Råttors kost/mat: Lättläst information...
Råttors kost: Lättläst infomation om vad tamråttor bör äta av Lena, alias Betel.
Råttor ska ha en varierad kost, precis som oss människor. Det är däremot viktigt att de alltid har tillgång till ”råttkostsbasen” som består av havre, vete och korn.
Förslag på egenblandat Torrfoder till dina råttor
Grodblanding (Antal delar = antal av det mått som du själv väljer att använda, bara det är samma mått på alla ingredienserna)
Basen:
4 delar havre
4 delar vete
4 delar korn
Varierande innehåll (för denna specifikt, du kan variera det med något annat nästa gång om du vill):
1 del dinkelflingor
1 del linfrön
1 del cashewnötter
1 del hel bovete
1 del quinoa
1 del pumpafrön
1 del vetegroddar
Förslag på vad du kan variera innehållet med:
1 del bovetepuffar
1 del dinkelpuffar
1 del oskalade sesamfrön
1 del osötade kornflakes
1 del solrosfrön
1 del nötter av något slag
1 del torkade ärtor (går lätt att göra i ugnen, med kokta ärtor, på svag värme)
1 del torkade jordgubbar (något extra gott i blandningen ibland som de gillar)
1 del torkad blodpudding (går lätt att göra i ugnen, i små bitar, på svag värme)
1 del havrefras
OBS! Undvik bönor och linser. Undvik dem eftersom de ökar risken för ljuvertumörer, detta antagligen pga av att de ökar produktionen av östrogen. Om du ändå vill ge dem det, så kom ihåg att de måste vara väl kokta för att få bort så mycket som möjligt av det ”giftiga” i dem som möjligt.
Överviktiga råttor
Det är inte så bra för tamråttan om den är överviktig. Hur kan du då göra för att den ska gå ner i vikt då? Jo, genom att ge den mer av ”rätt” mat som den inte har så lätt att gå upp i vikt av att få. Du ska ge dina tamråttor ordentligt med fett ofta, t ex kallpressad olivolja, även överviktiga tamråttor. Ersätt hellre följande: Ris, Pasta,och potatis. Ersätt med animaliskt protein, fett och grönsaker.
”Blöt” mat
”Blöt” mat är något som det rekommenderas att tamråttorna får dagligen eftersom bl a de färska vitaminerna inte finns i torrfodret, samt att torrfodret inte innehåller allt från kost/matcirkeln.
Här kommer en del förslag på vad man kan ha i, blanda i, ”blöt” maten:
Ägg (viktigt till bebis råttor)
Majs
Blomkål
Spenat
Äpple
Korv
Paprika
Lax
Tonfisk i olja
Broccoli
Kokt fisk
Majskolv
Fågel/kyckling
Fläskkött
Persika
Nötkött
Lamm
Mannagrynsgröt
Aubergin
Leverpastej
Filmjölk
Sockerärtor
Märgben
Stjälkselleri
Päron
Kalkon
Skinka
Keso
Morot
Harricovert
Gurka
Avokado utan fruktkärnan och skallet eftersom de är giftiga pga blåsyra. Precis som äpplekärnor och linfrön (linfrön har också blåsyra i sig, och det är omdebatterat hur giftigt eller ogiftigt det är)
”Nyttigt” godis
Här kommer några förslag på sk. ”nyttigt” godis som du kan ge din/dina tamråttor:
Vindruvor
Hallon
Jordgubbar
Russin
Blåbär
Banan
Vattenkrasse
Björnbär
Paranöt
Mandel
Alfagroddar
Osaltade popcorn
Tips!
Här kommer några tips från andra råttägare när det gäller kost/mat:
1. Istället för att ge råttorna en skål med välling i, som sedan är utspilld över hela buren, så kan du göra tunnare välling med ägg i som du ger dem i en vattenflaska. Detta förminskar spillet i hela buren. Obs! Skaka flaskan ordentligt innan så vällingen är väl blandad och låt den inte stå framme mer än ngn timme då den blir sur snabbt.
2. För ”extra gnagiga” råttor så kan du ta in pinnar utifrån som du diskar (utan diskmedel) och pensla dem med olivolja. Varje gång du städar sen så diskar du pinnarna igen och stryker ny olja på dem.
3. Frys barnmat och hemmagjorda röror i iskubslådor. De är enkla att portionera och ta fram. Beräkna ca 1 kup per råtta och lägg till färska grönsaker och ev. färsk frukt.

Jätte bra, denna bokmärker jag direkt! 
Kan man pensla pinnarna med vanlig matolja istället för olivolja?
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Långt ifrån alla bönor och linser är östrogena/skadliga/giftiga. Och att dem måste blötläggas/kokas finns det inga fakta för.
Om någon sitter på sådan fakta får ni gärna länka till den här!
Vissa linser och även bönor motverkar risken för cancer och andra hemska saker. Och genom att koka dem tar man bort/sänker mycket av dem goda ämnena. Vilket innebär att man måste mata i dem massor istället för att det ska vara ens nödvändigt.
vad bra tåd lägger den till bokmärke nu
Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/
Medarbetare på återbruk , trädgård och Feminism

#2 - Kan köpa t ex röda linser och bönor i påse (som vi kokar/blötlägger och kokar innan vi äter dem) och ge dem direkt till råttorna?
Ska inte råttorna har 4 sädesslag, havre, vete, korn och råg?
#4 läste på nått ställe att får råttorna havre, vete och korn så behöver de inte råg eftersom de andra tre innehåller det som råg innehåller.
#1 Detta med matolja istället för råpressad olivolja har jag inte koll på, iaf inte mer än att oljan var vald efter vad den innehöll och att den skulle vara bra för råttorna på nått sätt.
Syfte med att skriva detta är: att försöka samla mycket jag sett lite varstanns på ett ställe… det har varit ett sätt för mig att lära mig mer om det och få det klarare för mig när jag staplat upp det.
Lagt det på min hemsida www.pusselbitar.se också, så att jag inte tappar bort det av misstag eller något.
*spara spara spara*
Glömnde skriva det…
informationskällan: *censurerat pga att vi inte talar om andra forum här*
[Där mycket är taget från Daydreams och Grodan… ]
Hmmm… det står det inte om i några regler att man inte får tala om andra forum… så nu får ni ge er.
En källa är en källa ovasett om det är ett forum eller inte, och en artikel ska ha en källhänvisning för att vara riktig om man inte har kunskapen själv, som inte jag har.
Var i denna texten hitta ni att man inte får prata om andra forum här? Jag hittar det då inte …
citerat;
Skrivregler
Här kommer forumets Skrivregler.
Det är ej tillåtet att:
- Bryta mot svenska lagar och förordningar.
- Kopiera upphovsrättskyddat matrial.
- Skriva inlägg som röjer eller antyder annan användares verkliga identitet.
- Ägna sig åt personangrepp
- Använda svordomar, provocerande eller ovårdat språk.
- Skriva inlägg av diskriminerande karaktär.
- Bemöta inlägg som bryter mot sajtens Skrivregler genom att själv bryta mot skrivreglerna.
Varningsystem:
Detta händer när du bryter mot en eller flera av ovanstående skrivregler:
1 Du får en tillsägelse att du brytit mot forumets regler
2 Om du trots tillsägelse fortsätter får du en varning och en veckas skrivförbud.
3 Vid en andra varning så får du två veckors skrivförbud
4 Vid en tredje varning så får du en månads skrivförbud
5 Vid en fjärde varning så får du permanent skrivförbud och kommer att blockas från sajten.
mvh sajtvärden
Jag tänkte mer på deras regler:
Det är inte tillåtet att göra reklam för siter, saker, djur med mera. Detta innbär även att länkar som manar till aktivitet på internetsidor med samma inriktning som***** undanbedes officiellt då det i många fall kan tolkas som indirekt reklam. Det är fritt fram att erbjuda länkning i PM dock.
Även om det inte skrevs på den sidan så ska man respektera andras regelverk:)
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Det är väldigt mycket järn i den där blandningen 
#10 Det var faktiskt en av dem aktiva, en av moderatorerna, i den sajten som påpekade att jag inte hade skrivit källhänvisningen i denna tråden, och som påpekar att det är viktigt eftersom jag inte har kunskap i allt jag skrivit. Jag har lagt ut den på den sajten med förstår du. Vissa som jag har samlat ihop informationen ifrån [från deras inlägg bl a] är aktiva på båda sajterna.
Jag la upp källhänvisningen här efter att ha pratat med personen, moderatorn för den sajten, som håller på att berätta för mig om varför det var så viktigt… inte för att göra reklam för sajten, utan för att hänvisa till mitt grundmaterial eftersom jag inte är så insatt i det och många har andra åsiker i frågan. Det är ju precis som med ett forskarunderlag och källhänvisningar i ett specialarbete.
#11 Ja ha, hade jag ingen aning om… hur skulle du ha gjort det annorlunda då?
Jag vet inte riktigt hur man ska tolka reglerna ang. källvisning där eftersom mycket av infon där är tagen härifrån utan info om det…
:)
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

#13 Jag tror att den egentliga källan bör vara person/erna som sagt detta från början. Inte vart materialet samlats och återpublicerats. För då är det iaf inte en korekt källa.
Oavsett vad tycker jag man alltid ska kontrollera själv vad man ger sin råtta och varför. Höga järnintag kan leda till hjärtinfarkter och leverskador. mm. Studier på råttor har visat att frekvent högt järnintag drastiskt ökar risken för parkinson.
För att förstå vad råttan behöver och vad som skadar den måste man ha en insikt i kostlära. Om man inte vet vad råttan behöver för vitaminer och mineraler osv. som behövs. Hur ska man då veta att man täcker hela behovet? Det är nästintill omöjligt även med kunskaper i kost lära att ge Rätt kost. Vill man verkligen veta vad man ska ge sin råtta så sätter man sig enklast och pluggar. Man får inte glömma att råttan är det främsta forskningsdjuret. Och att det således finns massor av material. Eller så ifrågasätter man allt man får sagt.
Och kontrollerar källor i det man läser.