Snedskalle
Åhh jag behöver råd och tips omedelbart. Kom hem för tio minuter sedan och skulle släppa ut mina småbusar ur buren då jag får en känsla av att Julius inte mådde riktigt bra, han lutar med huvudet och verkar lite disorienterad. Nu söker jag i panik efter inlägg om snedskalle men är väl för orolig för jag hittar ingen bra info om exakt hur det ser ut eller vad man kan göra åt det eller hur farligt det är ja allt som man bara kan tänka sig om saken. Snälla snälla kan inte någon med kunskap om ämnet skriva och berätta mer, gärna också tips om var någonstans man kan gå till en veterinär i stockholmsområdet som är kunnig gällande råttor. Han är bara 4 månader gammal.
Låter onekligen som snedskalle.. Han behöver veterinärvård så fort som möjligt, så att han kan få antibiotika. Obehandlad så är snedskalle farligt, men många råttor klarar sig och kan leva med det när dom får vård. Snedskalle kan bero på olika saker; mykoplasma, öroninflammation, hjärnblödning, hjärntumör m.m. Oavsett så måste råttan till veterinär, men ju tidiager man upptäcker det desto bättre för råttan. Det verkar ju som att du upptäckt det tidigt så det går säkert bra!
Roslagtsull och Ahlbergs är två veterinärkliniker i sthlm som jag har hört bra saker om, så de rekommenderar jag.
Lycka till!
Tack så jättemycket, jag ska gå till Ahlbergs senare idag, hoppas hoppas hoppas att allt går bra :)
*håller tummarna* =)
Har nu varit hos veterinären. Han kikade i Julius öron och kunde se någon slags svullnad, jag ska nu ge antibiotika men jag tycker det ser mörkt ut, veterinären sa att han aldrig sett något liknande på en sådan ung råtta och han var osäker på vad det var men trodde att det kunde vara något elakt. Jag ringde uppfödaren men hon hade inte haft några problem med tidigare kullar och lovade att jag skulle få en ny liten kille om det går illa med Julius vilket inte får ske. Har gråtit en massa nu men får rycka upp mig och hoppas på det bästa.
Huh vad otäckt! Hoppas antibiotikan hjälper.. Kunde veterinären utesluta nånting, t ex öroninflammation? Var örat inflammerat så borde det ju varit rött och ev. lite varit, samt svullet. Är det bara svullet eller nåt annan sorts förstoring så låter det ju som att det kan vara en tumör eller något sånt.. :(
Tyvärr är det nog precis som du skrev, för han uteslöt öroninflammation. Har gett antibiotika men han mår verkligen inte bra nu på kvällen. Får se hur han mår imorgon :(
Vad tråkigt.. Men men, man ska inte ta ut händelserna i förväg. Han kan ju även ha en liten abcess eller nåt i örat som antibiotikan kan rå på. Förhoppningsvis är det nåt sånt, eller nåt annat mindre allvarligt än en tumör.
*tröstkram*

Det låter precis som snedskalle tycker jag.
Min Cindy hade snedskalle för över ett år sedan. Det var riktigt otäckt att se.
Jag gick med henne till veterinären. Dom var inte riktigt säkra på vad det var för fel på henne, men vi fick antibiotika (Bactrim). När jag hade medicinerat henne i 7 dagar så såg jag att hon hade blivit aningen bättre. Eller snarare, hon blev inte sämre. Om det är snedskalle och råttan inte får antibiotika som hjälper så kommer råttan att få sämre o sämra ballans och gå i cirklar eller rent av ligga på burgolvet och bara rulla runt.
Cindy har fått en bestående skada från sin sjukdom. Hon är fortfarande lite sned i skallen men det märks knapt nu. Dessutom skelar hon som en liten knäppis. Men hon har lärt sig leva med det och är pigg och glad som vilken liten råttis som helst. Balansen är numera perfekt och hon lever ett helt normalt råttisliv.
Så… så länge det inte blir värre så finns det mycket goda chanser att han kommer bli bra igen.
Vad är det för antibiotika du har fått?
Om du har några undringar så får du gärna höra av dig.. jag har som sagt en del erfarenhet av snedskalle.
Maila här eller till plashnak@hotmail.com eller ring mig på 073 649 35 77. om du vill
/Annika
Tack så jättemycket för era fina svar. Idag är det dag två och jag har inte sett Julius än, han ligger och sover, han var uppe en stund sent igår och då var han pigg som bara den. Idag känner jag mig inte lika hysterisk som igår :) så än har jag inga frågor som snurrar men de kommer säkert under helgen och då känns det tryggt och skönt att ha er att fråga :) Vibramycin heter antibiotikan som han får. Veterinären sa att det idag finns bättre mediciner men han vågade inte ge det till Julius då han fortfarande är så pass liten (han föddes i slutet på juli) och man brukar bara ge det till en aningens äldre djur men jag hoppas att det här blir bra.
TACK TACK TACK igen för er tid och era råd de hjälpte mig mycket igår :)

vibramycin är en bra medicin. den borde funka fint.
lycka till