Råttor iFokus

Råttor

Etikettföreningar-träffa-utställningar
Läst 2462 ggr
Terato
0

Studera vilda råttor

Jag har länge funderat på att dra ihop ett gäng och åka till en stor soptipp och titta. Finns det några som skulle kunna vara intresserade? Jag skulle vilja se om man hittar några flocktendenser och försöka se hur de samsas med varandra där ute. Det skulle även vara intressant att se i vilket skick de vilda råttorna är och hur de beter sig med människor i närheten.

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Otaku
0

Ja sånt våre ju jätte häftigt :D

Mvh Vinetta

niffen
0

Måste man åka på natten då? Får man ta med häst?  ^^

Nej, men allvarligt. Haha, får man gå in på en soptipp bara sådär på natten för att kolla på råttor? Finns det obevakade sopptippar?

Terato
0

Jag vet inte. Men de ska ju tydligen synas under dagtid också.

Men va sjutton, vi får väl gömma oss under någon sopsäck då och vänta tills natten kommer annars! :P

teratos.r8or.se

Otaku
0

Man får väl prata med någon soptip ( inte självaste soptippen :P men bossen där) och se om man kan få vara där och studera ^^

Mvh Vinetta

gulzebra
0

*hand upp*
Jag skulle mer än gärna åka på nåt sånt! Vore sjukt intressant.
Fast nu ljög jag för jag har en tendens att inte tänka så mycket på det utan mest se hur söta de är… Vildråttor har jag aldrig sett IRL heller så det vore kul att få se.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Terato
0

Inte jag heller! Ja, jag skulle nog också fastna främst för hur de ser ut till och börja med. Men det tycker jag är helt okej! :)

teratos.r8or.se

Grodan
0

jag skulle vilja ha en massa vildråttor boendes runt knuten, längtar nästan tillbaka till ladugård o stall - där finns så fina, stora rådisar och inte fasiken är de speciellt rädda heller

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Terato
0

Nej, de verkar inte vara det!

teratos.r8or.se

Grodan
0

antar att vi kan åka ut till Elins nya gård o studera brunråttor… hihi

Terato
0

#9 JA! Vilken bra idé! :D

teratos.r8or.se

zoolatri
0

Ni kan komma hit och studera vilda råttor om ni vill. Jag vaktar föräldrarnas gård den här veckan, dom är bortresta så jag är ensam här. Hönshuset är fullt!

Jag har många minnen av vilda råttor från min barndom;) Mamma och pappa skulle bara veta hur många jag räddat från katterna och släppt ut i uthusen…hihihi.

När jag var runt 10 hittade jag en råttbäbis som ramlat ner i en hink i mjölkrummet, så den tog jag in på mitt rum, den bodde där ett par dagar innan den lyckades rymma och hoppa ut genom fönstret! Jag var jätteledsen över att min nya vän rymt.

LeTigre
0

Bor man i stan, i alla fall malmö, kan man ju bara gå ut och sätta sig vid närmaste soptunna och vänta.. Gör som vi - lägg ut majs på marken och sätt er ned, det kryllar snart av råttor. Filmade en flock med både stora, mellanstora och små bebisar som sprang fram och tillbaka och kalasade på majset. Och detta var på en trafikerad gata mitt i stan tidigt en ljus junikväll i år :)

KickanW
0

Jag är på!

Anett Lindbom
0

Ja vilda råttor har vi här på området som jag bor på och det är mitt i stan. Det var inte länge sedan som jag såg en hona med en massa ungar. Fast sedan efter det så har jag sett en sönderplattad råtta, om det nu är/var råttmamman eller en helt annan råtta vet jag inte.

För många år sedan när jag bodde i hus så var det en råtta som brukade komma upp i avloppet på nedervåningen där min dåvarande mans farmor & farfar bodde, Till slut tröttnade dom och la ut en råttfälla och sedan var den råttan i råtthimlen.

olydia
0

Jag brukar råka på en del stadsråttor iblandSkrattande Vildråttor e så fina!!

Grodan
0

#12 när får man se filmen?

Bim
0

ÅH! :D Jag vill *räcker upp handen*

havregryn
0

Jag har studerat "vilda" råttor, i väntan på nattbussen till Tumba.. *s* Var små råttbebisar, kanske 2 månader gamla, som vi matade ur handen med hamburgare.. De var hur söta som helst, inte alls så skygga som vilda råttor bör vara. I parker brukar man också kunna se vilda råttor tider då det inte är så mkt folk ute.

Terato
0

Vi borde också filma!

teratos.r8or.se

LeTigre
0

#16 filmade med min mobil så det är dålig upplösning men jag ska försöka hinna lägga upp filmklippen någonstans på nätet snart, I'll let you know :)

DoD
0

jag vill vara määd!!!

Medarbetare på ExotiskaDjur.ifokus, TV-Spel.ifokus och papegojor.ifokus!

Att förstå är att förlåta

Terato
0

Klart det!

Men uppsala är ju ganska i mitten av alltihop så man kanske skulle ha studien där? Finns det några bra tippar där?

teratos.r8or.se

Grodan
0

Apropå vildråttor måste jag bara berätta en sak.

När jag flyttade mina möbler in i den här lägenheten, låg det på trappan ett välkomstkort - en död råtta! Jättestor, välnärd, välmusklad och jättefin hona (glömmer aldrig att jag beundrade henne länge, tog upp henne och studerade, hon var så fin, vad jag hade velat ha en sådan hona tam och levande - givetvis inte utifrån!!!). Det kändes som om det var meningen att jag skulle flytta in.

Senare såg jag hennes familj strutta omkring på gården - dock försvann den sedan när den uråldriga sophanteringen ändrades och deras matförråd alltså sinades.

Princy
0

Min pojkvän är extra-ansvarig på en stor matvarubutik vid Skanstull, och nere vid lastkajen ska det tydligen vara fullt ös med vildråttor. Dessutom ska de ha en väldigt speciell akrobatik-hobby: när de hoppar ner för trappstegen gör de väldigt ofta volter. Skrattande Måste nog åka dit och se någon dag.

Sedan brukar det vara några råttor nere i privatstallet där jag rider. De sitter oftast mitt i boxen under några spånkorn och tror att de är osynliga.. Har absolut inte hänt att jag matat dem med havre från foderlådan. Skäms Skrattande

En gång när jag tömde en vattenhink över gräset på gården åkte det med en död råtta som måste ha råkat ramla i vattenhinken i stallet. Rynkar på näsan Sedan dess kollar jag vattenhinkarna extra noga..

Mastoll
0

Jag vill också vara med! Skrattande  Har också tänkt att man kan göra någon sån här grej. Dem som bor i Stockholm kan ju bara åka in till stan och studera :P

Molle08
0

Jag har sett vilda råttor.. Ser ofta råttor i tunnelbanan.. inte i tåget men ja… på räls och annat. *hihi*

Däremåt har jag sett en stackars sork eller råtta som katten hade tagit och börjat käka..  Intressant att se men men.. det var i stallet.

Amoz
0

Jag tror inte jag har sett en vildråtta någon gång oO' såg för ett tag sedan något som liknade en råtta men den hade "platt" ansikte (mer som en katt än en råtta) men var i samma storlek som en råtta och hade lång svans oO blev skitförvånad.

Molle08
0

Jag har faktiskt sett en riktig levande Kloakråtta…

emmeb
0

Wow, jag är absolut på! Fast sen beror ju allt lite på var i Sverige detta kan tänkas bli av då de geografiska avstånden kan vara lite kämpiga ibland. ;)

Stellalice
0

Molle: Vad är en kloakråtta? Menar du en vanlig brun råtta som du sett i en kloak eller?

hus-musen
0

#30 ja en kloakråtta är en helt vanlig brunråtta som lever i kloaker bla..

Qui dormit, non peccat

Molle08
0

Kloakråtta är lite större än tamråttan.. är brunråtta.

Tramsa
0

Jag undrar lite om Kickan (och andra Sundsvalls bor) har märkt av "den stora råttinvasionen"? :)

KickanW
0

Jag har aldrig sett en vildråtta i Sverige faktiskt…

emmeb
0

Jag har faktiskt inte sett någon vildråtta jag heller. Däremot vet jag att det finns möss och sork i mängder hemma hos mamma och pappa då katterna kan komma hem med både det ena och det andra. Ibland tjuter någon av föräldrarana att "Kolla vilken stooor, den är ju nästan lika stor som katten!" så antingen har vi sumomöss eller så finns det faktiskt råttor även runt mamma och pappas knutar bara det att jag alltid lyckas missa detta då katterna är snabba att sätta sig under vår bro för att käka upp nyförvärvet.

KickanW
0

Ja, sorkar och möss har jag sett mycket av! … Och de kallas ju "råttor" av alla.

Catta89
0

Jag har bara sett en överkörd vildråtta Förvånad

idaleck
0

När jag väntar på bussen vid Danderyd eller slussen brukar jag smyga omkring och spana efter råttor. I Danderyd har jag sett en en gång och vid slussen ser jag råttor varje gång =)

emmeb
0

Wow, kolla in: http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_2018199.svd

Vi kanske borde ta den där råttspaningen i Sundsvall? ^^

Lite OT här men flera ggr har jag tänkt tanken "tänk om Anticimex skulle sponsra Råtthjälpen". Tänk ironin, har faktiskt på allvar funderat på att skicka sponsorbrev till dem men hejdat mig då det nog inte är alla som tycker det skulle vara lika komiskt som jag. Cool

Bim
0

#39 haha! Joo skicka! xD Bara för att se vad dom säger.. ^^ Jo, vi har råttspaning i s-vall!