Råttor iFokus

Råttor

Etikettavel
Läst 1347 ggr
Ninja
0

Vilka planerar/har kullar?

Det kom ju upp en tråd om kullar 2009, nästa år, men vilka har kull just nu eller har kull planerad i höst/vinter?

(Hittade inte de gamla trådarna om kull just nu/kull planerad så det fick bli en ny)

Allamej
0

Jag kommer att göra en parning runt november. I kullen kommer det (förhoppningsvis) siameser, svarta och blå dumbobäbisar varav ungefär hälften kommer att ha rexad päls :)

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

zickan
0

Jag har ännu kvar ungar ifrån bleach kullen. Även en nyfödd kull men det blev bara tre. Samt en ny ihopsatt på silverfawn dumbo och blå eubk dumbo.
Inte varit så många kullar i år men nu har jag både tid och många tjejer som börjar bli mot ett år.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

SweGizmo
0

Kommer ev också ta en kull i November… får se.

Min blogg: SweGizmo.se

Babbett
0

Jag har ett par kullar planerade innan 2008 är slut..

silverorm
0

I November har vi en kull, färgerna är (om naturen vill) mink, chokolate, svart och förhoppningsvis någon blue. Hooded kommer många att bli. Bärare på silver blue.

sockerrattan
0

Jag har en hona otingad i kullen svenska prinsar o prinssesor… Anna!

Mia//

Terato
0

#6 Ajaj, skriv inte så.. :P

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Bullerbytjejen
0

jo skriv så :-P anna, superfin e hon :D Har kikat på hemsidanOskyldig

Terato
0

jag tänker INTE kika på hemsidan! :P du är så dum, bullerby! :P

teratos.r8or.se

Bullerbytjejen
0

ååh hihi hon e ju svart så du kanske han ha henne i skuggan så kanske ingen märker att du har en till :-P

Terato
0

HAHA!

teratos.r8or.se

Falurven
0

Jag har ju en kull just nu ^^ Finns lite info här.

Mvh Nathalie

cosmonita
0

Planerar en kull ganska snart (det har blivit uppskjutet då jag har planerat kull sen augusti). Men i början av oktober borde det bli bebisar här.

TacoBelle
0

Jag har en kull nu. Siameser och russian blue.

zickan
0

#14 du bör nog sätta hänglås på din bur ;-)

Tramsa
0

#4 Vad jobbigt.. ;)

Babbett
0

#16 Meehh… Tungan ute

Johanna-A
0

Daydreams ska ha kullSkrattande

Dom ska para sig nästa vecka så snaaaart får jag mina råttbebisar!

rumpelstinskin
0

jag kommer få bebbar i börgan av november

zickan
0

Jag har kullar nu varav endast en obokad.

Har ev planen siames dumbo rex + siames dumbo samt blå eubk och blå eubk dumbo

zrcoowl
0

Jag har ev. två kullar planerade innan årets slut. Kan återkomma med mer information när jag vet säkert!:)

[Driva]
0

Om allt går som det ska kommer det bli bebisar här om en vecka :D

Eftersom mamma-råtta har gått upp 120 gram på två veckor, skulle det vara konstigt annars.

Läs gärna om kullen på hemsidan:

http://www.freewebs.com/r8ornas/

Nicciz
0

Jag har 3st inplanerade parningar innan året är slut Glad

Casanova och Önska, Buddha&Holly och Blå och Ice Queen för mer info se hemsidan

CamillaS
0

#23 väntar spänt på din kull. ; )

Ratica
0

Jeg har pt. en parring igang med langhårs bærere.

Tezzlan
0

Min burmeshona är dräktig och bebisarna förväntas komma i början på nästa vecka om allt går som det ska. Burmes och svartögda siameser (dumbobärare) blir det.

wintermynta
0

Jag har redan leveransklara bebisar hanar + honor.
Sen har jag två kullar inplanerad i nov och en i dec. Vilka det är , är inte rikigt bestämt men gå gärna in på min hemsida här

Ratica
0

#27 Dit link er ikke tilgængeligt, det ser ud til at være sat forkert. Glad

Nicciz
0

wintermyntas LÄNK

CamillaS
0

Vilka har bebisar och vilka planerar?

zickan
0

Jag har två svarta eubk rexade tjejer och en agouti rex grabb. Vet inte pappan eller info om mamman.

Har en siames kull på g, bara jag har tid att åka och para henne i örebro.

Även en svart kull bara jag kan hitta en snygg vart hane.

En russian blue+blue agouti rex dumbo kull.

Thirre
0

oooh hoho.. russian blue paras med blue agouti? Ja du.. Det kommer bli intressant färgkombo, inget att rekommendera. Men, snälla råttor priviligieras.

Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

zickan
0

#32 jag vet. men jag hittar inge bra hane. Honan kommer bli för gammal och hon är verkligen underbar. Färg är inte det jag tänker på alltid. Viktigare är friskhet och tempramentet vilket jag haft lite otur med :-/.

Nicciz
0

#32 Får man fråga vad du menar med att det inte är att rekommendera? Obestämd

MalinMalin
0

Här hemma finns nu två underbara Siames Dumbo kullar och två Eng Blue/Blue Hooded Dumbo kullar.

Kolla min hemsida för bilder wwww.r8ttor.se

//Malin

www.r8ttor.se

Föder upp högkvalitetsråttor efter importer i varianterna Rex,Dumbo,Naken,Odd eyed,Downunder,Longhair,Satin och Manx.

Thirre
0

#34 Jag kan villigt erkänna att jag inte kan så mycket om russian blue men har fått uppfattningen att den kan ge en silvrering som inte är önskvärd och en blekning av päslstrået längst in mot kroppen som är svår att bli av med. Russian blue kan alltså "förstöra" flera färger.

Nu är detta dock inte i blickfång då zickan vill göra en temperamentsparning och vet själv hur svårt det är att hitta bra avelsdjur i dagsläget. Man borde dock vara medveten om vad för färg som ligger bakom om man senare vill fortsätta med en kombinerad färg och temperamentsparning.

Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

Nicciz
0

#36 Aha ok.. tack för svar! Glad Men är det inte så att dem flesta färger "förstör" och risken för silvrering och blekning är ännu större om man avlar in en *gud nåde* mink tex. Jag vill iaf tro/hoppas att dem som avlar russian blue försöker hålla sig borta från silvreringen då den totalt förstör meningen med färgen (tycker jag) och således borde rubl vara ganska fria från silvrering (säger hon som har en toppensilvrerad rubl Oskyldig)

Nåja ska inte gå of topic mer det var bara intressant att veta varför. Förlåt att jag frågar förresten, men är det du som har en uppfödning med inriktning på blue hooded?

silverorm
0

Vi har bebisar nu, kommer i Feb oxå!Glad

wintermynta
0

Jag kommer att få en kull vilken dag som helst nu. Mitt Hjärta har ökat 180g så jag hoppas bebisarna kommer innan hon ökar ännu mer "l"

cosmonita
0

Jag har en kull på gång (förhoppningsvis)

Det är ett samarbete med Glimmer, honan är hennes och hanen är min. Ungarna kommer att födas hemma hos mig. De parade sig 15/11 så jag håller tummarna för ungar i december.

idaleck
0

#40 Åh, vad spännande! Vad blir det för färger? :)

cosmonita
0

#41 Jadu, jag är inte så bra på färger men eftersom pappan är ba capped mm och honan be ut så borde det bli ungar från den svarta gruppen. Men jag spekulerar inte…det kan bli lite hur som helst beroende på vad föräldrarna bär i sitt bagage.

Det är så spännande Skrattande

Thirre
0

#37 Du behöver inte be om ursäkt för att fråga en sådan sak.. Nej, jag har ingen uppfödning med inriktning blue hooded, jag har aldrig ägt en blue.

Det är klart att flera färger kan försämra andra färger men det finns vissa som är värre än andra t ex Russian blue och Pearl.

zickan
0

en mix av massa färger brukar bli lite förstöring och vattniga färger :-/
Speciallt helt fin svart är inte så lätt att hitta längre. blir lite gråa/rostiga som äldre :-(
Finns ju hanar man kan låna men problemet är att man valt att bosätta sig helt käpprätt åt h*lvete.

Thirre
0

# 44 Jag har enbart sett en enfärgad svart utan silvrering under tolv år.. Svart och mink är kända för att rosta och bli "blaffiga", de senaste 5-6 åren har det krypit ner i åldrarna, tidigare kunde man räkna med det på veteraner men nu har jag sett det på 6 månaders..

Känner igen problemet med att vara bosatt fel, har haft honor för parning 50 mil bort..

En del och ökad import från andra länder, t ex Finland, har medfört blekgener som vi inte haft tidigare. Det finns knappt några "rena" färger kvar. För att avla tillbaka och försöka rätta till färger behöver vi svart och agouti från rena linjer men hur många uppfödare i Sverige föder upp de varianterna? Inga vad jag vet..

Glimmersr8or
0

#41 I första hand blir det black och troligen några champagne bebisar.

Det finns även chocolate och mink i stamtavlan hos båda föräldrar, men om just dessa 2 råttor är bärare på dessa färger återstår att se :)