Råttor iFokus

Råttor

Etikettlänkar
Läst 529 ggr
Emma87
0

Medicinska underverk

Att människor mår bra av att umgås med djur visste ni säkert redan. Blodtryck och puls går ner, sår läker snabbare och vi blir lyckligare. Med djur som en del i vården har patienter mått bättre neurologiskt, muskulärt och psykologiskt. Man har sett positiva effekter vad gäller ångest, förvirring, depression, trötthet, spändhet och vitalitet mm. Det sker på en rent medicinsk nivå, då fördelaktiga ämnen frisätts i kroppen vid umgänge med djur. Enligt mig är detta helt fantastiskt! Förutom den kärlek man hyser till sina djur och den lycka man känner när man umgås med dem, så har de rent medicinska effekter på oss människor. Jag skulle därför vilja tipsa alla råttfrälsta människor om ett jättefint videoklipp från SVTs serie "Doktor Åsa", inte bara nyttigt för oss som ska jobba/jobbar inom vården utan faktiskt intressant för alla, i egenskap av djurälskare eller i egenskap av människa i allmänhet. Här kommer länken (hoppas den funkar):
http://svt.se/svt/road/Classic/shared/mediacenter/index.jsp?&d=96714&a=1310024

Tyvärr är det bara en råtta med i programmet och den fick inte så lång tid i rampljuset, men det som gäller för andra djur gäller såklart även för råttor :) Tänka sig att pälsklingarna är så mycket mer än bara underbara varelser - de är små genialiska läkare utan att ens veta om det (eller vet dom?) ;) Inga mirakelkurer kan gå upp emot en gosig stund med en råtta. Och som om inte allt detta vore nog så betyder djuren ännu mer än så; för mig är djur = LIVSGLÄDJE :)

hus-musen
0

ja de har du rätt i! de är verkligen terapi att sitta o gosa med råttor=) man blir så otroligt avslappnad!!

Qui dormit, non peccat

Tusss
0

Eller hur! Har aldrig tänkt på det, men om jag är upprörd går jag antingen till råttorna eller katterna för att lugna ner mig. Att ha dem bökandes i håret är så himla mysigt, eller om man får sig en puss! :)