Råttor iFokus

Råttor

Etikett: hälsa-skötsel-beteende
Läst 437 ggr
Beckah82
0

Vågar man, eller biter han ihjäl dem?

Vågar man börja introdusera småpojkarna för Stig-Helmer som de ska bo med sedan?

Alltså naturligtvis inte i en bur utan utanför. Jag tänkte att det kanske är lättare för Stig-Helmer och bebisarna att flytta ihop då om knappt 2 veckor om de börjar träffas redan nu.

De har nosats genom gallret och S-H är bara nyfiken och visar inga som helst tecken på agressivitet eller att han skulle vilja bita eller något, och då är det ändå genom gallret på HANS bur.

Det känns som att det skulle funka men smatidigt vill jag gärna höra någon annans åsikt för det vore ju trist om han bet ihjäl bebisar i onödan (de räcker ju med de pinkisar han bet ihjäl första dagen).

zimzon
0

Om han inte visat några tecken på aggressivitet nu så borde det gå bra, även att man aldrig kan veta säkert.

cosmonita
0

Du bör nog låta honom träffa ett par ungar åt gången och på ett ställe där du ser vad som händer och snabbt kan ingripa tex på en säng eller i en soffa.

Det borde gå bra om pappan är frisk och inte överdrivet dominant eller aggressiv.

Lycka till! Glad

Beckah82
0

#1. Tja, det beror ju på, att han bet ihäl bebisar första dagen berodde antagligen på att det inte var hans bebisar. Annars är ju det ganska aggresivt, nu när de nosat har han som sagt inte visat några sådana tecken.

#2 han verkar vara väldigt klen och snäll när det kommer till rang. På djuraffären låg han i ett hörn med nosen mot terrarieglaset och såg uttråkad ut medan de andra killarna sprang omkring och kivades.

Det är inte hans barn så han är inte pappa :-)

cosmonita
0

#3 sorry det där med pappa, hade liten lucka i infon. Men det ska ju inte spela någon roll utan det är klart att du ska låta dem mötas på ett tryggt sätt tycker jag.

Beckah82
0

Ah okej :-) då börjar jag prova lite smått :-)

Beckah82
0

Nu har jag provat…det gick ju inte så bra om man säger så…

Tog ut dem i soffan. Först gick det hur bra som helst, de nosade lite på varandra men Stig-Helmer var ganska måttligt intresserad utan brydde sig mest om att springa runt.

Plötsligt utan förvarning flög han dock på Tage. jag hann knappt se utan hörde bara ill.pip så jag slet tag i Stig-helmer rakt över ryggen och hivade iväg honom men det var för sent. Blodet forsade ur Tages mun och han kippade efter andan…

…a det var ju inte mycket annat att göra än att springa ut i köket med Tage (så min son, 8 år, slapp vara med) så fick jag helt enkelt vrida nacken av honom. Han dog tack och lov direkt.

Tar tillbaka det dära med att jag inte skulle kunna ta ihjäl bebisar(hänvisar till tråden där jag skrev det) tydligen så kan även jag när jag är tvungen…

Nej, Stig-Helmer ska inte få vara kvar. Han har nu vid två tillfällen uppvisat ett beteende som jag inte accepterar. Med de nyfödda kan jag dock ha förståelse att naturen har sin gång men detta…nej, så vill jag inte att min råtta ska bete sig. Jag är helt säker på att samma sak hade hänt även om jag väntat 2 veckor till.

Trist, men nu är det som det är. Känns tungt med tanke på Tage eftersom ajg är himla fäst vid bebisarna, allesammans har jag gosat med varenda dag och suttit och studerat och börjat lära mig deras små personligheter.

Just nu känner jag för att kasta ut råttskrället genom fönstret (bor på tredje våning) men det lär väl få bli en tur till veterinären istället. Detta var femte bebisen som dog på grund av honom. Nära på hälften…så nej, nu är det dax för Stig-helmer att få somna också.

cosmonita
0

Nej, så trist! Jag tycker inte att han reagerade som normala råtthanar ska göra. Därför kanske det bästa är att låta honom somna in. Beklagar verkligen.

Beckah82
0

Nej, jag håller med. Inte normalt i mina ögon heller. Jag har ju haft en kull tidigare, för 4 år sedan och då bodde pappan med bebisarna i hela deras liv och han var värsta bullmamman, min TorUlf. Han skulle inte ens ha kunnat ryta ifrån. OTROLIGT tålamod hade han med sina små när de låg på hans huvud och gnagde på hans öron medan han försökte sova osv.

Men alla kan ju inte vara så genomsnälla som TorUlf heller, fast Stig-Helmers beteende accepterar jag inte.

Shantimatilda
0

Nej så synd…Femte… Hade han några andra rått-kompisar i buren?

Beckah82
0

Nej, jag köpte honom och en redan dräktig hona för snart 4 veckor sedan (på söndag). Första dygnet gick de tillsammans eftersom jag bara hade en bur ännu.

På måndagsmorgon dagen efter jag köpte dem så föddes 11 små bebisar. Mina erfarenheter från tidigare sa mig att den vuxna hanen skulle låta bli bebisarna men det var tokfel. Han bet ihjäl 3 direkt och lyckades bita en fjärde också lite lätt visade det sig för dagen efter så hade en fjärde dött och den hade svaga bitmärken över ryggen.

Men då dagen efter så fick jag en andra bur som han fick flytta in i. Tanken var att jag skulle behålla en hona och en hane av ungarna och alltså ha två honor i en bur och två hanar i en bur så tanken var att han skulle få sällskap nu snart. Fram tills dess att han flyttade hem till mig bodde han i Zoobutik och hade massvis av sällskap. Nästan för många råttor i samma bur. Så van vid andra råttor borde han egentligen vara och han mötte ju dessa bebisar på en neutral plats i soffan) så detta ska verkligen inte hända men men.

Jag skulle ALDRIG våga låta S-H träffa en annan råtta igen så för hans egen skull är det nog bäst att dö också. Jag tror inte han skulle orka med ett liv utan sällskap efter att ha gått 9 månader med andra.

bobbs
0

gud va synd att han beter sig så, har själv två råtthonor som börjat bita människor (dock inte mig). Men det är ett beteende som inte jag accepterar så dom (eller iallafall en av dem) ska avlivas om några veckor tyvärr. Känns lite tungt och tråkigt, men samtidigt vill man ju inte ha en råtta som biter människor eller andra råttor för den delen.

Beckah82
0

bobbs: Ja alltså jag kan ju inte låta bli att tro att det har att göra med det faktum att han är zooråtta.

I framtiden blir det endast uppfödarråttor för min del! så vet man vad man får lixom…

bobbs
0

#12 precis. Ska köpa två nya råttor nu från en uppfödare och hoppas på att dessa inte blir likadana :)