite osäker här.. Men jag tycker att det ser ut att vara en roan, dels för ögonen och dels för att han börjar se silvrerad ut viket tyder på ev. blekning.
Otroligt söta råttor har du iaf! :)
hehe… vad är det med saliven som tycker så mycket om? 
jag undrar hur det är med klippning av klor på råttor? när jag gick på naturbruksgymnasium så sa lärarna där att man absolut inte ska klippa klor på råttor att det kan bli något fel på tassarna då eller nått (kommer inte riktigt ihåg vad anledningen var!) .. och sen har jag hört från massa andra att man måste klippa klorna på dom.. jag har aldrig klippt klorna på mina råttor men har en tegelsten inne i buren och det slipar ner klorna såpass mycket när dom står på den så att klorna inte alls blir så vassa!
#12: Kanske finns lite matrester/smak kvar från senaste måltiden? =) Sen så tycker ju råttor om det mesta, så varför inte saliv. :P
#13: Man måste inte klippa klorna men jag har aldrig hört talas om att det skulle vara farligt att göra det. Tvärtom så tror jag att råttorna kan få problem med fötterna om klorna blir för långa. Exempelvis kaniner och hundar kan få ont i tassarna av att ha för långa klor, detsamma tror jag gäller råttor. Jag brukar klippa mina råttors klor mest för att de inte ska vara för vassa så att de kan riva varandra eller sig själva.
Det tycker jag kan vara en intressant artikel: SALIV! (Varför gillar råttor saliv?)
Jag ringde runt till tandläkare för några år sedan för att ta reda på vad saliv innehåller och varför råttor kan tänkas gilla det. Fick inget jättebra svar utom att det innehåller MASSOR… mineraler och ämnen… *suck*
Sedan aspekten, smakar råttor saliv av varandra för att ta reda på vad den andra ätit?
Nämen blä, nu mår jag illa :-( avskyr spott och sånt usch *ryser*
Kom på något som det inte finns någon info om och som jag själv personligen är MYCKET intresserad av…det är nämligen så att beckah gått och blivit totalt superförälskad! I vad? Ja i den Gambianska pungråttan!!!
Men fyyyy stutton vilken söööööt varelse! Vill ha vill ha vill ha och definitivt: SKA HA ett par sådana när möjlighet erbjuds :-D
Kanske vore något att skriva en artikel om? Eller är det bara jag som är intresserad av denna söta, STOOOORA råtta? :-D
Ninja: tack :D
de flesta djur gillar saliv….illrar exempelvis…man brukar ge dem saliv när de är små för att lära dem att inte bitas i ansiktet… det innehåller precis som grodan sa massor med enzymer mineraler etc…..
jag tror att det dära med hundar+ choklad & råttor+choklad varierar lite, asså, att djuren dör om dom får i sig för mkt, endel märks det inte ens på, kollade på 'Veterinärerna' för ett tag sen, då var det en kvinna som skulle ha nå inbjudan så hade hon massa chokladkakor med 80% kakao elller nåt, då hade hunden gått lös på typ 32 st såna
hunden hade blivit sjuk och fick ligga inne ett tag, ungefär sisådär en vecka, sen var hunden helt återställd (: så jag tror att det varierar. Läste nånstans att råttkillar kan bli sterila av för mycket choklad?
Beckah82, en linje om choklad kanske? (:
Min blogg: fiiiyah.blogg.se
Här bor jag: stallstenvik.blogg.se
jag undrar ytterligare något..min ena råtta, Pyret är stenhård runt magen och väger nästan dubbelt så mycket som polarn. jag vet inte om det är gaser eller vad det kan vara han äter men inte lika mycket som polarn och ändå väger han mer..det som oroar mig mest är att han känns så hård..polarnn är mer mjuk och vig och pyret är stenhård..
Ge honom Majsvälling (sådan som finns att köpa till bebisar) och lägg i en klick honung så kommer nog magen bli bättre.
Tipset kommer ifrån uppfödaren Råtz :-)