Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 492 ggr
Chippers
0

Vad kan det vara?

Hej!
Mina råttor småkuttrar, men inte som marsvin riktigt, utan mkt mkt tystare, ljusare och så. Dom gör det i princip hela tiden, man hör om man är nära dom. Svårt med andningen har dom inte. Kanske kan dom verka besvärade ibland, men mest när dom nyser till då och då. Och ibland (sällan!) får dom små ryck" t.ex när jag klappar dom, syns nere vid magen. Mest 2 som fått det vad jag vet.

Vad kan det här vara? Låter det akut?

Ringt veterinären för tid nästa vecka på tisdag och alla ska undersökas, men kan ändra till denna vecka också (nu på torsdag isåfall). Ville mest avvakta och åka om det fortfarande är såhär.

Dom har även lite rött i pälsen, alla tre. Kan vara snoret bara, jag har ingen aning. Syns inte alls mkt, utan bara om man kollar noga på hårstråna. Lite mörkrött.

Är det Mycoplasma (?) dom har, eller förkylning? Har haft rätt kyligt hemma, och dom stod vid fönstret tills för nån dag sen. Och nu har vi värmre i huset också, men dom låter fortfarande o smånyser ibland.

Nån som kan säga vad det är och om det är allvarligt?

Kommer bli väldigt dyrt, men ett måste förstås. 550:- på undersökning och minst några hundralappar på medecin, sa hon jag pratade med. Men men, den dyraste, men bästa kommer jag åka till. Roslagstull heter dom.

Chippers
0

Just det, dom har nyst lite ett bra tag, men kuttrandet la jag märke till rätt nydligen, även "rycken" vid magen. Och det röda i pälsen.

hus-musen
0

åk till ahlbergs istället, de är bättre och billigare där=) men annars i stockholm så är roslagstull näst bäst tycker jag iaf!

de kan ha en förkylning om de kuttrar.. men om de är jättesvagt, ärdu säker på att de inte mysknastrar då? de låter som ett knäppande ljud ungefär=)

Qui dormit, non peccat

Chippers
0

Finns ahlbergs i stockholm? Vart isåfall? Hemsida/nummer? Finns det nån bättre veterinär här, som är billigare åker jag självklart dit. :)

Okej, men det verkar ju inte gå över, så dom måste till veterinären ändå eller, om det är förkylning?

Knastrar, låter det inte vid munnen då, att dom knastrar med tänderna? För dom låter ju såhär väldigt mkt, och även när dom springer runt, ligger ner, när man klappar dom, när dom är nyfikna och nosar på nåt, osv. Men även smånyser, som sagt.

Men visst låter det som ett knäppande ljud, inte så att det gnistrar lixom, utan ja, som väldigt tystlåtande marsvinskuttrande…

Chippers
0

Var precis hos dom. Och när dom äter är dom tysta. När jag kom med en matbit blev alla nyfikna och två nyste till (stänkte även lite snor då). Och när alla kommer fram samtidigt låter det lite mer då förstås…

-

Hm, konstigt det här. Känner mig liite förvirrad :P Är tydligen inte som jag skrev.

Skulle visa mamma. Så vi stod vid buren och alla sprang omkring, men lät inget alls, så jag tog ut Elektra, och hon varken nös eller kuttrade fast jag lyssnade nära. Så hela tiden låter dom tydligen inte. Men ändå rätt ofta, speciellt som nyvakna märkte jag. Nysa gör dom dock överallt rätt mkt. Fast jag har ju hö och spån i rummet, och ibland har dom smitit in hos marsvinen. Kan det bero på det? Tror ni att det går över, eller mpste dom kollas?

hus-musen
0

jajamen ahlbergs finns i sthlm=) enda stället jag går till=)

de har tyvärr ingen hemsida.. men telefonnumret är 08-7200655 de har drop-in mån-ons från klockan 12 har jag för mig.. de finns på magnus ladulåsgatan 29! tunnelbanemariatorget uppgång mariatorget=)

Qui dormit, non peccat

hus-musen
0

de låter som att de är förkylda.. ska sj dit med en pojke imorron eller på onsdag för förkylning! kanske synes dådå=)

Qui dormit, non peccat

Chippers
0

#5 Jaha okej, men vet du priser då? För undersökning och medecin? :)

Ska ringa imorrn och boka tid! Kanske redan till imorrn eller onsdag då, så ja, det gör vi kanske =D

hus-musen
0

#7 oj jag lurades bara.. de är dropin på måndag,tisdag och torsdag mellan klockan 13-19, tidsbokning onsdag och fredag mellan 10-17. ringde nyss o lyssnade på telefonsvararen=) jag ska dit imorgon vid 13, brukar vara minst med folk tidigt=)

en undersökning oavstt mängden råttor kostar 300, medecinen baytril för 4 råttor kostade 250 tror jag förra gången jag var dit=) inte så farligt dyrt egentligen=) de blir mycket dyrare att gå på roslagstull!

Qui dormit, non peccat

Chippers
0

Nu har jag ringt dom du tipsade om… men, får jag fråga om det stämmer, hon sa att:

Är det förkylning gör man oftast inget, kanske inte går att göra nåt. För det går över sen.

Är det Mycoplasma ger man antibiotika.

Tar jag med en råtta blir det 350:- för undersökning (skulle ta den värsta), 35:- för antibiotika till henne, se runt 100 till dom andra. Då blir allt runt 500 vilket är bra.

Men är detta korrekt?? Pratade med en äldre kvinna.

Och jag kunde komma imorrn mellan 1-7 då =)

Chippers
0

#8 Okej. Och hon sa 350:- per skalle :S Fast hon sa att hon tror att det är billigare vid fler, så kanske 200 för dom andra. Då ville jag bara ta med en. Undrar vad som stämmer.. denna som jag pratade med säger inte alls som du :S

hus-musen
0

#9 aha de kanske har ändrat lite=) de hade iaf ändrat tiderna märkte jag!

jo är de bara en förkylnng då räcker de oftast med värme och nyttig mat=) men är de nått allvarligare så är de ju bra med antibiotika, de behöver ju inte vara mycoplasma, de kan vara annat oxå som kräver antibiotika=) jo de jobbar två stycken där, två finnar tror jag, en man och en kvinna. de är mannen som är bäst på råttor, men de är kvinnan som står i receptionen och pratar i telefon=) hon låter lite barsk i telefon men är jättesnäll när man träffar henne, hon pratar gärna o gosar med råttorna=)

runt 500 kr tycker jag låter rimligt, de är väl ungefär den summan som jag kommer att få betala oxå=) därför går jag inte på roslagstull, de vill ju ha 550 för en undersökning bara!

ja men då synes vi kanske imorrn då, kommer antagligen inte att känna igen dig men ändå=) ett tips är att vara där tidigt, annars brukar de vara mycket folk efter klockan 2 iaf! har suttit o väntat där i över en timme en gång för de var mycket folk!

Qui dormit, non peccat

Ladyinred
0

Det verkar vara en vanlig förkylning och det finns massa huskurer för sånt här. Tycker inte man ska medecinera om det inte behövs.

hus-musen
0

#10 hmm konstigt.. jag hade med mig 2 o jag betalade för en bara. men de säger ju att de bara behövs tas med en råtta den sjukaste, sen säger du till killen att du har X antal råttor till hemma som oxå låter likadant så skriver han ut medecin till allihop. de är aldrig några problem när man pratar med honom!hon är lite krångligare=)

jag kommer bara ta med mig den sjukaste pojken iaf, de är så kallt ute så jag tänkte ha honom under jackan.

Qui dormit, non peccat

Chippers
0

#11 Aha, okej. Men då tar jag i alla fall med den råtta som det är värst med, eller iofs, tar nog med alla, så får en undersökas! :) Så dom inte känner sig ensamma :) Får se hur det blir.

Jo, 500:- är rimligt. Absolut mkt bättre än att gå till roslagstull. Kommer antingen imorrn (om jag kan få alla pengar, mamma var osäker) eller på tisdag innan klockan två. Om jag kommer imorrn syns vi kanske iaf =) tror jag vet hur du ser ut. :)

#12 Okej, så råttorna kuttrar vid förkylning också?
Jo, men dom har haft så länge, det går inte över, har testat med att ge dom värme och bra mat, men dom låter fortfarande =(

Chippers
0

#13 Okej! Låter bra det =)

Hehe, okej, jag tänkte ha dom i transportbur med filtar, tar jag en bara har jag nog den under jackan med, om det går bra =) är ju inte så jättelångt att åka dit för mig.

Ladyinred
0

ja om de e lite täppta så låter de ju. men om det har hållt i sig länge och inte ger med sig så tror jag du gör rätt i att kolla upp det. Bry dej inte om vad jag skrev :P

Chippers
0

#16 Aha, kan vara så faktiskt. =) Jo, tyvärr så verkar det ju inte gå över =(

Hehe okej ;)

hus-musen
0

#16 håller med dig, man ska inte medicinera i onödanGlad så de var ett bra inlägg ändå=)

Qui dormit, non peccat

hus-musen
0

#13 oki vart bor du då? sj bor jag i hägersten=) tar kanske en kvart till ahlbergs så de är nära o bra=)

Qui dormit, non peccat

Chippers
0

#14 Oj, är ju inte drop in på onsdag, men kan jag inte imorrn bokar jag väl en tid då till på onsdag =)

Chippers
0

#19 Jaha, jag bor i älvsjö , kommer gå till fruängen som tar ca 5-10 min och åka därifrån, och det går ju fort =)

Chippers
0

Just det, när jag kommit till Mariatorget och gått ut, hur går man då? Stod att jag ska gå 700 meter eller nåt sånt =)

hus-musen
0

#21 aha ja men då åker du ju samma linje som jag då=) fast inte samma dag=)

när du kommer till mariatorget, gå tupp i uppgång mariatorget. ta högra utgången och gå rakt över vägen, sen följer du swedenborgsgatan neråt, mot järnvägsstationen. du ska följa hela swedenborgsgatan tills den tar slut, sen tar du höger in på magnus ladulåsgatan=) jätteenkelt=)

Qui dormit, non peccat

Chippers
0

#23 Okej =) Nej, blir nog onsdag jag åker ändå.

Okej, tack så mycket! :) Jag hittar nog. =D

hus-musen
0

#24 ja de går nog bra=) de går bara att gå åt ett håll oxå på swedenborgsgatan så du kan inte gå fel=) för åt andra hållet tar vägen slut=)

Qui dormit, non peccat

Chippers
0

#25 Hehe okej, men då blir det ännu lättare =)