Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 1165 ggr
Nicciz
0

Upphittad råtta på södermalm

Jag fick precis ett samtal från Råtthjälpens kontaktperson distrikt Stockholm. Hon har blivit uppringd av polisen som hittat en liten vit råtta utomhus Rynkar på näsan Dem visste inte om det var en hane eller hona. Bara att den var vit.

Finns det någon själ som kan tänka sig att ta hand om den? Glad Jag kan hämta den tillfälligt, men har egentligen ingen plats till karantän, och bara en liten extra bur över just nu.

Bullerbytjejen
0

jag kan ta den *asg* ne jag skojja bara, men åååh va sött, får du hem den asså? Tungan ute

Nicciz
0
#1 Ja jag var nyvaken och sa att jag löser det ;P så nu väntar jag på att dem ska ringa från polisen.

(varför blir det jag skriver uppe i fetstil men inte här…hmmm.)

Babbett1
0

Jag kanske kan ta den…iaf. tillfälligt tills ett bra, permanent hem finns.

Här finns utrymme…

Nicciz
0

Haha vilken skum bugg, ser tom ut som ett annat typsnitt :)

Bullerbytjejen
0

det är för att du inte hunnit dricka kaffe än Flört

Nicciz
0

KyssBabbett, ska jag be att dem ringer till dig då, när dem hör av sig?

Det vore helt underbart om du kundeSkrattande

Nicciz
0

Nu har jag pratat med polisen, som snart ska ringa tillbaka till mig igen. På henne jag pratade med nu, verkar det vara en halvvuxen-full vuxen råtta iaf. Och hon skulle försöka kolla kön på den och se om dem kan få någon att köra hit den tsv.

Babbett1
0

Jag ska in till stan i morgon och kan isf. hämta upp den efter friskvårdskursen..

Nicciz
0

Det verkar vara en hane, dem kör hit den idag. Jag ska ju oxå på kursen och kan ta med stackarn dit om du vill :)

Babbett1
0

#9 Jag tänkte att den som har kursen kanske inte vill ha besök av en främmande råtta.

Fast jag måste berätta att jag tänkt till och har bestämt mig för att inte ta emot råttan.

Jag väntar på en obduktionsrapport och tills jag fått den så vill jag inte ha hem flera råttor.

Flåt.. Skäms

Nicciz
0

Nu är råttan här. Det är en mager black roan hane på uppskattningsvis 5-6månader. Han är pigg och nyfiken. Kom själv upp i händerna på mig och väldigt orädd för att ha varit ute på äventyr. En ordentlig uppfetningskur så är han nog fit sen.  Glad

#9 Aha, ingen fara. Jag trodde du fått svaren redan eftersom du utplacerat råttor. Vad obducerar du för?

Babbett1
0

#11 De ska väl kolla efter t.ex SDA som det talats så mycket om på senare tid…. Uteslutningsmetoden. Och ja, jag har placerat ut 2 honor och hon som hämtade dom var självklart informerad om dödsfallet och hade möjlighet att backa ur Glad

Nicciz
0

Ok, då håller vi tummarna. Du får uppdatera om hur det går Glad förresten kollar du bara SDA, eller fler virus?

Babbett1
0

#13 Sedan det inte var jag som lämnade råttan och sedan det inte är min råtta, samt sedan den redan varit en sväng i frysen så vet jag inte exakt hur mycket de kommer kolla efter. Dödsorsaken är det viktigaste liksom…

Nicciz
0

Det förstår jag, jag håller tummarna för inga konstigheter då Flört

Ratica
0

Nicciz: Hvordan tør du at tage en rescue rotte hjem uden forudgående karantæne?

Mht. et nyt hjem til rotten så er det bedst at det første hjem den kommer til også bliver dens sidste, sådan så den ikke skal flyttes for meget rundt oven i den traumatiske oplevelse den har haft ved at være udendørs. Glad

Nicciz
0

#16 Jag har varit jourhem länge i den här föreningen som tar emot rescue råttor. Och självklart sitter han i karantän. Dock blev det omöjligt att för mig att ha karantän utanför hemmet då den platsen redan är upptagen. Och personen som hjälper mig med karantän, inte kan så mycket om råttor och kan inte observera rehabilitera.

Jag är medveten om risken med att ha karantän i mitt eget hem. Men har gjort det jag kan för jobba runt det. Han sitter i klädkammaren. Där finns inga luft intag eller uttag. Och sen är det samma rutiner som jag har vid så kallad "halvkarantän".

Det som är så konstigt i det här fallet är att han inte är traumatiserad alls. Han är heltam och supermysig. Han kommer själv fram, slickar mat från fingrarna. Är inte rädd för händer, inte rädd för ljud osv osv. Han skulle lika gärna kunna vara plockad från en uppfödare och bott hos mig en lägre tid. För på det planet är han. Så fort han gått upp till en stabil vikt kan jag omplacera honom, som nybörjar råtta. Han behöver inte ens bo hos en råttvan person.

Och skulle man tänka att det första hemmet är det bästa så skulle det inte fungera att vara jourhem. Det är svårt som fan att släppa iväg vissa. Men för varje man behåller försvinner en plats för en som behöver rehabiliteras ;)

Nu är jag ju inte lika aktiv som förr, utan tar bara akutfall. Dels pga av brist på tid, men oxå plats och risken det innebär. Men nu kommer jag ihåg hur mycket jag saknar att känna att jag gör något bra.

Ratica
0

Det var ikke det jeg mente Glad

Jeg mente at først skulle rotten til dig, så skulle den måske videre til Babbett og fra hende videre en gang til, og det var det "stop" som jeg mener er overflødigt men jeg kan læse at sådan blev det alligevel ikke.

Så jeg tror da vi er enige om at det optimale er at det nye hjem som rotten flytter til når rotten flytter fra dig, er et blivende hjem.

Mht. karantæne så er en "halvkarantæne" eller at blive placeret i et skab ikke sikkert, luftbåren smitte som f.eks. SDA kender ingen døre.

Der er dog andre smitte risici som man godt kan dæmme op for på den måde, eksempelvis parasitter osv.

Anyway, jeg spurgte blot fordi jeg var nysgerrig, ikke for at pege fingre af nogen, og jeg har fuld accept for at du vælger at gøre det på din måde. Glad

Nicciz
0

#18 Jag uppfattade det inte som pekade med fingret heller ;) jag ville bara förklara mer :)

Självklart är det bästa att han får ett permanent hem direkt, det är ju det man strävar efter. Men hade han behövt en lång rehabilitering så skulle jag verkligen inte haft tiden. Det är precis så jag hinner med dem jag har. Och då är det bättre med ett mellanhem ;) det är liksom aldrig så enkelt som det bästa.

Ratica
0

Så synes jeg det var bedre hvis det var "mellem hjemmet" som var det første rotten kom til, så rotten kunne spares for den ene flytning. Glad

Babbett1
0

#20 Det är klart att det vore bättre om råttan fick komma till sitt permanenta hem direkt. Det tror jag vem som hellst förstår…

Om inget sånt hem går att hitta på några timmar (vilket man inte kan förvänta sig) så är det bättre att råttan får ett lugnt mellanhem tills ett permanent hem finns!

Nicciz
0

Kan meddela att den ännu odöpta herrn har ökat 34gram i vikt sen han kom och inte längre ser ut som han ska gå av på mitten.

Han har badat och det gick helt ok, bästa av allt var att bli torkad och fönad. Det var tydligen så skönt att han somnade och ploppade ögonen. Han är fortfarande lika framåt och trevlig så det var ingen chock. Han kommer snart att läggas upp på råtthjälpens hemsida för omplacering. Han är lämplig även för nybörjar ägare Skrattande

Han är en fantastisk råtta med fantastisk tur Kyss hoppas han hamnar i ett fantastiskt hem!!!

Nicciz
0

Jag har ju gått händelserna lite iförväg  Skäms för rent praktiskt tillhör han faktiskt polisens hittegodsavdelning tills på måndag. Måste bara förtydliga det. Men jag tror ju inte att någon kommer claima honom.. så därför har jag bara förbisett den teknikaliteten *fniss

Och ett ytterligare förtydligande är att han inte kommer flytta och bli ensamråtta om han inte visar sig vara aggresiv och att en kastrering inte hjälper. Skrattande

idaleck
0

Har du döpt honom än?? :P

Nicciz
0

#24 näääe väntar på att omröstningstråden ska sluta… Oskyldig

Från och med för 28 min sen tillhör han inte längre polisens hittegods utan är fri att söka nytt hem Skrattande

Bullerbytjejen
0

#22 första råttan jag hört om som ploppar med ögonen när den sover Tungan ute

Bullerbytjejen
0

#22 första råttan jag hört om som ploppar med ögonen när den sover Tungan ute

Nicciz
0

Tungan ute blää på dig du om någon vet vad jag menar för han låg på din axel dåå juuu

Bullerbytjejen
0

hahaha…ja å gud så himla goo han är, någon kommer skatta sig lycklig med honom måste jag säga

Terato
0

Om han kastreras får han gärna flytta hem hit! (Jag pratar inte med min pojkvän) :P

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Bullerbytjejen
0

jag försöker förtränga att han kommer från gatan, nu när jag precis blivit av me min gaturåtta, hade ju gärna velat ta hand om honom med, men jag ska ju avveckla min hangrupp nu, så jag biter ihop bara. Obestämd

Lancia
0

Hur går det? Hittat någon som vill adoptera? Inatt fick jag nämligen min sambo att (typ) gå med på att skaffa en till (wiiiiiiie!!! :D )

Bullerbytjejen
0

#32 hahahaha härligt !!

Nicciz
0

Nu har lyckliga Ture flyttat Gråter känns redan tomt. Har vant mig med att ha honom här. Lancia och han klickade och han visade vilken underbar råtta han är Glad

Nu får vi alla hålla tummarna för att det fungerar med introduceringen..

CamillaS
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

aaw han var verkligen en mysråtta, fattar inte att nån idiot släpper ut en sån sötnosSkrikandes
Hoppas han får det bra nu och att introduktionen går bra håller tassar och tummar här hemma. :)