Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 1412 ggr
Emma87
0

Kommer dom klämma sig?

Egentligen kanske detta är en ganska dum fråga eftersom Lagos verkar vara en populär bur, men i egenskap av nybörjare som vill göra allt rätt har jag betsämt mig för att det inte finns några dumma frågor Skrattande

Jag har en Lagos-bur som jag tror kommer bli perfekt åt de tre råttor som flyttar hit om ett par veckor. Dock känns det som att taket/locket är väldigt lätt att lyfta (iaf en bit, inte hela vägen) så jag blir lite nojig att en smart liten råtta ska lyckas putta upp det tillräckligt för att få ut ett huvud och sedan klämmas Förvånad

Jag har inrett mycket högst upp eftersom råttor gillar höjder.. korgar, en hängmatta, fleecetunnel och en fångst som fäster i översta gallerpinnen.. så det blir lätt för råttorna att nå taket iaf (plus att råttor ju är utmärkta klättrare som kan nå upp via gallret) men dom kanske inte är tillräckligt starka för att putta på det och sticka ut en nos?

Ni som har erferenhet av Lagos (eller klyftiga råttor i allmänhet), borde jag sätta fast taket eller är det "ingen risk" att dom kan få upp det? Hur har ni gjort med era Lagos (eller andra voljärer med platt avtagbart tak som inte sitter fast)?

Jag vill ju att råttornas hem ska vara roligt och stimulerande, men det viktigaste är ju att det är en säker platsSkäms

KickanW
0

Oj, jag glömde helt att svara på ditt mail, förlåt!

Mina råttor har aldrig klämt sig där men tjejer brukar vara lite nyfiknare så de kanske lyckas lyfta upp det. Du kanske kan ställa någonting tungt på taket bara?

Nicciz
0

Har för mig att man kunde fästa taket oxå. Jag sålde min för länge sen så kommer inte ihåg så bra. Men finns det inte hål i taket just för att man ska kunna fästa det?? Fast så klart vill man ha det som extra "lucka" så skulle jag klart göra som Kickan säger, sätta något tungt ovanpå :P

Emma87
0

#1 Ingen fara Kickan! Du har svarat så himla bra på en massa av mina mailfrågor redan, både innan och efter burköpet :) Jag blev lite extra nojig nu bara så jag kände att det var dags att lägga upp en tråd. Då ska jag ta och leta upp nåt tungt och hålla tummarna för att det inte blir sumoråttor ;)

Funderar även på att lägga en filt eller dylikt tvärs över taket (under den tunga saken då) så den hänger ner över ena sidan, så det blir lite ombonat och mysigt. Men risken är väl att det sticker ut några tassar/nosar genom gallret och sen ligger filten strimlad i buren? :P

Emma87
0

#2 Ja, jag funderade på att binda fast taket så att man ändå kan knyta loss det när man vill ha det som lucka (jag var dock tankspridd nog att prova med buntband haha, dom kan man ju inte knyta uppSkrattande) men man kanske kan prova med snören eller ståltråd eller nåt.. Tror dock att det är smidigare att lägga nåt tungt på, så blir det mindre krångligt att öppna. Jag ÄLSKAR att taket blir en extra lucka, supersmidigt för städning, ommöblering, byte av översta toalådan och upplockande av råttor Oskyldig

KickanW
0

#3: Du kan ju prova men jag tror inte det håller så länge… Det har hänt några gånger att jag haft gäster som råkat lägga sina halsdukar för nära råttburen och när de sedan ska hem har råttorna lyckats dra in hela halsduken i buren :D

hus-musen
0

jag har satt fast taket med buntband, tyckte det var enklast=) jag når inte o ta upp råttorna ändå från taket! så jag har taket som lekplats o avställningsplats för saker=) men vill man att de ksa vara lätt att öppna så är de nog enklast att bara lägga nått tungt på=)

Qui dormit, non peccat

niffen
0

Jag har tre brudar i en Lagos just nu och har haft fem samtidigt där ett tag och dom tänker inte på att det funkar, tror att det är för tungt och läskigt för dom. :P

Emma87
0

#5 Haha, vad charmigt! (Fast det kanske dina vänner tycker) Tungan ute

#6 Nu har jag lagt en låda med stenar i på taket, men det där med avställningsplats för saker kanske vore nåt! Typ lådan med råttsaker som står bredvid burenOskyldig

#7 Åh vad skönt att höra, hoppas att mina flickor inte heller kommer få den snilleblixten Glad

hus-musen
0

#8 ja precis=) ja ledsnade på att ha alla grejor på golvet, så på burtaket har jag en bur som råttorn akan gå in i o ovanpå har jag alla råttgrejor=)

Qui dormit, non peccat

emmeb
0

Jag har en lagos plus riktiga utbrytartjejer så jag kan ju bidra med min erfarenhet av den kombinationen. ;)

Jag har bara taket liggande, ibland ställer jag dit en stor "burk" med hundmat i som kan tynga ned det men det är mer för att jag inte har något bra ställe att ha hundmatsburken på än för att taket skall tyngas ner.

Det jag däremot måste vara noga med är att låsa fast framför allt den stor luckan mitt fram i buren. Annars är de ute på nolltid. Till detta har jag katbinhakar som är lätta att lossa på då man skall släppa ut dem osv. Har även mindre hakar till de andra luckorna men det är den stora luckan som är prio ett på "låslistan". ;)

emmeb
0

Naturligtvis skall det stå karbinhakar.

Emma87
0

#10 Tack för tipset om luckorna. Har också känt att de väldigt lätt öppnar sig. De två små luckorna har jag böjt till själva hakarna på, för jag tror inte att jag kommer använda dom så jätteofta eftersom taket blir som en lucka, så då gör det inget att dom är krångliga att få upp. Nu vet jag ju inte om mina flickor blir några utbrytardrottningar, men man kan ju ta det säkra före det osäkra. Jag har råttanpassat sovrummet för att de ska kunna leka där under uppsikt, men buren står i "farstun" eftersom det är mer människor i rörelse där och tanken på att dom skulle tassa omkring där det inte är råttanpassat utan uppsikt och kunna skada sig är ju väldigt obehaglig.. så kanske karbinhakar eller hänglås på stora luckan vore nåt, just in case?